HTML

Apróságok

Darabokban - II.

2014.04.21. 18:53 BlackPsenior

Kevesen tanulnak saját hibáikból. Sajnos én sem. A darabokban lapuló készleteim között ugyanis található még egy példány a Military Wheels termékei közül. Enyhe mentségemül szolgál, hogy ezt a típust neves modellgyártók választékában nem sikerült fellelnem. A KdF Wagen Type 230-asáról van szó ugyanis.

doboz

Sokan, a Bogarat kevésbé ismerők küzül felkaphatják fejüket: vajon milyen tudatmódosító szerek hatása alatt alkotott a grafikus egy ilyen képet. Mások, a VW történelmét jobban ismerők közül elégedetten csettintenek: végre valaki megalkotta az egyik speciális kialakítású VW apró mását, amit komoly sorozatban gyártottak, igaz, hogy csak a háború idején.

A második világháború alatt az üzemagyagok szűkössége miatt a civil gépjárművek 95%-át átállították fagáz üzeműre. Szinte minden autó mögött ott volt egy ormótlan gázosító kazán, ami az üzemanyagot állította elő a motor számára. Európában pl. az Opel, a Mercedes, a Peugeot is alkalmazta a technológiát. (A tengeren túl -hála a texasi olajmezőknek- nemigen volt szükség erre a kényszermegoldásra.) A Kdf Wagen, (mai elnevezéssel a Volkswagen) más utakat taposott. Az említett kazánt nem hátul, hanem elöl, a -mai szóval Bogárnak nevezett farmotoros jármű elején - a csomagtartóban helyezte el.  
A fagázas technológia lényege: az üzemanyagként használt szárított tüzifát oxigénmentes környezetben addig hevítik, amíg szénhidrogén-tartalmának 60-90%-a gázzá nem alakul. Ezt a gázt azután a motorhoz vezetik, majd a szokásos módon gyújtógyertyával meggyújtják a hengerekben. Más kérdés, hogy az előállított gáz hatásfoka nagyságrenddel kisebb volt a benzinénél, de ezt kárpótolta a nagy területen rendelkezésre álló és könnyen hozzáférhető nyersanyag.

Lássunk néhány korabeli fényképet a mára már szokatlan és gazdaságtalan, elavult megoldásról.

archiv1

archiv2

archiv3

Nézzük meg közelebbről az előző fejezetben megismert ukrán modellgyártó 1:72-es méretarányú másik termékét, a VW Type 230-ast.
Ennek a makettnek is egy 4 oldalas, félbehajtott A4-es papír az összeállítási útmutatója. Az első oldalon, hasonlóan a már bemutatott példányhoz, cirill betűs orosz nyelvű rövid ismertető olvasható a járműről. Ugyanezen az oldalon található az alkatrészek rajza. Nem sokat teketóriázott a gyártó: egész egyszerűen felhasználta a már megismert makett öntőformáját. Nemes nagyvonalúsággal egy méretes X-szel jelezte azokat az alkatrészeket, amik ehhez a változathoz nem szükségesek. Feltüntette viszont az újabb alkatrészek öntőformájának vázlatát.

utmutato1


A középső oldalakon itt is megjelenik -teljes mértékben feleslegesen- a jármű metszetének a vázlata. Ebben az esetben is választható, hogy kívánja-e az összeállító megjeleníteni nyitott motorháztető alkalmazásával a teljesen üres motorteret.

utmutato2


A negyedik oldal a szokásos festési útmutatót tartalmazza. Ez az első oldal hátlapján látható.

sajat1

sajat2

Ebben és az előző fejezetben bemutatott apró járműveket csak egyféleképpen tudom elképzelni: egy diorámában, ami egy elhagyatott harcteret ábrázol, ami telis-tele van használhatatlan és felismerhetetlen roncsokkal.
Az interneten fellelhető képek szerint mások már összeállítottak ezekből a készletekből a kis autókat. A képek alapján talán érzi a tisztelt olvasó, mire is gondoltam előző mondatomban...

idegen

 

idegen2

A készlet dobozának alján néhány reklám is látható, amely a gyártó termékeit hirdeti. Nagyon-nagy valószínűséggel nem fogok további készleteket vásárolni...

hatlap

A képeken látható Type 87 és Type 93 apró másait más gyártóktól már szerencsére sikerült beszereznem.

folyt.köv.

Szólj hozzá!

Darabokban

2014.04.16. 20:29 BlackPsenior

Pakolászás-rendrakás közepette rábukkantam néhány, már-már elfeledett dobozra. Ragasztást és festést igénylő műanyag készletek lapulnak bennük. Nagy valószínűséggel a közeli (és távolabbi) jövőben nemigen lesz időm, kedvem, türelmem összerakni őket, kénytelen vagyok így, darabokban bemutatni ezeket az apróságokat.

Kezdem a kisebbekkel.

A Military Wheels nevű, ukrán illetőségű, nevéből is következtethetően elsősorban hadi járműveket előállító modellcég gyártmánya a KDF Wagen Type 60. A kis autó 1:72-es méretarányú, tehát amolyan gyufásdoboznyi. Ez a méretarány a fém készmodellek között nemigen található, az apró harci járművek között elfogadott és elterjedt. Dioráma készítéséhez kiváló alap.

doboz

A második nagy világégés kezdetén a német ipar leállította az éppenhogy sorozatgyártásba kerülő KDF Wagen-ek, mai szóval Bogarak gyártását. Leállította, de csak a polgári használatra szánt járművekét. Áttervezték ugyanis a járműveket és a léghűtéses boxer farmotor hajtotta alvázakra a hadi követelményeknek jobban megfelelő felépítmények kerültek. Sokak számára ismerős a Kübelwagen szögletes formája vagy a Schwimmwagen jellegzetes csónak alakja. Több modellgyártó is szívesen vette fel ezen autók méretarányos kis mását a választékába. Kevesebben tudják, hogy hadi célokra is készültek a civil Bogarak karosszériájával rendelkező változatok. Ilyen pl. a Type 60.

FP

Ezen az archív felvételen maga Ferdinand Porsche pózol egy kísérleti, Type 60 mellett.

typ60

Egy másik példány egy korabeli felvételen.
Ránézésre nem sokban különbözött a polgári célokra gyártott járműtől: a négyhengeres léghűtéses boxermotor 984 cm3 lökettérfogat mellett 24 lóerő teljesítményt adott le. Mai szemmel megmosolyogtató, hogy a 100 km/h végsebességre képes, 50 literes üzemanyagtankkal és mechanikus fékkel rendelkező jármű, amibe 4 személy és kb. 50 kg-nyi csomag fért, hadrendbe került. A lökhárítókat a bevetés előtt mattra fényezték és a fényszórók is kaptak elsötétítő előtétet.

Lássuk hát a modellt!

utmutato1

Az összeállítási segédlet mindössze egy A4-es, félbehajtott lap. Az első oldalon cirill betűs, orosz nyelvű ismertető a járműről. Ezen az oldalon vázolják fel az alkatrészeket is. A negyedik oldal a modell festéséhez ad némi támpontot. A képen egy, a valóságban is létező jármű látható: a japán nagykövetség használta az egyik példányt.

utmutato2

A következő két oldalon az öt lépésből álló összeállítási útmutató. Itt látható a modell szempontjából teljesen lényegtelen metszeti nézet is a járműről. Érdekes, hogy a negyedik lépésben válaszút elé állítják az összeállítót: csukott avagy nyitott motorháztetővel is szerelhető a modell. Az utóbbi azért érdekes, mert motor nem jár a készlethez. Túl sok értelme ezek után nincs a nyitott motorháztetőnek...

alkatreszek


40-45 világos szürke műanyag  és 9 átlátszó műanyag alkatrészből valamint némi matricából áll a készlet. A kis mérethez igen pontos és precíz öntés járt volna. Sajnos erre a gyártó vagy nem volt képes vagy egyszerűen nem törődtek a minőséggel: csapnivaló az alkatrészek kivitelezése. Rengeteg felesleges sorját kell majd leszedni, és számos helyen szükség lesz a hibás öntés miatt a hiányzó műanyag pótlására. Az elfogadhatóan olcsó ár ebben az esetben igen silány minőséggel párosult, kezdő modellezőknek nem ajánlott a termék (a sikerélmény bekövetkeztének kicsiny valószínűsége okán).

01

02

folyt.köv.

Szólj hozzá!

Black Bandit

2014.04.08. 16:16 BlackPsenior

A Greenlight nevű modellgyártó kiadott egy sorozatot Black Bandit néven. Az ábrázolt autók közös jellemzője: kétféle fekete fényezés (csillogó-magas fényű és matt) mellett fekete belső, ezüst színű díszítések Többféle járműtípust jelentettek meg, különböző méretarányban. Igen érdekes és szép járműveket sikerült ábrázolni.

Fiam gyűjteményében lapul egy ilyen Greenlight jegyezte 1:64 méretarányú VW dioráma: 5 jármű (két bogár és három busz) Black Bandit stílusban, egy T1-es buszt ábrázoló díszdobozban.

 bb07

 bb09

Elég nehéz ezt a sötét témát szépen fényképezni, így -szokásomtól eltérően- az interneten fellelhető képeket is felhasználom a készlet bemutatásához.

bb06

bb05

bb01

Elismerésre méltó, hogy egy Prototype-ot is beillesztettek az összeállításba. Nagyon kevés modellgyártó tartja választékán ezeket a korai kísérleti VW-ket, saját gyűjteményemben is mindössze 3 példány található: egy piros HO méretarányú, egy 1:64-es (történetesen az is Greenlight gyártmány) és egy 1:43-as.

bb04

A másik bogár egy döntött lámpás, ám már nagyablakos jármű:

bb03

 A három T1 közül az egyik Kastenwagen, a másik egy Bulli és a harmadik egy Samba.

 

bb02

Jöjjenek ismét a saját képek és elő a 3D-s vörös-cián szemüveggel!

3d01

Bosszantó, hogy a busz-bogár arány így eltolódott: az egyik ablakos T1 helyett lehetne a dobozban mondjuk egy Pritsche, akár egy T1Doka vagy egy Bogár kabrió, de talán még egy T2 is beleférne.

T2.... Nem is rossz ötlet. Mintha lenne itthon néhány 1:64-es méretarányú példány. Nem Greenlight ugyan, hanem Matchbox, de kicsire nem adunk. Kotorásztam a szirszarjaim között és persze, hogy találtam egy narancsszínű T2-t. Jónéhány példányt átalakítottam már ezekből az apróságokból, így rutinszerűen fogtam neki: szétszedés, festékmarás, alapozás, kétféle fényezés, díszítés. 2-3 nap alatt készen is van.

Lássuk, hogyan sikerült az akció.

bb10

Vegyük fel újra azt a szemüveget!

3d02

3d03

 A dioráma autóit még nem vettük ki a dobozból, kéz nem érintette őket. Szerettem volna viszont együtt látni a régieket az új jövevénnyel. Egy internetes kép apró módosításával sikerült őket egymás mellett megjeleníteni.

bb11

Szólj hozzá!

Négy Varázsló

2014.03.25. 17:27 BlackPsenior

Réges-régen, egy messzi-messzi szigeten, élt egyszer négy varázsló.
Jókor voltak jó helyen, jól megtalálták egymást. Fiatalok voltak, lelkesek, pimaszok és szellemesek, elszántak, telve önbizalommal és tehetséggel. Sok mindennel foglalkoztak: írtak versikéket, dalocskákat, rövid történeteket, rajzolgattak, viccelgettek, járták a világot, de legfőképpen zenéltek. Álltak a színpadon, stúdióban, kis klubokban, óriási arénákban. Jelen voltak a rádiókban, újságokban, a filmvásznakon, TV-ben. Készült róluk és a szereplésükkel riport, dokumentum- és játékfilm.
Diktálták és nem követték a divatot.
Gondoltak egyszer egy nagyot: mi lenne, ha kivételesen ők maguk készítenének egy filmet saját magukról, a saját elgondolásuk szerint. Rajzoltak egy meglehetősen szokatlan forgatókönyvet is:

forgkonyv

 

A történet egy Varázslatosan Mesés Utazásról szólt, amin saját maguk is részt vesznek. A történet szerint másik énjük -a varázslók- távolról figyelik az eseményeket.
Elkészült a film, 1967 Karácsonyán bemutatta a televízió. Megoszlott a kritikusok és a nagyközönség véleménye. Sokan ócsárolták, értetlenkedtek, mások az egekig dícsérték. Zengett tőle a korabeli sajtó. A film zeneanyaga is megjelent, előbb dupla középlemezen (annak idején így hívták a kislemez méretű, ám 33 1/3 fordulatú vinyl lemezeket), később -kibővítve más, akkori friss szerzeményeikkel- nagylemezen is. Ma már VHS-en, digitális hordozókon (CD-n, DVD-n, BlueRay lemez) is kapható az anyag.

Lássuk hát a lemezhez mellékelt kis füzet borítóján hogyan ábrázolta a grafikus a négy varázslót:

4varazslo

 

És a film előzetese:

 

 

 

 

(a videotartalom beágyazása újabban nemigen sikerül, köszönet ezért a blogmotornak...)

http://www.youtube.com/watch?v=QjW8Rv5bp7Q

 

Jogosan kapja fel a fejét régi olvasóm: hogyan kerül ez az egész ide, ebbe a blogba. Egyszerű a magyarázat. Valószínűleg nagyon sokan felismerték az előzetesből a négy alkotót. Kevésbé ismert viszont az ötödik főszereplő, aki pedig majd' mindegyik filmkockán feltűnik. Ez Az Autóbusz, Ami Elviszi Utasait a Varázslatosan Mesés Utazásra, róla szól ez a fejezet.

A Bedford gyártmányáról, egy VAL Panorama Coach-ról van szó.
Nem sok mindent sikerül kiderítenem a járműről. Ami biztos: 1966 december 8-án, délelőtt 10 órakor gördült ki a gyárudvarról a 6876646 alvázszámú busz. A "URO 913E" forgalmi rendszámot kapta. 1967-től a Fox of Hayes társaság szolgálatában állt. 6,17 literes Leyland O400 típusú dízelmotor hajtotta, öt fokozatú, Clark gyártmányú (Turner licensz) szinkron váltóval szerelték. Aránylag kis átmérőjű kerekei voltak.
Mai szemmel furcsa, de akkoriban nem volt szokatlan a három tengely alkalmazása, ráadásul úgy, hogy négy kormányozható kerék helyezkedik el elöl. Szervókormány segítette a meglepően kis íven történő fordulását. A hidraulikus féket is levegős szervómechanizmus támogatta, mert hajlamos volt a túlmelegedésre. Egy új szabadalom garantálta, hogy durrdefekt esetén is biztonságosan lehessen irányítani és megállítani a járművet.
Egyedi fényezését 1967 nyarán kapta. A filmben Alf Manders vezette az 52 férőhelyes buszt.

 

Néhány kocka a filmből, amin az Ötödik Főszereplő is látszik:

 

race1

race2

Ezen a képen, a tengerparti jelenet forgatása közben, egy fehér Bogár mellett parkolt a busz. Lehet, hogy ez a Bogár állt évekkel később a zebránál? Ki tudja...

bogar

A következő képek az előkészületek és a forgatás közben készültek.

Az egyik alkotó tekinti meg a járművet, még az egyedi fényezés előtt:

jl

Egy másik alkotó a forgatás közben, a jármű mellett:

pmc

Egy harmadik alkotó éppen leszáll a buszról:

rs

A negyedik alkotó is kivehető ezen a totálképen, némi segítséggel:

 

gh

 A négy Varázsló a Buszban:

beatles

A film szereplői egy csoportképen:

stab

Talán még mindig értetlenkedik régi olvasóm, hogy miről is van szó... Nem csigázom tovább az idegeket, hanem rátérek a lényegre, blogom fő témájára.

A Corgi nevű brit modellgyártó cég számos apróságot, pici járművet ábrázolt, többek között tömegközlekedési eszközöket is. Szerencsére nem kerülték el a figyelmét a Bedford gyár termékei sem. Még nagyobb szerencse, hogy felfigyeltek egy ma már kultikusnak számító járműre, jelesen a Buszra, Ami Elvitte Utasait Egy Varázslatosan Mesés Utazásra. Legyártották hát a Bedford VAL Panorama Coach-ot, a jól ismert egyedi fényezéssel, kb. 1:50-es méretarányban. Különleges doboz is járt a kis buszhoz.

doboz2

doboz1

A következő képeken jobban látható az apró jármű:

bentbe

bentjh

A gyártó kínosan ügyelt a legapróbb részletekre is: a rendszámtól kezdve a fényezésig minden tökéletesen egyezik a filmbéli eredetivel. A modell alvázán pl. jól megfigyelhető a négy kormányzott első kerék, a kettős hajtott kerékpár hátul a kardántengellyel, a kipufogó, a pótkerék.

alvaz

Dobozából kivéve így néz ki a kis busz:

kintje

kintbh

kintb

kintj

 kinte

kinth

 

Nagyon sajnálom, hogy annak idején, a hatvanas években nem készülhetett a valóságban így, egymás mellett hasonló felvétel ezekről a csodaszép buszokról. Megpróbálom a képeket ebben a formában, kicsiben pótolni...

 bibe

 bieh

bih

bie

Talán említettem, hogy a filmet és zenéjének anyagát többféle formátumban is megjelentették a kaidók az évek során. Lássuk hát ezeket a modell társaságában!

lemezek1

 A dupla EP mellett a vinyl nagylemez CD változata látható. A kiadó gondosan ügyelt a részletekre, még az eredetileg mellékelt könyvecskét is újra nyomták, kis méretben.

lemezek2

Magát a filmet is újra vágták és keverték lelkes rajongók, Magical Mystery Tour Revisited címmel 5.1-es hanggal és korabeli anyagokkal kiegészítve fellelhető a világhálón.

 polc

utóirat:

Friss hírek a Busz további sorsáról: Lelkes gyűjtők felkutatták és nem kevés pénzért megvásárolták a híres járművet. Újabb jelentős anyagi ráfordítással tökéletesen felújították a buszt. Ismereteim szerint átszállították az Egyesült Államokba, amit ez a kép is igazol:

trailer

Jelenleg, ha minden igaz, az orlandói Hard Rock Cafe előtt parkol. Megköszönném, ha valaki épp arra jár és véletlenül készít róla egy fényképet, elküldené nekem...

hardrock

 

(A Corgi nevű modellgyártó más járművek kicsiny mását is elkészítette. Lehet, hogy valamikor, a távoli jövőben bemutatok egy élénk színű víz alatti járművet is? Ki tudja...)

 

2014.03.28. (frissítés)

A legfrissebb és igen megbízható hírek szerint a busz már nincs Orlandóban. (Külön köszönet az informátoroknak!)

Nyomoztam egy keveset, és idei, 2014. februári hírekre bukkantam. Az alábbi, német nyelvű blogban olvashatók a közelmúlt történései.

http://www.beatles-stammtisch-hannover.de/MMT-Bus.html

Német és angol nyelvű újságok képekkel bőven illusztrált lapjait is láthatja-olvashatja az érdeklődő.

Jó kezekben van a jármű és jó(tékony) célokra használják!

 

 

 

1 komment

Polizei

2014.03.19. 19:43 BlackPsenior

Vannak olyan gépjárművek, amelyek teljesen alkalmatlanok rendőrségi feladatok ellátására.
Vannak bizony, mégis szolgálatba állt néhány ilyen jármű.

Valószínűleg ez az Isetta egy unatkozó, ám lelkes rajongó alkotása, viccből készülhetett a rendőrségi fényezés.

isetta-police

Valószínűleg ez a Bugatti Veyron egy unatkozó, ám dúsgazdag ország alkotása, nem viccből készült a rendőrségi fényezés (bár abban a környezetben talán nem nevetséges)

bugatti-veyron-police-car--image-dubai-police 100427824 l

A Volkswagen viszont nem viccből fényezte a Bogarakat és a Transzportereket rendőrségi színekre. Rengeteg népautó állt rendfenntartói szolgálatban. Talán az olcsóságuk és megbízhatóságuk miatt használta a Bundespolizei járőr és csapatszállító célokra a VW-ket.

Polizei VW Käfer 01

VW-T5-Transporter-Kasten-32129 wochenthema polizei 12 6

Polizei T2b04

A korabeli, sunyi, de terjedelmes méretű trafipax áldozata lett szegény T2.

t2trafipax.

Más európai és tengerentúli országokban is fel-felbukkannak bogárhátú szolgálati járművek.

policepelle norveg

brasil

mex2

us

 

És most valami, nem egészen más:
Szert tettem egyszer egy Disney-Herbie, kb. 1:24 méretarányú rádiótávvezérléses kis modellre. Volt már egy példányom ebből a szériából, de nem tudtam nemet mondani az ajánlatra.
Nem mondhatni, hogy megkímélt állapotú a jármű: látszik rajta, hogy régi kis gazdája sokat játszott vele. Voltak rajta apró külsérelmi hibák, de a lényeg: a rádió és a meghajtó-irányító szerkezet kifogástalan állapotban volt. Sokáig gondolkodtam, mi is legyen a további sorsa. Vitrinmodellnek nem alkalmas, játszani viszont tökéletes. Lemondtam a megszokott külsőről, arra gondoltam, hogy valami egyéni megjelenést kölcsönzök a kisautónak. Rövid töprengés után úgy döntöttem, hogy egy rendőrségi járőrkocsit faragok belőle. Vadásztam a képeket a neten, de nem sikerült korabeli, igazán autentikus képet találnom: majd mindegyik felvételen más volt a fényezés és a felszereltség. Egyedül a zöld-fehér fényezés volt közös a képekben. Ponyvatetős rendőrbogárra sem találtam utalást, így teljesen szabadjára engedhettem a fantáziám.
Lássuk, mi lett a vége:

Íme az alváztól és a sárvédőktől megfosztott karosszéria. (A képek háttere a 2014. március-áprilisi VW Depó középső oldala.)

SDC14928

Az eredeti csíkozás-festés eltávolítása csak többé-kevésbé sikerült.

SDC14930

Az alapozás jótékonyan eltakarja a nyomokban megmaradt csíkokat.

SDC14931

A ponyvatetőt festőszalaggal maszkoltam ki. (Sajnos ez a szalag egy rosszul sikerült példány: nemigen lehet nyom nélkül eltávolítani, hagy maga után némi ragacsot. Valószínűleg a kukában végzi majd, nemigen fogom ezt a gurigát többet használni.)

SDC14939

A csontfehér sárvédők is kapnak fényes fehér fényezést.

SDC14941

A festés után így néznek ki:

SDC14943
A maszk eltávolítása és az összeszerelés után a matricák próbanyomatával.

SDC14964

Bevetésre készen

SDC14971

A járőr és a versenyző egymás mellett

SDC14978

A modell megtekinthető és kipróbálható a 2014-es Tavaszi Rajzáson, a Beetle Cityben, 2014. 04. 12-én, szombaton, 8:00 órától a biatorbágyi Premier Outlet területén.

Szólj hozzá!

Farmerbogár

2013.12.26. 13:02 BlackPsenior

Jeans Bug

A Volkswagen előszeretettel készített a nagy számú szériái mellet kis sorozatú, speciális, egyedi jellemzőkkel bíró járműveket. Az 1955-ös Aranybogár mindössze egy példányban készült:

55-golden

Később, valószínűleg üzleti megfontolásból ennél jóval nagyobb darabszámú, különleges sorozatok is készültek.

94-VWGolfPinkFloydCloseup

1994 - Pink Floyd Golf

95 - golf-harle

1995 - Harlekin Polo

96 - sedan harlequin

1996 - Harlekin Sedan 1600i

81 - silver bug 20m vwbeetle

1981 - Silver Bug

82 - jeansbug2

1982-1983- Jeans Bug, azaz Farmerbogár.

A sorozat jellemzői: a króm díszítéseket felváltják a fekete alkatrészek: dísztárcsa (az archív képen dísztárcsa nélküli mexikói felni látható), díszlécek, lökhárítók, lámpakeret, ablakkéderek. A belvilág kárpitozása farmer anyagból készült. A jármű oldalán és a motorháztetőn büszke felirat hirdeti az egyedi sorozatot.

A MInichamps szerencsére megjelentette a roppant sikeres '982-es évjárat egy másik figyelemreméltó tagját is. (Itt látható pl. egy vérvörös példány az évjáratból: http://aprok.blog.hu/2013/02/02/mexico_716#more5057366 )

Mindenféle családi összeesküvés eredményeképpen tegnap a gyűjteményembe költözött egy 1:18-as méretarányú modell. (Ezúton is köszönet minden érintettnek!) Keressük csak elő a vörös-cián 3D-s szemüveget!

01

Lássuk közelebbről a nagyon szépen kidolgozott modellt:

side 0

Jeans

Megfigyelhető a króm díszítések teljes hiánya: matt feketére festett alkatrészek váltják őket.

JB 1

front

back

JB 3

Tökéletes a motortér ábrázolása!

JB 2

A pótkeréken végre nem dísztárcsa, hanem az ablakmosó tartálya látható.

JB 5

JB 4

Talán kivehető a meglehetősen sötétre sikerült felvételen a farmeranyagból készült belső.

JB 7

Ami sajnos nem nagyon látszik: mexikói, igen szépen kidolgozott műanyag műszerfal, K kormány...

side

03

Hová is tettük azt a fránya szemüveget??

Járjuk körbe még egyszer-kétszer a témát!

http://www.youtube.com/watch?v=U_E-9PP9gpc&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=wlvtkyf9Hww&feature=youtu.be

Szólj hozzá!

Egy Sárga Bogár kalandjai

2013.09.18. 21:11 BlackPsenior

Személyesen tapasztalom nap-mint-nap, mennyire tetszik a kissrácoknak a Bogár. Mutogatnak rá, kiabálnak neki, kérdezgetik szüleiket, miféle szerzet is ez. Valószínűleg gömbölyded formája, jellegzetes motorhangja, többnyire élénk színe emeli ki őt a mai divatos autók közül. Az is közre játszhat a gyerekek érdeklődésében, hogy sajnos egyre kevesebb fut belőlük az utakon, nagyobb feltűnést okoznak, mint pár évtizeddel ezelőtt.
Természetes, hogy a játékgyártók, könyv- és filmkiadók is megcélozzák az ifjú közönséget. Senki sem csodálkozik, ha mondjuk 60-as 70-es években megjelenik Németországban, Nyugat-Európában vagy a tengeren túl egy kisiskolásoknak készült képes mesekönyv, aminek a főszereplője egy Bogár.
Arra viszont már néhányan felkapják a fejüket, ha ez a mesekönyv 2012-ben Törökországban kerül a polcokra.
(A bogár egyébként a mai napig népszerű Törökországban, bár nagy kultusza nincs, sokan nem tartják olyan nagy becsben, mint nálunk.)

Lássuk hát Dütdüt, a Sárga Bogár kalandjait, ékes török nyelven, török alkotók tollából.

001

Már a cím is érdekes: Sari vosvos - Dütdüt.
Kezdjük egy kis alapfokú török nyelvleckével. A "sari" szó sárgát jelent magyarul. A "vosvos" néhány szótár szerint bogarat jelent, de a leghitelesebb forrásom szerint csak és kizárólag a VW bogarat értik alatta. (A rovar jelentése törökül: böcek).
"Dütdüt" főhősünk neve. Ha le kellene fordítani a "Töftöf" vagy a "Cüpcüp" név kínálkozna.

005

Rövid bemutatás után megismerhetjük Dütdüt barátait is.

006

Nagyon hamar kiderül a fő jellemhibája: meglehetősen hanyagul gazdálkodik az üzemanyaggal, nemigen figyel a szintmérőre. Többször is bajba kerül emiatt, de szerencsére mindig kisegíti valaki: hol a barátai, hol egy arra járó teherautó.

008

Egyszer aztán a társaival egy versenyen is elindul.

013

Természetesen ott is kifogy a benzin, kénytelen feladni a küzdelmet.

015

A végén persze minden jóra fordul: cimborája, a kék színű vosvos nyeri a versenyt.

016

Barátunk megfogadja, hogy ezentúl gondosabb lesz.

A könyv végén aprócska rejtvény, kifestő és rövid VW ismertető is olvasható.

017

Lássuk a végén, kikről is mintázta a rajzoló a szereplőket.

1

3

2

Külön köszönet Sophie-nak és Cati-nak, akik nélkül nem jöhetett volna létre ez a kis bemutató.

Szólj hozzá!

Így készültek

2013.06.02. 10:34 BlackPsenior

Az utóbbi fejezetekben három átalakított Legendás Autót is bemutattam. Fiam vörös-fekete bogarának készítését is nyomon követhette a figyelmes olvasó. Lássuk most a másik két jármű elkészítésének részleteit.

A kiindulási alap egy szépen kidolgozott és kedvező árfekvésű 1:43-as mexikói Bogár.

R - donor

Először saját autóm hasonmásának elkészítését mutatom be.

Legelső lépésben miszlikbe szét kell szedni szegényt:

R - miszlik

Nem is hinné a tájékozatlan érdeklődő, hogy egy ilyen, primitívnek mondható kis jármű hány apró alkatrészből áll össze: lámpatestek, lámpabúrák, lökhárítók, ablaktörlők, tükrük, szélvédők, ülések, műszerfal, kormány, beltér. És ennek az egyszerű modellnek nem nyithatóak az ajtajai, nincs ábrázolva a motortér, a csomagtartó.

A karosszéria is egyetlen, fröccsöntött fém alkatrész. A gyári festéket természetesen el kell távolítani. A nitrohígító a legegyszerűbb megoldás.

R - higito

Utána persze van némi utómunka: a polírpapír, a vasgyapot is előkerül, míg ilyen, többé-kevésbé fémtiszta lesz az alkatrész.

F - martvagott

R - mart

Tartottam tőle, hogy az ezüst átüt majd az olajzöld fényezésen, így kapott a modell egy fekete alapot.

R - fekete

Sok eddigi festésem nem sikerült ilyen szépre, pedig erre nem is figyeltem nagyon oda. Picit sajnáltam, hogy finom polírpapírral át kellett dörzsölni, hogy jobban tapadjon rajta az újabb réteg festék.

R - csiszolt

Talán nem kellett volna... A króm lökhárítók is kaptak fekete modellfestéket, mielőtt a karosszéria színére fújtam őket. Az a két bunkó ott a jobb szélen 1-1 gombostű, amik a lámpabúrákat rögzítik, nehogy elfújja őket a sűrített levegő. A lámpa keretei sem maradhattak ezüst színűek, zöldre kellett őket is festeni.

R - zold1

Az első próbálkozás. Nagyon nem voltam vele megelégedve: itt egy folyás, amott a csomagtartón csúnya egyenetlenség. Szívem szerint kezdtem volna elölről, de féltem, hogy a második kísérlet még rosszabb lesz. Előkaptam tehát egy újabb donort, azt is szétszedtem és kezdődött a második fényezés.

R - zold2

Ez már sokkal elfogadhatóbb, belőle lett a kis Rozi.

Közben a belvilággal is kellett foglalkozni. Ugyan nem sok látszik a kész modellen belőle, de ha már szét van szedve, javítok egy kicsit rajta.

R - matricak

Szürkére festettem az üléseket, a kalaptartóba bekerültek a hangszóróim kicsiny másai. Rendszámok és matricák is készültek.

R - tukortorlo

A krómozott tükröket, ablaktörlőket is feketére kellett festeni.

R - lokoslampa

A lökhárítók díszcsíkjai maszkolással készültek: nem bíztam annyira magamban, hogy szabad kézzel fessem őket.

R - lokosmaszk

Ugyancsak maszkoltam a karosszéria oldalán futó díszléceket is.

R - diszlecmaszk

Már a tervezés során felmerült a legnagyobb probléma: hogyan ábrázoljam a könnyűfém felnijeimet. Első gondolatom az volt, hogy az eredeti modellkerekeket símára csiszolom és fényképet ragasztok rájuk. Gondoltam a műgyantából való kiöntésre is. A végén a szerencse segített.

A börzén, ahol a donorokat vásároltam, kifelé jövet egy srác kartondobozból árult erősen használt 1:43-as modelleket, kétszáz forintos egységáron. Rutinból beletúrtam a dobozba és megakadt a szemem egy Peugeot 405-ösön. Jogosan kapja fel a fejét az olvasó: mi a fészkes fenének nekem ilyen jármű. Az alábbi képről talán kiderül.

R - peugeot

Megvoltak tehát a felnik, bátran nekifoghattam az átalakításnak.

Az első próba, a végeredmény már ismert.

R - teszt1

Kész lett a Rozi, de volt egy darabokra szedett, elrontott fényezésű másik modell, amivel kezdeni kellett volna valamit. Lemarni és újrafényezni mindenképp szükséges, legyen akkor már belőle egy igazi különlegesség: nyitott tetejű, ún. "hosszúfaltdach"-os mexikói.

Először a tetőn kellett egy nagyméretű nyílást vágni. Maszkolás után állványos fúróval készült a két kerek luk, ami kiindulása volt az egyenes vágásoknak.

F - maszk

F - flex

Dolgozott az apró flex!

F - reszelo

A festék lemaratása után azért kisebb-nagyobb reszelőkkel finomítani-pontosítani kellett a nyílást.

F - martvagott

Eredetileg élénk sárgára szerettem volna festeni. Háromszor is nekifutottam, különböző alapozókkal próbálkoztam, de nem igazán tetszett a végeredmény.Lemondtam a sárga színről és a világoszöld fényezés elsőre sikerült.

F - zold1

Az ablakokat ábrázoló alkatrészen is nyílást kellett vágni. Ez volt az egyik legkritikusabb és legkényesebb művelet. Szerencsére sikerült.

F - fent

A hátsó szélvédőn az apró karcot jótékonyan eltakarja majd a hátratolt ponyva.

F - belso

A tetőn a keret öntapadós tapétából készült.

F - zold2

Sokáig töprengtem a ponyva anyagán. Textil nem jöhet szóba, hiszen az 1:43-as méretarányhoz még a legfinomabb selyem is vastag - arról nem is beszélve, milyen körülményes az anyagot kellő redőzésű maradásra bírni. Volt ugyan igen vékony, amolyan posztóféle textilszerű anyagom, de sehogy sem sikerült a kívánt módon összehajtogatni. Maradt a végén a jó öreg A4-es géppapír, amit színre festettem Rossz fényviszonyok között, távolról nézve egy nem éppen élesen látó szemlélőben többé-kevésbé ponyva hatást kelt.

F - kesz1

És most lássuk a három átalakított járművet egymás mellett:

3 be

3 bh

A három testőr mellett a negyedik társuk, egy donor, aki -eddig még- elkerülte az átalakítást.

3 4

Bár az időjáráson nem venni észre, de állítólag közeleg a nyár. Pihen majd a blog és írója, egy darabig nem tervezem újabb fejezetek írását. Ősszel talán ismét találkozunk, itt, vagy máshol, hasonló témákkal, vagy valami egészen mással.

Köszönöm a megtisztelő érdeklődést.

Szólj hozzá!

Le a kalappal!!

2013.05.26. 13:15 BlackPsenior

Le a kalappal a Bogarak tervezői előtt: már a kezdetek kezdetén is kibővítették a választékot. A zárt kocsiszekrényű járművek mellett feltűntek a kínálatban olyan autók is, amikben a langy lég nemcsak a motorokat, hanem a vezetőt és utasait is hűtötte. Most ilyen kalap nélküli bogarakról lesz szó.

Róluk pl. nem, mert ők nem Bogarak, hiába hajtja őket léghűtéses farmotor.

oknem

Lássuk tehát az igazi Bogarakat, méghozzá a háború előttről!

perecek

A képen ún. "Faltdach", magyarul vászontetős változat látható, méghozzá kétféle verzióban is. A jobboldali perec vászontetejét fel lehetett göngyölni, míg a bal oldali hátratolható volt.

Jöttek aztán a borús-háborús évek. A Bogarak is részt vettek a harci eseményekben. A képen egy mai szóval kabriónak nevezhető nyitott változat látható, amit a harcok során az akkori tábori rendőrség használt.

harci

A nyitott/nyitható ponyvatetőn kívül figyelemreméltó az ajtókat helyettesítő lánc és ponyva. Mindez a gépjármű gyors elhagyását segítette.

Véget értek a harcok, következtek a békésebb polgári évek. A ponyvatető mellett rendelhető gyári extra volt a Bogarak kabrió változata is.

csukott

A modelleken jól látható, miként fejlődött a Bogár kabrió változata is. Érdemes egy pillantást vetni a hátsó lámpákra, a motorházfedélre, a lökhárítókra, a dísztárcsákra, a hátsó szélvédők méretére.

Bővült később a választék: rendelni lehetett ún. "Schiebedach"-al vagyis fém tolótetővel szerelt Bogarakat is.

schiebe

Az utolsó nyitott tetős, kabrió bogarakat Németországban gyártották.

nyitott

A kép bal oldalán látható, 1303-as típusszámú bogár volt az utolsó kabrio változat.

03belul

Fő ismertető jele a McPherson-féle első futómű (aminek köszönhetően jelentősen megnövekedett a csomagtér), az ívelt szélvédő és a megszokottól eltérő műszerfal.

Németországban befejezték a Bogarak gyártását, ezt követően már csak a tengeren túlról lehetett új gyártású Bogarat vásárolni.

Mexikóban nem gyártottak kabriót, pedig az éghajlat szinte megkövetelte azt. Sajnos nem derül ki, hogy német vagy mexikói mérnököknek jutott eszébe, hogy feltámassza a Faltdach verziót. Valahol a kabrió és a ponyvatetős Bogár között helyezkedik el a Bogár hazánkban nem igazán ismert változata. Az elektromos ponyvatető nagyobb, mint a hagyományos Faltdach, de a kabriónál zártabb. Egy korabeli prospektus így mutatja be a különleges járművet:

prospektus

Érdekes módon nyitott tetőnél eltűnik a hátsó szélvédő...

Akkoriban Németországban egy barkácsáruház kínálatában is felbukkant a jármű, egy dekopírfűrész és egy fűnyíró között.

praktiker-1600i-584x893

Jómagam egyetlen hazai példányával találkoztam, egy Bogárrajzáson. Rendszám nélkül, tréleren érkezett a jobb sorsra érdemes 1600i. Mi lett vele azóta?

westend2010

Az interneten szerencsére található néhány kép erről a kevéssé ismert változatról:

MexFalt7

MexFalt4

Érdekes a rendszám, viszont gyönyörű a szín és a felni... Mi lehet vele mostanában??

A modellgyártók  - legnagyobb sajnálatomra - meglehetősen hanyagolták a Bogár ezen változatának ábrázolását. Mit volt mit tenni, kézbe kellett venni a dolgokat. A múltkori börzén sikerült beszerezni néhány jobb sorsra érdemes mexikóit, így adott volt az alapanyag. Ezt sikerült alkotnom belőle:

mex

És akkor lássunk néhány kalaptalan Bogarat, méghozzá 1:43 méretarányban és 3D-ben!

sokan

Lapzárta után érkezett egy újabb kép Sanyi barátomtól:

100 0178

Szerencsére fel-fel bukkannak kis hazánkban efféle Bogarak...

Szólj hozzá!

Pityubácsi

2013.05.17. 20:14 BlackPsenior

Ne ijedjen meg senki, nem Pityubácsi a főszereplő. Még csak apró hasonmását sem készítettem el, hiszen őkelme egyszeri és megismételhetetlen. Mégis elévülhetetlen érdemeket szerzett ezen dolgozat létrejöttéhez, nélküle sohasem készült volna el. Ő volt az, aki szóvá tette valahol, hogy miért készítem el mindenféle járművek kicsiny hasonmását, amikor a sajátomról nem készült még effajta apróság. Igazat kellett adjak neki, bár az autóm inkább hétköznapinak nevezhető, mintsem jellegzetes különlegességnek.

Magamba szálltam és a következő modellbörzére kivételesen célzatos beszerzési szándékkal indultam: újabb mexikói bogárra vadásztam a Legendás Autók 1:43-as méretarányú sorozatából - ugyanis ez a jármű hasonlít legjobban az általam hajtott léghűtéseshez. Létezik ugyan néhány gyártó pár modellje, ami részleteiben talán jobban közelíti az ábrázolandó járművet, de ezek nem az a kategória, amit nyugodt szívvel széttrancsíroznék: Últimából sosem lesz Rozi.

Sikerült tehát a legközelebbi börzén beszereznem roppant jutányos áron egy újabb vérvörös mexikóit. Minimális átalakításra volt csupán szükség: miszlikbe szétszedni, kívül-belül átfesteni, kereket cserélni és néhány matricát-ködlámpát a megfelelő pozíciókban elhelyezni.

Íme a végeredmény:

Ha esetleg valaki nem látná, ezen a linken megtekintheti a csudálatos mozgóképet:

http://www.youtube.com/watch?v=vBCYkBymDVg

Legyártottam tehát a kisautót, lemostam a nagyautót.

Ezután igyekeztem néhány olyan képet készíteni az apró hasonmásról, ami talán már ismerős korábbról.

http://aprok.blog.hu/2013/03/23/hasonmas_955

be

jhalul

jh

je

fent

Néhány vörös-cián 3D-s kép a családi flottáról:

1 3d

2 3d

Ismét egy, talán már többek számára ismerős kép, ami tavaly készült Tatabányán:

tbanya

1:43-as méretarányban modellezve:

tb 1-43

És akkor térjünk vissza fejezetem címadójához!

Természetesen nem sikerült minden apró részletében hűen ábrázolni Rozit. Kivételesen és egyedülálló módon egy játékot hirdetek meg a témában: aki legalább három különbséget talál az eredeti és a másolat között, fizethet egy sört Pityubácsinak!

Pba2

Aki pedig a legtöbb eltérést találja meg, mind a négy Pityubácsinak fizethet 4-4 söröt!!

Pba1

Ezzel köszönöm meg az écászgébernek a nagy lehetőséget!! :-)

Szólj hozzá!