HTML

Apróságok

Baja Bug

2015.05.26. 20:52 BlackPsenior

Igen népszerű volt a 60-as években a tengeren túlon a VW, leginkább a kispénzű diákok körében.
Egyszerű, megbízható és főleg olcsó autók, ráadásul kitűntek jellegzetes apró, gömbölyded formájukkal az akkor már régen divatos országúti cirkálók közül.
Vettek hát a srácok egy európai léghűtésest, feldobták a tetőre a szörfdeszkát, a sátor és a hátizsák mehetett a hátsó ülésre és irány a tengerpart vagy éppen Woodstock.

woodstock

hippi

A tengerparti mély homokban persze sokszor elakadtak ezek a járgányok, így néhányan átalakították őket. Egész műhelyek specializálódtak ezekre a módosításokra. Az alvázon és a fülkén kívül majd' minden alkatrész változott: erősebb motor, igen hangsúlyos kipufogóval, órási kerekek, terepgumikkal, ennek következtében módosított futómű és sárvédők. Elhagyták a motorháztetőt, hogy mindenki megcsodálhassa az ikerkarburátorral, olajszűrővel és spéci kipufogóval szerelt motort. Változott a csomagtér is, a lámpák nem fértek el a kicsiny sárvédőn, így a pótkerék helyére kerültek. Új fajta lökhárítók és fellépők is jártak ezekhez a gépekhez, a lökhárítók olykor egész lámpaerdőt is hordoztak. Forgalmaztak a gyártók akkoriban egész készletet az átalakításhoz, üvegszálas műanyagból készült alkatrészekből.

Kit Baja

Baja Bug (kb. barbadosi bogár)-nak nevezték el ezt a stílust.

nagybaja

A fenti képen egy 1:12-es méretarányú Tamiya RC modell alapján készített 1:1 méretarányú gép látható. A járművek magukon viselik a stílus összes jegyeit!

Régi olvasóim talán emlékeznek rá, hogy egy kisebbfajta VW házimúzeumom van az egyik vitrinemben, 1:43-as méretarányban. A háború előtti prototípustól egészen a 2003-as Última Edición-ig majd' minden évjárat jellegzetes járműve helyet kapott: a háborús változatok (Schwimmwagen, Kübelwagen), kisablakos, döntött lámpás, karosindexes bogarak, nyitott és csukott kabriók, tolótetős és panoráma szélvédős bogarak, tengeren túli és speciális gyártmányok. A léghűtéses Transporterek is megtekinthetők: dobozos, körablakos, hosszú platós és dupla kabinos T1-ek és T2-k is elférnek a bogarak között.

vitrin

Itt mutattam be őket részletesebben:

http://picivw.blog.hu/2011/02/22/bogartortenelem_1_43_ban_1_resz

http://picivw.blog.hu/2011/02/24/bogartortenelem_1_43_ban_1966_2003

A Baja eddig hiányzott a gyűjteményemből. Sokáig célzottan kerestem, de érdekes módon a neves gyártók nem vették a választékukba ezeket a jellegzetes járműveket. (Kisebb, gyufásdoboznyi Baja modellek beszerezhetők, de ezek messze nem olyan szépek és részletgazdagok, mint nagyobb testvéreik)
Talán azt is tudják az olvasók, hogy felhagytam a modellek tematikus gyűjtésével, de ha véletlenül szembe jön egy kihagyhatatlan alkalom, hát elcsábulok néha. Így történt ez nemrégiben is, amikor valami egészen mást kerestem a világhálón. Félrekattinthattam és így bukkantam az általam eddig ismeretlen Neo nevű gyártó termékére. Elfogadható áron kínálták, tehát megrendeltem az apróságot.

dobozoldal

Nagyon szép, minden oldalról nyitott dobozban érkezett a modell. A hátoldalon egy tükör segítségével látható minden apró részlet.

 

dobozbe

doboze

Jól megfigyelhető a csővázas lökhárítón és a módosított csomagtéren elhelyezkedő lámpafüzér. A csomagtértetőt a rally autókon megszokott T alakú gumirögzítő tartja a helyén.

dobozh

1:43-a méretarányban a motortér ábrázolása ritka, mint a fehér holló. Egy Baja esetében viszont ez megkerülhetetlen. Sikeresnek mondható az eredmény.

Vegyük ki a tükröződő dobozból a kisautót!

fent

Még az avatatlan szemlélő számára is feltűnő az eltúlzott kipufogó, a terepgumik és a módosított lökhárítók jelenléte. Megfigyelhető a hátsó szélvédő mögötti, bogarakon szokatlan óriási légbeömlő is.

be

A fellépőt is csőváz helyettesíti. Vajon miért?

je

A rendszám alapján californiai illetőségű a jármű. Az irányjelzők is a cső-lökhárítóra kényszerültek.

Az alváz alatt látható spirálrugótól ne ijedjen meg senki, csupán a modell rögzítését segíti elő, a Baja-hoz semmi köze.

jh

A képen megfigyelhető a speciális kipufogó rendszer. (Mit szólnának ehhez az átalakításhoz a mi hatóságaink?)

motor

A sokat emlegetett motortér. Kivehető a légbeömlő, a dupla porlasztók egyike, az olajszűrő és természetesen a trombitakipufogó. Féklámpák a csökevényes sárvédőkön, indexek a csőlökhárítón.

alvaz

 Az alváz említésre sem méltó, de ebben a méretarányban elfogadható: a többi apró részlet feledteti ezt a hiányosságot.

 belso

 

Nehezen fényképezhető a kis autó belső tere, nekem legalább is nem igazán sikerült amatőr eszközeimmel.

Higgye el a kedves olvasó: tökéletes a belső ábrázolása. Ülések, kárpitok, műszerfal, kormány, minden a legnagyobb rendben. Bogaras szemmel nézve érdekes a puha műszerfal a karosszéria színére fújt kesztyűtartó ajtó és hangszórórács a kürtíves kormánnyal. A tükör, a kilincs és a pillangóablak viszont tökéletesnek mondható!

Óriási dilemmám: melyik bogár adja át a helyét a vitrinmúzeumban a Baja-nak? Lehet, hogy marad tükrös-trükkös gyári dobozban?

Ez legyen a legnagyobb problémám...

 

 

Szólj hozzá!

Oettinger

2015.05.10. 08:18 BlackPsenior



portre

                                                       Gerhard Oettinger (1920-1997)

A fiatal német gépészmérnök a háború után, tanulmányai befejeztével vállalkozásba fogott: mindenféle járműveket javított. Korán megtapasztalta, hogy könnyen szerelhető az akkoriban már igen népszerű Volkswagen. Rájött arra is, hogy érdemes a gyári alapelvek megtartásával (léghűtéses boxer farmotor), de jó néhány fontos alkatrész módosításával megnövelni az autó teljesítményét.

muhely

A sorozatban gyártott alkatrészeket áttervezte és válogatott anyagokból egyedileg, igen precízen munkálta meg. Megnövelte pl. a hengerűrtartalmat, átméretezte a főtengelyt, szelepeket, hajtókarokat, néha ikerporlasztókat, elektronikus gyújtást is alkalmazott.
A megnövelt teljesítmény miatt a sebességváltón, fékeken, felfüggesztésen is módosítani kellett.
Ráállt a műhely az utólag felszerelhető készletek kifejlesztésére is, amik a megbízható mindennapi használat mellett egy versenygép vezetésének az élményét is biztosították. OKRASA néven forgalmazta a cég ezeket a készleteket.

kit
A belbecs mellett hozzányúlt a külcsínhez is. A külső apró módosításai jelezték a hozzáértőknek, hogy nem szériabogárról, hanem egy Oettinger-ről van szó. Egyedi fényezés, egyedi felnik, ültetés, spoiler, sportülések és sportkormány, nem hétköznapi műszerfal: mind-mind arra utalt, hogy a megszokott bogárforma valami mást takar.
Rábukkantam a világhálón egy fényképre, ami egy Oettingert ábrázol. Az alap egy 1983-as évjáratú 1200ccm-es, Mexikóban készült bogár. Korlátozott példányszámban lehetett Németországban hozzájutni ezekhez a módosított járművekhez. (Ekkor Németországban már nem gyártottak bogarat, a hazai igényeket tengerentúli exportból elégítették ki.)

oettinger 80er

Megfigyelhető az egyedi fényezés, az arany színű Jubileum felni, a karosszéria színére fújt lökhárító, az első spoiler. A hátsó kerék előtt a fellépőnél, a motorháztetőn és a spoileren diszkrét felirat hirdeti, hogy az autó Oettinger mester műhelyéből jött.
Az információim szerint a következő módosításon estek át ennek a szériának a járművei:
- a sztenderd 1200ccm-s motort 1300ccm-es váltotta fel
- a teljesítmény 25kW-ról 38kW-ra nőtt
- a végsebesség 116km/h-ról 153km/h-ra nőtt
- négyküllős sportkormány váltotta fel az eredetit
- elől enyhe ültetést kapott
- tárcsafékek az első kerekeken
- olajhőmérőt is szereltek a műszerfalra
- első spoiler került a jármű orrára
- speciális fényezés arany színű díszcsíkokkal

Említettem már, hogy érdemes néhány megbízható weboldal hírleveleit elolvasni. Nagyon sokszor lehet elcsípni igen kedvező árú termékeket: kifutó készletet kínálnak nyomott áron, vagy éppen bevezetés előtt, előjegyzésre, a majdani ár töredékéért csinálnak kedvet egy-egy új sorozathoz. Így bukkantam egy olasz weboldalon az általam eddig nem ismert OttO autómodellgyár egyik új járművére. Lehet , hogy a tervező is látta az előbbi képet, hiszen ugyanezt a járművet jelentette meg 1:18 méretarányban.
Egyszerű, fehér kartondoboz rejti a járművet védő hungarocell-bölcsőt. Nincs ezzel semmi baj, a legszebb modellem, a Schuco Última Ediciónja is hasonló, biztonságos csomagolásban érkezett. Az OttO sem követte más gyártók gyakorlatát, amelyek vitrinszerű, polcra is kitehető csomagolásban forgalmaznak (Bburago, Minichamps, Norev, stb.)
A hungarocell dobozt szétnyitva még mindig nem tűnik elő a jármű, mert műanyag zacskó és vékony papírcsomagolás borítja. Óvatosan kell előbányászni a járművet, hogy végre megcsodálhassuk.

csomag

 oldal

 

Vegyük csak elő a jó öreg vörös-cián 3D-s szemüvegünket!

3D

Elismerésre méltó a modell kidolgozása: minden apró részlet a helyén.

elol

Jellegzetes, kockás üléshuzat...

kormany

... módosított műszerfal...

balkint

... külső-belső: minden a legnagyobb rendben!

jekint

bhkint

A hátsó szélvédő fűtőszáljai, a szellőző belső nyílásai is tökéletesek!

Sajnos nem mondható el ez a modell egészéről... Az alváz pl. éppenhogycsak jelzésértékű, gyufásdoboznyi autókon is láttam már szebbet-valósághűbbet.

alvaz

Nehezen gördülnek a kerekek, az első kerékpár nem kormányozható. Ez lenne a legkisebb baj, hiszen vitrinmodellről és nem játékszerről van szó. Megbocsáthatatlan viszont, hogy -ebben a méretarányban szinte kötelezően- nem nyitható a járművön semmi. Ennek következtében csak nehezen lehet megcsodálni az egyébként igen szépen és részletesen kidolgozott belteret (tetőkárpit, napellenzők, oldalkárpitok) és elmarad a motortér bemutatása is. Valószínűleg emelte volna az árat, ha ezeket is láthatnánk, de talán megérte volna. (Utánajártam a modellgyár egyéb termékeinek: sajnos teljesen mellőzik a nyitható alkatrészeket. Nagy kár...)

Lépjünk túl ezeken a hibákon, és gyönyörködjünk a fekete Oettinger bogár hasonló évjáratú kisszériás fehér JeansBug társágában készült képeken.

 

2hat

2orr

orrorr

orrhat2

orrhat

Szólj hozzá!

Egyszer csak csengettek...

2014.12.26. 22:02 BlackPsenior

... mint a régi rossz viccben, de nem a postás állt középen. Egy régi jó barát előzőleg már telefonon jelezte, hogy hoz nekem valamit: nos ő állt a kapuban. A kezembe nyomott egy nagy dobozt és eltűnt a palotai homályban. Épp csak megköszönni tudtam, még csak alkalmam sem volt beljebb invitálni. A dobozt és a tartalmát később tudtam csak szemügyre venni.

Ugorjunk most az időben vissza vagy 50 évet. Nem voltak akkoriban szupermarketek, barkácsáruházak, voltak viszont kisebb-nagyobb boltok, no meg mesteremberek. Ezek a mesterek megjavítottak mindent, ami elromlott: kávédaráló, porszívó, rádió, bármi. Értettek hozzá, szükség is volt rájuk, hiszen akkoriban, a 60-as évek elején még nem volt divat (szükségszerűség) kidobni az elromlott háztartási gépet és újat venni a rossz helyett. Még alkatrészeket is lehetett vásárolni ezekhez a kütyükhöz!
Az egyik ilyen alkatrész-beszerzési hely az Ezermester és Úttörő Bolt volt. Tekinthetjük a mai barkácsáruházak elődjének. Máig létezik az üzlethálózat, természetesen megváltozott profillal. Kikerült a választékból - érthető okokból - az úttörő felszerelés: nyakkendők, ingek övek, sípok, sapkák, kitudjamikmég.
Megmaradt viszont a barkács-profil: szerszámok, kiegészítők, apróbb alkatrészek.
Sajnálatos módon a múlté lett egy másik, számomra annak idején roppant fontos műfaj: a modellezés. Annak idején is kaphatóak voltak a játékboltokban összerakást és festést igénylő, műanyag modellek, leginkább repülők. Az Ezermesterben viszont egy teljesen más, sokkal több kézügyességet és figyelmet-pontosságot illető összeállítást lehetett vásárolni, méghozzá az akkori viszonyokhoz képest is nagyon kedvező áron.
Képzeljünk el egy kb. A3-as méretű, vastag borítékot. A címoldalon egy korabeli, modernnek tekinthető vadászgép rajza volt, a hátoldalon némi szöveges ismertető. Maga a boríték papír- és kartonlapokat rejtett. Ezekre a papírlapokra volt több színben rányomtatva a repülő burkolata, természetesen kiterítve. A vastagabb kartonlapokon a gép bordái voltak megjelölve. A vásárlónak "mindössze" annyi dolga volt, hogy nagyügyesen, a lehető legpontosabban kivágja az alkatrészeket a vonal mentén és némi Technokol Rapid felhasználásával összeillessze őket az útmutató alapján.
Nagyon hasznos kis zacskó volt, segítette az elszánt ifjúságnak megtanulni a pontos munkát, értelmezni az útmutatót, fejlesztette a térlátását, némi műszaki és statikai ismeretet nyújtott, megtanította a különböző szerszámok, anyagok használatát.
Egészen elfogadható, kb. 30-40 cm méretű kis gépeket lehetett összeállítani a készletekből. Sajnos ezek nem az örökkévalóságnak készültek: előbb-utóbb belepte őket a por, itt-ott elengedett a ragasztás, néhány hónap után eléggé csúfan néztek ki szegénykék. Sebaj, maga az összeállítás volt az igazi élvezet, könnyű szívvel dobtuk a szemétbe a megrongálódott járműveket. Ma már sajnálom, hogy annak idején nem tettem félre néhány készletet. Érdekes lenne most elővenni őket, feltéve, ha túlélték volna épségben azt a pár évtizedet.
Miután elmulasztottam megőrizni egy-két modellt, kénytelen voltam az interneten kutakodni, hogy legalább néhány képpel tudjam illusztrálni az eddigieket.

jak1
jak2
fiat1

fiat2
A kis történelmi kitérő után lássuk az ajándékot. Hát nem egy boríték, hanem egy meglehetősen súlyos doboz. A fedőlapja már sokat mondó.

teto

Az oldalakról készített képeimet összevágtam, hogy egyszerre vehessük szemügyre őket

oldalak

Több érdekes dolog is kiderül. Az egyik, hogy a csehszlovák Igra nevű játékgyár termékéről van szó. Az is egyértelmű, hogy német (leginkább talán keletnémet) nyelvterületre szánták a  gyártmányt.
Kiderül, hogy Kolumbusz Kristóf zászlóshajójának, a Santa Maria-nak 1:100-as méretarányú modelljét rejti a készlet. Minimális ismeretek mellett felhívják a t. vásárló figyelmét arra a tényre, hogy a majdan elkészült alkotás nem lesz hajlandó a vízen úszkálni, viszont annál szebb szobadísz szerepét töltheti be.

Nyissuk ki a dobozt!

furesz

Meglepő módon legelőször egy lombfűrész bukkan elő. Nocsak.
Azután egy többnyelvű ismertető olvasható a megsárgult, összehajtott árkus papíron

ismerteto

Borítsuk ki a doboz tartalmát. Két kicsiny zöld színű dörzspapír társaságában egy műanyag orsón vékony zsinór, műanyag zacskóban vastagabb zsinór, míg egy másikban műanyag fröccsöntött apró alkatrészek. Egy színes cédula több nyelven is felhívja a vásárló figyelmét a tényre, miszerint a készlet nem tartalmaz az összeállításhoz elengedhetetlen ragasztót.

kotel

Nézzük, mi mindent rejt még a doboz. Jó néhány, centi vastagságú, méretre szabott farostlemez. Nyilván a hajó fő alkatrészei, tartóelemei. Az összekötözött rudak talán az árbócokhoz kellenek majd.

gerenda

Igen vékony, 1-1,5 mm vastag furnérlemezek. A mintát valószínűleg égetéssel vitték fel a fára. Ezek nincsenek méretre vágva, nyilván szükség lesz majd a lombfűrészre és a csiszolóvászonra a későbbiekben.

furner

Egy darabka textil, előnyomva a vitorlák körvonala és a mintázat. Sajnos a csúnya hajtás megtöri a vásznat, valószínűleg nagyon nehéz lesz eltüntetni a nyomát.

vaszon

Két nagyméretű és igen részletes összeállítási rajz lesz a kis hajó megépítésének segítségére.

rajz1

rajz2

Internetes források szerint 1976-ban gyártották a készletet. Hiánytalanul és gyakorlatilag hibátlanul (a doboz apró sérüléseitől eltekintve) vészelte át az utóbbi majd' 40 évet! Egy darabka történelem.

Most teljesen tanácstalan vagyok. Legszívesebben azonnal nekilátnék összeállítani a modellt.  Azt viszont be kell vallanom, hogy eddig még soha nem dolgoztam fával. A méretre vágás és az összeállítás talán még menne, de fogalmam sincs, hogyan és mi módon hajlítsam meg a szükséges ívben a furnért, milyen ragasztót használjak, hogyan készítsem el a kötélzetet, hogyan konzerváljam a kész modellt. Tapasztalatból tudom, hogy az első, az összeállító számára ismeretlen módszerrel készült példányok nagyon ritkán sikerülnek tökéletesre.
Nincs szívem tönkretenni egy ilyen, már-már muzeálisnak tekinthető készletet. Lehet, hogy érdemesebb lenne ebben a mostani, eredeti állapotában megőrizni az utókornak.

Egy dologban biztos vagyok: Zsolt, nagyon szépen köszönöm!!

Szólj hozzá!

Drive My Car

2014.11.26. 22:37 BlackPsenior

Baby, you can drive my car
Yes I'm gonna be a star
Baby, you can drive my car
And maybe I'll love you
Beep-beeb..mmm.beep-beep. Yeah!

- énekelte lemezre négy liverpooli siheder, még '965 októberében  (alig múltak 20 évesek....)

Hevenyészett fordításban:

Bébi, vezetheted a kocsimat,
úgyis nagymenő leszek,
legyél a sofőröm
és a végén még tán beléd is zúgok
töff-töff - brr töff-töff, ó igen!

Járjuk körbe a négy gombafejű kapcsolatát a négykerekűekkel!

btlslot
Na ennél egy kicsit nagyobbra gondoltam.

Kezdjük egy igen ismert lemezborítóval ill. egy másik képpel, amit a fényképész, Ian Macmillan készített, néhány perccel a jól ismert felvétel előtt, 1969.augusztus 8-án, pénteken, a reggeli órákban.

arback

Nemcsak az figyelhető meg, hogy a borító beállításával ellentétben jobbról-balra haladnak át a zebrán a srácok, hanem teljes pompájában látható a két kerékkel a járdán parkoló Bogár.
Sajnos ehhez a Bogárhoz a fiúknak semmi közük: pusztán jókor parkolt jó helyen a jármű. Kár, a névhasonlóság okán akár egyikük tulajdona is lehetett volna a gépsárkány.

Nézzük meg akkor az eredeti lemezborítót egy eredeti kisbogár (Welly gyártmány, némi saját módosítás) társaságában:

arcover

Az utca jobb oldaláról, a stúdióval szemközt egy akkoriban arra sétáló szeme elé valami hasonló kép tárulhatott:


arbeetle
A híressé vált jobbkormányos jármű jelenleg Wolfsburgban, a Volkswagen Múzeumban tekinthető meg:

vwwb
Szakadjunk most el ettől a borítótól és lássuk a banda saját tulajdonú autóit, modellekkel illusztrálva.
Leginkább a Brit Birodalom népautóját, a Minit használták mindennapi ügyes-bajos ügyeik intézésére.

George Harrison a Minijével

ghmini
Paul McCartney autója

pmmini
Ringo Starr példánya

rsmini
A legendásan rossz sofőr John Lennon Harrison Miniéjének anyósüléséről hajol ki. (Harrison időközben feltűnő indiai mintákat festtetett a járműre)

jlghmini
Lássuk a Miniket a Rubber Soul lemez borítóján, melynek nyitó dalát a blog címében idéztem

rs3mini
A zöld színű kisautó a Matchbox terméke, a gyártási év 1966. A hátsó ablakon egy kutyus kandikál kifelé. Lehet, hogy McCartney Minije és Martha nevű kutyája ihlette a korabeli tervezőt? Ki tudja...
A kék színű Mini a Norev gyártmánya, a Union Jack-el díszített pedig a Hotwheels terméke (ilyen fényezésű Minit a banda tagjai közül senki sem használt). A negyedik autón talán épp az indiai motívum fényezését végzik.

Természetesen a fiúk megengedhették maguknak, hogy a Mininél sportosabb és drágább autókat is hajtsanak.
Paul McCartney például megirigyelhette a 007-es ügynök Aston Martinját.

pmam
Ezt a járművet a Hotwheels is megjelentette, a világhírű ügynök sorozatában

amhv

John Lennon egy 230-as kabrio Mercedes boldog tulajdonosa is volt

jlmb
A dán Tekno modellgyár kétféle színben is kihozta a modellt. A bugyikék sajnos (szerencsére) kimaradt a választékából.

mbtekno
Bővebben itt mutattam be a járművet és a modellt:

http://aprok.blog.hu/2013/01/11/mercedes_benz_230sl#more5000032

George Harrison rajongott az autóversenyért, bár még amatőr szinten sem versenyzett, legfeljebb gokartban. Ezen a képen James Hunt-tal látható egy versenyen.

harrison-jackiestewart
A következő képen egy Jaguar E-Type motorházán pózol. Jobbra ennek az autónak 1:43-as méretarányú modellje.

ghetypebw
Ezt az autót is ismertettem már:

http://aprok.blog.hu/2012/12/02/jaguar_e_type_625#more4943104

Ezen a képen a Magical Mystery Tour című film egyik jelenetében látható Harrison egy kabrio E-Type társaságában.

ghmmt

A film egyik kockáján az időközben elkészült indiai fényezésű Mini

mmtmini

A filmről esett már szó itt:

http://aprok.blog.hu/2014/03/25/negy_varazslo#more5878614

...és még esik is majd szó róla nemsokára.

John Lennon nem adta alább egy 1965-ös Rolls Royce Phantom V-nél. Az archiv képen a fiúk ezzel a járművel épp a Buckingham Palace-ba igyekeznek, hogy átvegyék a Királynőtől az MBE érdemrendet.

rrbuck
A gépjármű és büszke tulajdonosa

rrjl
Említettem már, hogy Lennon rossz vezető volt, talán rövidlátása miatt. Legtöbbször a hátsó ülésen utazott, de arról nincs hír, hogy a megénekelt lány vajon tényleg a sofőrje lett-e. Az biztos, hogy saját ízlése szerint alakíttatta át az autó belvilágát: egy, a két első ülés között elhelyezett oszlopban hűtőszekrény, sztereó rádió - lemezjátszó és abban az időben óriási szenzációt jelentő TV és telefon helyezkedett el.

rrin
Természetesen nem állt meg a belvilág átalakításánál. A krónikák szerint egy ízben Ringo Starr társaságában járták a vidéket, amikor egy ehhez hasonlóan feldíszített cigánykordét pillantottak meg:

caravan
John Ringo javaslatára megbízott egy fényező műhelyt és az alábbi eredmény született:

jlrrcolor
A közvélemény vegyesen fogadta a járművet. A fiatalabb nemzedék értékelte a polgárpukkasztó színeket, a lázadással azonosította járművet. A konzervatívabb réteg meg egyfajta felségsértésnek tekintette a hagyományosan arisztokratikus brit autó "meggyalázását" ezzel a fényezéssel. Lényeg, hogy majd' mindenki beszélt a járműről és közben fogytak a lemezek is.

John fiával, Juliannal pózol a jármű előtt

jljlrr

Julian is kapott egy pedálos Moszkvicsot... izé Rolls Royce-t, kicsit visszafogottabb színvilággal

jlpedalrr
A már említett filmben is feltűnt a jármű....

rrmmt
.. még Harrison Minijének társaságában is:

rrmini
Az eddig említett autók modelljeit is láthattuk. Ne maradjon ki a Rolls Royce Phantom V sem ebből a sorból.

A TrueScale nevű cég 1:43-as méretarányban is bemutatta ezt a híres-hírhedt járművet.

rrbox

rrfl

rrfront

rrrr

rrtop
Egy másik híres lemezborító a modell háttere

rrpepper
A stúdió előtt mindennapos lehetett a hatvanas évek közepén ez a látvány

arrr
A jól ismert autók apró másai az őket megillető helyen, a polcomon

polc

3 komment

Greenlight

2014.05.27. 21:29 BlackPsenior

Az internetet aktívan használók számtalan reklámot, spamet, hírlevelet kapnak. Ezek jó részét az ember olvasatlanul törli. Érdemes azért néha figyelmesebben elolvasni őket, főleg, ha egy olyan webshop hírlevelét kapjuk, ahol már sikerrel és megelégedéssel vásároltunk. Nemegyszer jelentős árengedménnyel kaphatók akciós termékek. Ezek az akciók általában csak 1-2 napig tartanak, tehát gyorsan kell dönteni.

Tudják jól az eladók és a reklámszakemberek, hogy a vevőt ilyenkor lehet elcsábítani-megfogni. Jómagam is hasonló akciók közepette vásároltam már néhány apróságot, igen jelentős, 50-60-70%-os árengedménnyel, nemegyszer postaköltség nélkül.

Ilyen volt pl. a Zebrabusz...

http://picivw.blog.hu/2011/03/12/schuco_1_18_safari_t2

...a Sárga Angyal...

http://picivw.blog.hu/2011/02/03/minichamps_1_18_adac#more2635262

... vagy az Utolsó Kiadás:

http://picivw.blog.hu/2011/10/24/2003_utolso_fejezet

Legutóbb egy modellbolt hírlevelében akadt meg a szemem egy kedvező ajánlaton. Az Egyesült Államokból történő szállítás postaköltségével együtt is kedvezőbb áron kínálták a kisautókat, mint a közeli szupermarket a Matchboxokat vagy a Hotwheelseket. A már ismert és itt is bemutatott Greenlight újabb kollekciójáról van szó. Hasonlóan a MotorWorld BlackBandit összeállításához ebben a T1 buszt ábrázoló díszdobozban is 5 jármű található.

A zengzetes RoadRacers nevet adták a gyűjteménynek.

RR0

Két, verseny támogatására felkészített T1 és három, szintén versenyszínekben pompázó Bogár látható a dobozban.

RR1

Érdemes őket közelebbről is szemügyre venni, a jól ismert vörös-cián szemüveg segítségével

3d02fel

3d01fel

Vegyük ki őket a dobozból!

3d03fel

3d05fel

Láthatjuk, hogy minden autónak nemcsak a fényezése, hanem a felnije is különbözik a többitől.

3d04fel

Eltehetjük a szemüveget, már nem lesz rá szükség a továbbiakban.

A Greenlight-tól nem meglepő, hanem inkább elvárt, hogy a gyufásdoboznyik kisautók fényezése, kidolgozása igen szépre sikerült.

RR3

RR2

RR4

És ha már így összeállt a mezőny, hívjuk meg más istállók versenyzőit is, hogy színesebb legyen a kép. A Matchbox csapatát egy veterán, a MonteCarlo-i rallyt is megjárt versenyző képviseli, míg a filmipart a népszerű Herbie reprezentálja.

53

És egy igazi pályanap elmaradhatatlan kelléke a harapnivalóról gondoskodó, valamint az érdeklődőket szállító és egyben reklámhordozó T2. (A Fröccsbuszról sajnos nem készült még apró másolat)

palya

Végül együtt a két Greenlight díszdoboz:

BB

BB2

Szólj hozzá!

Darabokban - VI.

2014.05.19. 22:15 BlackPsenior

Ezúttal nem mutatom be a modell mintájául szolgáló eredetit: nagyon bőséges információ hozzáférhető a neten. Egy 1951-52-es évjáratú perecablakos Bogárról van szó, amit a Rewell formázott meg, 1:16-os méretarányban.

doboz

A tekintélyes méretű (nagyobb, mint egy A3-as lap) doboz egy majd' 26 cm hosszú modell akatrészeit rejti. 16 oldalas útmutató segít az összeállításban.

utmutato2

utmutato1
A modell részleteiről csak annyit, hogy több, mint 160 alkatrészből áll, amit 19 színűre (ezek közül jónéhány kevert szín) illik pingálni. Az útmutató 61 lépésben mutatja be az összeállíás menetét.
Az alkatrészek ezen az oldalon láthatók:

alkatreszekAz összeállítónak legelőször döntést kell hoznia: zárt kocsiszekrénnyel szereli az autót vagy pedig nyitott ill. csukott ponyvatetővel. Sajnos nyitható ponyvatetőre nincs lehetőség. Kár, hogy a karosindex sem nyitható...
Az elkészült modellen minden egyéb nyitható dolog (ajtók, csomagtartó- és motorházfedél) nyitható. Természetes, hogy a motor-sebváltó, a beltér is igen részletesen jeleníthető meg. A tetőkárpit is külön alaktrész! Jellemző, hogy pl. egy ajtó kb. 10 alaktrészből áll, ezek közül min. 3 festést igényel. Még a króm díszcsíkok is külön alkatrészek. A részleteket gazdagítja, hogy a fékcsöveket, gyújtáskábeleket vékony, hajlékony gumikábellel lehet modellezni.
Íme egy fénykép az alkatrészkollekcióról:

cucc
Nagy elszántság, türelem és főleg sok szabadidő kell a modell összeállításához -  a család megértését nem is említve. Ifjú agglegények és elfogadható látású, kevéssé remegő kezű nyugdíjasok előnyben. (Az első lehetőségről már rég lemaradtam, az utóbbiban csak reménykedek.)

Búcsúzóul lássunk egy fényképet az eddigi hat fejezet járműiről. Összehasonlításul egy 40cm-es vonalzó a karosszériák mögött.

kasztnik

A modelleket rejtő dobozok

dobozok1

Az eddig bemutatott modellek dobozainak a térfogata is tekintélyes...

dobozok2

És most valami egészen más...

something

Egy nagyon komolyan modellező és sajnos nagyon komolytalanul bogarazó kollégám hívta fel a figyelmem egy honlapra, ami 1:18 méretarányú figurák gyártóját mutatja be. Roppant tehetséges, de annál hiányosabb öltözetű amazonok képezik a gyártó választékát. A figurák mintha Boris Vallejo valamelyik festményéből pattantak volna ki. Itt lehet az érdeklődőknek utánanézni a cég termékeinek. (Sosem hittem volna, hogy van ilyesmire igény...)

http://www.micromondi.com/EVD/Page10128/AS1/as1.htm

Egy meglehetősen rossz minőségű képet is mutatott a kollégám

csajbog

Rábukkantam aztán egy részletesebb képre is, sajnos Bogár nélkül

csajok

És most jön a lényeg: a kollégám valamilyen ügyes és furmányos módon képes volt biztonsági másolatot készíteni a jelenleg már hozzáférhetetlen figurákról. Nagylelkűen nekem ajándékozta őket, mondván biztosan van valamelyik fiók mélyén egy 1:18 méretarányú bogaram vagy buszom, ami kipingálásával egy elfogadható diorámát tudnék alkalomadtán rittyenteni. Nyert! Hosszabb távú terveim között természetesen előkelő helyet foglal el a projekt.
És most 18+ kategóriájú, kevéssé gusztusos képek következnek a jelenleg darabokban leledző, összeállításra, festésre és bogárra-buszra váró hippi csajszikról. Én szóltam!!

csajdarab1

csajdarab2

folyt.nemköv.

Szólj hozzá!

Darabokban - V.

2014.05.12. 09:49 BlackPsenior

Két alcím is kívánkozna ehhez a fejezethez, tehát egy sem lesz...
Kezdjük a történelemmel:
1970-ben gondolt egy nagyot a Volkswagen tervezőgárdája, és teljesen átalakította a már jól bevált első futóművet. Elhagyták az ún. szekérfutóművet az ő torziós rugózásával és alkalmazták a McPherson - típusú kerékfelfüggesztést a spirálrugójával. Ennek következtében jelentősen megnövekedett a csomagtér, ezzel együtt változott a megszokott forma: sokkal lapítottabb és szélesebb lett a csomagtérfedő.

oldal.pg

A korabeli reklámok szerint akár négy sörösrekesz is befért a módosított csomagtérbe.

reklam

Valóban jelentős és lényeges ez a változás, szemmel jól látható a nagyobb csomagtartó. A pótkerék helyzete is változott, ebben a típusban vízszintesen helyezkedik el.

atlatszo

Mértékadó források szerint komfortosabb lett az autó vezetése is, de ezt személyes tapasztalat híján sem cáfolni, sem megerősíteni nem tudom.
Az új típus nagyobb lökettérfogatú  (1600ccm) és erősebb motort is kapott. Az autót 1302-es típusjelzéssel hozták forgalomba. Készült ennek a szériának egy még újabb, módosított verziója is, ívelt, panoráma szélvédővel és ennek megfelelően módosított műszerfallal. Ez a sorozat a 1303-as típusjelzést kapta. Ennek a típusnak az A oszlop előtti minden alkatrésze különbözött az addig ismert és bevált VW-ktől.

belso
A Volkswagen történelmében azért is jelentős ez az évjárat, mert 1972-ben egy maratonkék 1302-es volt a gyár 15007034-ik példánya, amivel megdöntötték a Ford T-modell addigi gyártási mennyiség rekordját.  
(Elgondolkodtató, hogy 1975. júliusában beszüntették a 1303-as modell gyártását, kivéve a kabrio változatot . Augusztustól újra az 1200-a típust gyártják.1978-ban készült Németországban az utolsó bogár, 1980-ban a kabrio változat gyártásával is leállnak, 332000 legyártott jármű után. Visszatér ismét a "szekérfutómű", amivel a mexikói Pueblában a legutolsó bogár, 2003-ban, július 30-án, 9 óra 5 perckor egy Última Edicón is készül. Vajon miért tért vissza a tervezőgárda a régebbi verzióhoz?)

Lássuk hát újra a 1303-as kabriót:

csukott

piros


Térjünk vissza a darabokban lévő apróságokhoz. A Revell egy 1970-es gyártású 1302-es kabriót készített el 1:24-es méretarányban, a tőle megszokott és elvárt színvonalon.

revelldoboz

16 oldalas útmutató segít az összeállításban.

revellutmutato2

revellutmutato

Fehér, szürke, átlátszó és krómozott alkatrészeket valamint némi matricázatot is rejt a tekintélyes méretű doboz. A gumik is külön zacskóban találhatók.Választható, hogy nyitott vagy csukott állapotban szereljük a ponyvatetőt.


revellalatresz

Nagyon megörültem, amikor roppant kedvező áron rábukkantam az interneten a Vintage nevű japán modellgyártó cég 1975-ős VW1303-as kabriójára. Fura volt egy kicsit, hogy a modellgyártók gyakorlatával ellentétben nem egy rajz-festmény, hanem egy fénykép volt a dobozon.

vindoboz

A jutányos ár mellett csábított, hogy az évjáratra jellemző Jubileum felnikkel és a nyitott tetőt védőponyva nélkül jelenítették meg a járművet.

zold
Sajnos csalódnom kellett. Szó sincs sem Jubileum felnikről, sem védőponyva nélküli nyitott tetőről. A nyolcoldalas összeszerelési útmutató szerint ugyan ennél a modellnél is választható, hogy nyitott vagy csukott tetővel építsük össze az autót, de nyitott állapotban nem látható a ponyvatartó szerkezet.

vinutmutato1

vinutmutato2

vinalkatresz

Az 1303-as típusok fő jellemzői viszont mindkét készleten nagyon jól megfigyelhetők.

Lehet tippelni az alcímekre :-)



folyt.köv.

Szólj hozzá!

Darabokban - IV.

2014.05.06. 13:31 BlackPsenior

Az ígértem nemrég, hogy békésebb vizekre evezünk. Kezdjük hát utunkat a japán Tamiya nevű modellgyártó 1:24 méretarányú bogarával.

doboz

Egy 1966-os gyártású jármű mintájára készült a modell. Sikerült két példányra is szert tennem a készletből. Az egyiket félig-meddig össze is raktam, bemutattam már ezeken az oldalakon. Emlékeztetőül néhány kép az alkotásomról...



.. és a link az előző bejegyzésemhez:

http://aprok.blog.hu/2012/12/08/tamiya_vw#more4952454


Szokás szerint következzen néhány fontos tudnivaló az eredeti járműről. A Volkswagen történetében az egyik legsikeresebb, és a mai gyűjtők között az egyik legnépszerűbb évjáratról van szó.
Néhány száraz technikai adat: (kérem, hogy az évjáratot nálam jobban ismerők legyenek szívesek javítani-bővíteni információimat)

- a motor lökettérfogata: 1300 (1285) ccm
- 4000-es fordulaton a leadott max. teljesítmény: 40 lóerő
- sűrítési viszony: 7,3:1
- elektromos rendszer: 6V, 180W-os dinamó alkalmazásával
- manuális, négysebességes sebességváltó
- hidraulikus fékrendszer, elöl-hátul dobfékek
- és természetesen négyütemű, léghűtéses boxer farmotor.

Az évjárat újdonságai:

új motor, új karburátor,új (négylukú) felnik, egykulcsos (gyújtás-zárak) rendszer, új szellőzők, vészvillogó, nagyobb hátsó szélvédő.

És ami nem változott:

döntött fényszórók, kisméretű hátsó lámpák, na meg a Bogár egyéb jellemzői: alvázra épített kétajtós, gömbölyded karosszéria, jellegzetes, hangsúlyos sárvédők, jól ismert és népszerű bogárhátú forma. Lássunk néhány, az interneten fellelhető képet erről a nevezetes évjáratról.

1966 Service Booklet

1966

1966-VW Volkswagen-Beetle - Coccinelle - Fusca - Kafer - Kever-1

Megfigyelhető az amerikai piacra szánt, exportra gyártott szérián a tengerentúli szabványoknak megfelelő "korlátos" lökhárító.

USA

Többek között ez a kép adta az ötletet a "félbogár"-hoz

 explodedview1966beetle

Térjünk vissza a modellhez. Tíz oldalas az összeszerelési útmutató. Az első oldal a szokásos párszavas ismertető a járműről, ezt követi az elkészítéshez elengedhetetlen szerszámok felsorolása, majd 6 oldalon 17 lépésben maga az útmutató. A végén némi segédlet a festéshez.

utmutato1

utmutato2

Az alkatrészek a még bontatlan zacskókban

alkatreszek
Még egy kép a "félkész" modellről:



Kezdő modellépítőknek is a sikert ígérően ajánlott.

folyt. köv.


Szólj hozzá!

Darabokban - III.

2014.04.28. 18:23 BlackPsenior

Maradjunk még egy fejezet erejéig a sorozatban hadászati célokra gyártott bogaraknál. Ígérem, utána már jóval békésebb vizekre evezünk.
A fiam gyűjeményéből való az Italeri olasz modellgyártó cég készlete, amelyikből egy KdF Type 87-et és féltucat harcost tartalmazó diorámát lehet készíteni. Maga a doboz jó nagy méretű, egy A4-es lapnál valamivel nagyobb. Ennek az az oka, hogy a belőle építhető 1:35 méretarányú, kb 10 cm-es jármű meglehetősen sok alkatrészből áll, nem beszélve a katonákról, fegyverekről, kellékekről.

doboz

Mit is kell tudni a járműről?  Ezt a típust már a háborúban, 1941-ben gyártották, 564 darab készült belőle. A KdF Wagen alapjait tervezték át, megtartva a ponyvatetős, kétajtós, perecablakos karosszériát. Maga Ferdinand Porsche irányította a munkát.

porsche

Megmaradt a négyhengeres léghűtéses boxer farmotor, a négysebességes váltó, a bowdenes dobfék. Újdonság viszont az összkerékmeghajtás, a differenciálzár. A terepen könnyebben közlekedő, magas építésű futóművet és speciális gumiabroncsot is kapott az autó. Érdekes módon hátul csak egy ülés található a bal oldalon, így a vezetőn kívül mindössze két személy szállítására volt alkalmas a jármű. A jobb hátsó ülés helyén valószínűleg hadi felszerelést szállítottak. A korabeli terminológia szerint Kommandeurwagen, azaz Parancsnoki kocsi volt a típus elnevezése.

archiv1
Még Budapesten, a Halászbástyán, a Szent István szobor előtt is megfordult közülük legalább egy jármű.

halasz

Aránylag kevés példány élte túl a háborút. Szerencsére ezeket értő kezek energiát és költségeket nem kímélve restaurálták.

terep

Múzeumok büszkesége

muzeum

Az egyik felújított példány csomagterében jól látható, hogy a pótkerék nem a megszokott helyen, elöl, megdöntve helyezkedik el, hanem vízszintesen, az üzemanyagtartály felett. A pótkerék helyét egy tartalék üzemanyagot tartalmazó marmonkanna foglalja el. Valószínűleg a teljesen megtelt csomagtartó az oka annak, hogy hátul mindössze egy személy szállítására volt lehetőség.

csomag

Figyelemre méltó a belső is. Láthatjuk a görgős gázpedált, a terepváltót, némi fegyverzetet ezen a korhűen felújított járművön.

belso1

belso2

Térjünk most vissza az Italeri készletére. Tíz oldalas az összeállítási útmutató.

utmutato2
Az első oldalon egy rövid ismertető olvasható a jármű történetéről, hat nyelven. (A magyar nincs közte...)
A következő oldalon látható az alkatrészválaszték, az azt követő négy oldalon a 12 részes összeállítási útmutató.

utmutato3

Három oldal mutatja be a különböző festési lehetőségeket: 1942-es líbiai Afrika Korps, 1944-es Észak-Olaszország, 1941-es német rendőrségi ill. 1945-47-es a Brit Hadsereg által zsákmányolt és használt fényezési módok közül lehet választani. Jó előre el kell döntenie a modellkészítőnek, hogy melyik lehetőséget választja, hiszen pl. a gumiabroncs is más a sivatagban, a városban vagy a terepen.

cucc1

cucc2

cucc3
A készlet 6 katonát és kellékeiket is tartalmazza, hogy akár egy kis dioráma is építhető legyen. Az interneten fellehető képek szerint volt, akinek ez egészen jól sikerült.

dio1

dio2

Fiam készlete egyelőre a dobozban várja sorsa fordulását.


folyt.köv.

Szólj hozzá!

Darabokban - II.

2014.04.21. 18:53 BlackPsenior

Kevesen tanulnak saját hibáikból. Sajnos én sem. A darabokban lapuló készleteim között ugyanis található még egy példány a Military Wheels termékei közül. Enyhe mentségemül szolgál, hogy ezt a típust neves modellgyártók választékában nem sikerült fellelnem. A KdF Wagen Type 230-asáról van szó ugyanis.

doboz

Sokan, a Bogarat kevésbé ismerők küzül felkaphatják fejüket: vajon milyen tudatmódosító szerek hatása alatt alkotott a grafikus egy ilyen képet. Mások, a VW történelmét jobban ismerők közül elégedetten csettintenek: végre valaki megalkotta az egyik speciális kialakítású VW apró mását, amit komoly sorozatban gyártottak, igaz, hogy csak a háború idején.

A második világháború alatt az üzemagyagok szűkössége miatt a civil gépjárművek 95%-át átállították fagáz üzeműre. Szinte minden autó mögött ott volt egy ormótlan gázosító kazán, ami az üzemanyagot állította elő a motor számára. Európában pl. az Opel, a Mercedes, a Peugeot is alkalmazta a technológiát. (A tengeren túl -hála a texasi olajmezőknek- nemigen volt szükség erre a kényszermegoldásra.) A Kdf Wagen, (mai elnevezéssel a Volkswagen) más utakat taposott. Az említett kazánt nem hátul, hanem elöl, a -mai szóval Bogárnak nevezett farmotoros jármű elején - a csomagtartóban helyezte el.  
A fagázas technológia lényege: az üzemanyagként használt szárított tüzifát oxigénmentes környezetben addig hevítik, amíg szénhidrogén-tartalmának 60-90%-a gázzá nem alakul. Ezt a gázt azután a motorhoz vezetik, majd a szokásos módon gyújtógyertyával meggyújtják a hengerekben. Más kérdés, hogy az előállított gáz hatásfoka nagyságrenddel kisebb volt a benzinénél, de ezt kárpótolta a nagy területen rendelkezésre álló és könnyen hozzáférhető nyersanyag.

Lássunk néhány korabeli fényképet a mára már szokatlan és gazdaságtalan, elavult megoldásról.

archiv1

archiv2

archiv3

Nézzük meg közelebbről az előző fejezetben megismert ukrán modellgyártó 1:72-es méretarányú másik termékét, a VW Type 230-ast.
Ennek a makettnek is egy 4 oldalas, félbehajtott A4-es papír az összeállítási útmutatója. Az első oldalon, hasonlóan a már bemutatott példányhoz, cirill betűs orosz nyelvű rövid ismertető olvasható a járműről. Ugyanezen az oldalon található az alkatrészek rajza. Nem sokat teketóriázott a gyártó: egész egyszerűen felhasználta a már megismert makett öntőformáját. Nemes nagyvonalúsággal egy méretes X-szel jelezte azokat az alkatrészeket, amik ehhez a változathoz nem szükségesek. Feltüntette viszont az újabb alkatrészek öntőformájának vázlatát.

utmutato1


A középső oldalakon itt is megjelenik -teljes mértékben feleslegesen- a jármű metszetének a vázlata. Ebben az esetben is választható, hogy kívánja-e az összeállító megjeleníteni nyitott motorháztető alkalmazásával a teljesen üres motorteret.

utmutato2


A negyedik oldal a szokásos festési útmutatót tartalmazza. Ez az első oldal hátlapján látható.

sajat1

sajat2

Ebben és az előző fejezetben bemutatott apró járműveket csak egyféleképpen tudom elképzelni: egy diorámában, ami egy elhagyatott harcteret ábrázol, ami telis-tele van használhatatlan és felismerhetetlen roncsokkal.
Az interneten fellelhető képek szerint mások már összeállítottak ezekből a készletekből a kis autókat. A képek alapján talán érzi a tisztelt olvasó, mire is gondoltam előző mondatomban...

idegen

 

idegen2

A készlet dobozának alján néhány reklám is látható, amely a gyártó termékeit hirdeti. Nagyon-nagy valószínűséggel nem fogok további készleteket vásárolni...

hatlap

A képeken látható Type 87 és Type 93 apró másait más gyártóktól már szerencsére sikerült beszereznem.

folyt.köv.

Szólj hozzá!