HTML

Apróságok

Darabokban - II.

2014.04.21. 18:53 BlackPsenior

Kevesen tanulnak saját hibáikból. Sajnos én sem. A darabokban lapuló készleteim között ugyanis található még egy példány a Military Wheels termékei közül. Enyhe mentségemül szolgál, hogy ezt a típust neves modellgyártók választékában nem sikerült fellelnem. A KdF Wagen Type 230-asáról van szó ugyanis.

doboz

Sokan, a Bogarat kevésbé ismerők küzül felkaphatják fejüket: vajon milyen tudatmódosító szerek hatása alatt alkotott a grafikus egy ilyen képet. Mások, a VW történelmét jobban ismerők közül elégedetten csettintenek: végre valaki megalkotta az egyik speciális kialakítású VW apró mását, amit komoly sorozatban gyártottak, igaz, hogy csak a háború idején.

A második világháború alatt az üzemagyagok szűkössége miatt a civil gépjárművek 95%-át átállították fagáz üzeműre. Szinte minden autó mögött ott volt egy ormótlan gázosító kazán, ami az üzemanyagot állította elő a motor számára. Európában pl. az Opel, a Mercedes, a Peugeot is alkalmazta a technológiát. (A tengeren túl -hála a texasi olajmezőknek- nemigen volt szükség erre a kényszermegoldásra.) A Kdf Wagen, (mai elnevezéssel a Volkswagen) más utakat taposott. Az említett kazánt nem hátul, hanem elöl, a -mai szóval Bogárnak nevezett farmotoros jármű elején - a csomagtartóban helyezte el.  
A fagázas technológia lényege: az üzemanyagként használt szárított tüzifát oxigénmentes környezetben addig hevítik, amíg szénhidrogén-tartalmának 60-90%-a gázzá nem alakul. Ezt a gázt azután a motorhoz vezetik, majd a szokásos módon gyújtógyertyával meggyújtják a hengerekben. Más kérdés, hogy az előállított gáz hatásfoka nagyságrenddel kisebb volt a benzinénél, de ezt kárpótolta a nagy területen rendelkezésre álló és könnyen hozzáférhető nyersanyag.

Lássunk néhány korabeli fényképet a mára már szokatlan és gazdaságtalan, elavult megoldásról.

archiv1

archiv2

archiv3

Nézzük meg közelebbről az előző fejezetben megismert ukrán modellgyártó 1:72-es méretarányú másik termékét, a VW Type 230-ast.
Ennek a makettnek is egy 4 oldalas, félbehajtott A4-es papír az összeállítási útmutatója. Az első oldalon, hasonlóan a már bemutatott példányhoz, cirill betűs orosz nyelvű rövid ismertető olvasható a járműről. Ugyanezen az oldalon található az alkatrészek rajza. Nem sokat teketóriázott a gyártó: egész egyszerűen felhasználta a már megismert makett öntőformáját. Nemes nagyvonalúsággal egy méretes X-szel jelezte azokat az alkatrészeket, amik ehhez a változathoz nem szükségesek. Feltüntette viszont az újabb alkatrészek öntőformájának vázlatát.

utmutato1


A középső oldalakon itt is megjelenik -teljes mértékben feleslegesen- a jármű metszetének a vázlata. Ebben az esetben is választható, hogy kívánja-e az összeállító megjeleníteni nyitott motorháztető alkalmazásával a teljesen üres motorteret.

utmutato2


A negyedik oldal a szokásos festési útmutatót tartalmazza. Ez az első oldal hátlapján látható.

sajat1

sajat2

Ebben és az előző fejezetben bemutatott apró járműveket csak egyféleképpen tudom elképzelni: egy diorámában, ami egy elhagyatott harcteret ábrázol, ami telis-tele van használhatatlan és felismerhetetlen roncsokkal.
Az interneten fellelhető képek szerint mások már összeállítottak ezekből a készletekből a kis autókat. A képek alapján talán érzi a tisztelt olvasó, mire is gondoltam előző mondatomban...

idegen

 

idegen2

A készlet dobozának alján néhány reklám is látható, amely a gyártó termékeit hirdeti. Nagyon-nagy valószínűséggel nem fogok további készleteket vásárolni...

hatlap

A képeken látható Type 87 és Type 93 apró másait más gyártóktól már szerencsére sikerült beszereznem.

folyt.köv.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aprok.blog.hu/api/trackback/id/tr456048933

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása