... vagy ahogyan a bogarasok körében ismert: GSR 1303, azaz a Gelb-Schwarzer Renner.
"A Volkswagen 1970-ben egy akkoriban vadonatúj koncepcióval állt elő: szakított a hagyományos, torziós "szekér" futóművel és a McPherson-féle független felfüggesztést kapta a bogár. Az új futómű jelentősen megnövelte az utazási komfortot, amit a lágyabb rugózás biztosított. A megváltozott futómű előnye lett, hogy csaknem kétszeresére növekedett az első csomagtér mérete. Emiatt a karosszéria első szélvédőtől előre elhelyezkedő elemei mind megváltoztak". (Forrás: Nagy Gábor Attila: Volkswagen Bogár című könyve.)
Az 1303-as típus kis szériás (3500 db), egyedi változata volt a GSR. Nevét természetesen a jellegzetes fényezésről és a speciális erőforrásról kapta.
Néhány száraz adat:
- évjárat: 1973
- motor: négyütemű, négyhengeres léghűtéses boxer farmotor (mi más??) , lökettérfogat: 1,6 liter, teljesítmény: 37kW/50lóerő (4000/min ford. szám mellett), nyomaték 106 Nm 2800/min ford.számon
- Solex-34 PICT-3 karburátor.
- fényezés: VW színkód - sárga: L 13 M, matt fekete: L 41
- kerekek: Jubileum acélfelni, 5 1/2 J x 15 ET 26 - 175/70 HR 15 Pirelli Cinturato gumik
- rendelhető extrák: sport kormánykerék, versenyülések
- az alapfelszereltség ára (1973-ban): 7650 DM
- jellegzetességek: a fényszórókeret és az indexbúra kivételével a krómozás tejes mellőzése, ideértve a díszléceket és a kilincseket is.
A Solido nevű francia modellgyártó cég jelentette meg a GSR-t 1:18-as méretarányban, igen elfogadható áron. (Olcsóbban lehetett hozzájutni - postaköltséggel együtt-, mint pl. itthon egy börzén egy első kategóriás Minichamps vagy Norev 1:43-as modellhez)
Lássuk hát őkelmét:
Biztonságos csomagolás, a doboz viszont a gagyi ill. a még éppen elfogadható kategória között helyezkedik el. Nagyon durva a hullámpapír jelenléte és az egyencsomagolás, a típus feltüntetése nélkül. Vegyük is ki gyorsan!!
Nézzük a műteremben a kötelező jobb első - bal hátsó beállítást.
Minden a legnagyobb rendben! Felülnézetben megfigyelhetjük a VW1303-asokra jellemző domború, "panoráma" szélvédőt.
Elölnézetben az értő bogaras szemek észrevehetik a lökhárító alatt lapuló rácsot, ami az elöl elhelyezkedő olajhűtőre enged következtetni. Ennek pedig egyenes folyománya a megnövelt motorteljesítmény, ami az extra hűtést igényli.
Hátul semmi különleges: "elefánt talp" lámpák, rács a motorháztetőn. Csúnya viszont a kipufogók ábrázolása: egy pici fekete pötty a csövek végén sokat javított volna az összképen.
Szépen sikerültek a Jubileum felnik, egyedül talán a szelepsapka hiánya fájó.
Sajnos nem nyitható minden alkatrész a modellen, pedig ebben a méretarányban szinte kötelező lenne. Érdemes lett volna megjeleníteni a motorteret és a típusra jellemző, egyedi csomagteret is. Kár értük... (Valószínűleg emelte volna az apróság árát, de a gyűjtők talán szívesen adtak volna egy kicsit többet a részletekért)
A belső kidolgozás is elfogadható. Láthatjuk a 1303-as egyedi műszerfalát, a sportüléseket. A kormány fura picit: mintha 180 fokkal elfordítva szerelték volna fel a jellegzetes "K" kormányt. Az első kerekek viszont elfordíthatók és a kormány követi mozgásukat.
Az alváz említésre sem méltó, nem is készítettem róla képet.
Menjünk vissza a szabadba, néhány más, kis szériás modell (Jeans Bug, Última Edicón, Oettinger) társaságában.
Vegyük elő a vörös-cián szemüveget is!
Azután 1974-ben a Volkswagen a labdarúgó világbajnokság tiszteletére egy újabb, limitált 1303-as, Weltmeister szériával jött ki, a GSR-hez hasonló fényezéssel. A Minichamps 1:43-as modelljét mutatom. Ez már egy másik kávéház...