HTML

Apróságok

Black Bandit

2014.04.08. 16:16 BlackPsenior

A Greenlight nevű modellgyártó kiadott egy sorozatot Black Bandit néven. Az ábrázolt autók közös jellemzője: kétféle fekete fényezés (csillogó-magas fényű és matt) mellett fekete belső, ezüst színű díszítések Többféle járműtípust jelentettek meg, különböző méretarányban. Igen érdekes és szép járműveket sikerült ábrázolni.

Fiam gyűjteményében lapul egy ilyen Greenlight jegyezte 1:64 méretarányú VW dioráma: 5 jármű (két bogár és három busz) Black Bandit stílusban, egy T1-es buszt ábrázoló díszdobozban.

 bb07

 bb09

Elég nehéz ezt a sötét témát szépen fényképezni, így -szokásomtól eltérően- az interneten fellelhető képeket is felhasználom a készlet bemutatásához.

bb06

bb05

bb01

Elismerésre méltó, hogy egy Prototype-ot is beillesztettek az összeállításba. Nagyon kevés modellgyártó tartja választékán ezeket a korai kísérleti VW-ket, saját gyűjteményemben is mindössze 3 példány található: egy piros HO méretarányú, egy 1:64-es (történetesen az is Greenlight gyártmány) és egy 1:43-as.

bb04

A másik bogár egy döntött lámpás, ám már nagyablakos jármű:

bb03

 A három T1 közül az egyik Kastenwagen, a másik egy Bulli és a harmadik egy Samba.

 

bb02

Jöjjenek ismét a saját képek és elő a 3D-s vörös-cián szemüveggel!

3d01

Bosszantó, hogy a busz-bogár arány így eltolódott: az egyik ablakos T1 helyett lehetne a dobozban mondjuk egy Pritsche, akár egy T1Doka vagy egy Bogár kabrió, de talán még egy T2 is beleférne.

T2.... Nem is rossz ötlet. Mintha lenne itthon néhány 1:64-es méretarányú példány. Nem Greenlight ugyan, hanem Matchbox, de kicsire nem adunk. Kotorásztam a szirszarjaim között és persze, hogy találtam egy narancsszínű T2-t. Jónéhány példányt átalakítottam már ezekből az apróságokból, így rutinszerűen fogtam neki: szétszedés, festékmarás, alapozás, kétféle fényezés, díszítés. 2-3 nap alatt készen is van.

Lássuk, hogyan sikerült az akció.

bb10

Vegyük fel újra azt a szemüveget!

3d02

3d03

 A dioráma autóit még nem vettük ki a dobozból, kéz nem érintette őket. Szerettem volna viszont együtt látni a régieket az új jövevénnyel. Egy internetes kép apró módosításával sikerült őket egymás mellett megjeleníteni.

bb11

Szólj hozzá!

Négy Varázsló

2014.03.25. 17:27 BlackPsenior

Réges-régen, egy messzi-messzi szigeten, élt egyszer négy varázsló.
Jókor voltak jó helyen, jól megtalálták egymást. Fiatalok voltak, lelkesek, pimaszok és szellemesek, elszántak, telve önbizalommal és tehetséggel. Sok mindennel foglalkoztak: írtak versikéket, dalocskákat, rövid történeteket, rajzolgattak, viccelgettek, járták a világot, de legfőképpen zenéltek. Álltak a színpadon, stúdióban, kis klubokban, óriási arénákban. Jelen voltak a rádiókban, újságokban, a filmvásznakon, TV-ben. Készült róluk és a szereplésükkel riport, dokumentum- és játékfilm.
Diktálták és nem követték a divatot.
Gondoltak egyszer egy nagyot: mi lenne, ha kivételesen ők maguk készítenének egy filmet saját magukról, a saját elgondolásuk szerint. Rajzoltak egy meglehetősen szokatlan forgatókönyvet is:

forgkonyv

 

A történet egy Varázslatosan Mesés Utazásról szólt, amin saját maguk is részt vesznek. A történet szerint másik énjük -a varázslók- távolról figyelik az eseményeket.
Elkészült a film, 1967 Karácsonyán bemutatta a televízió. Megoszlott a kritikusok és a nagyközönség véleménye. Sokan ócsárolták, értetlenkedtek, mások az egekig dícsérték. Zengett tőle a korabeli sajtó. A film zeneanyaga is megjelent, előbb dupla középlemezen (annak idején így hívták a kislemez méretű, ám 33 1/3 fordulatú vinyl lemezeket), később -kibővítve más, akkori friss szerzeményeikkel- nagylemezen is. Ma már VHS-en, digitális hordozókon (CD-n, DVD-n, BlueRay lemez) is kapható az anyag.

Lássuk hát a lemezhez mellékelt kis füzet borítóján hogyan ábrázolta a grafikus a négy varázslót:

4varazslo

 

És a film előzetese:

 

 

 

 

(a videotartalom beágyazása újabban nemigen sikerül, köszönet ezért a blogmotornak...)

http://www.youtube.com/watch?v=QjW8Rv5bp7Q

 

Jogosan kapja fel a fejét régi olvasóm: hogyan kerül ez az egész ide, ebbe a blogba. Egyszerű a magyarázat. Valószínűleg nagyon sokan felismerték az előzetesből a négy alkotót. Kevésbé ismert viszont az ötödik főszereplő, aki pedig majd' mindegyik filmkockán feltűnik. Ez Az Autóbusz, Ami Elviszi Utasait a Varázslatosan Mesés Utazásra, róla szól ez a fejezet.

A Bedford gyártmányáról, egy VAL Panorama Coach-ról van szó.
Nem sok mindent sikerül kiderítenem a járműről. Ami biztos: 1966 december 8-án, délelőtt 10 órakor gördült ki a gyárudvarról a 6876646 alvázszámú busz. A "URO 913E" forgalmi rendszámot kapta. 1967-től a Fox of Hayes társaság szolgálatában állt. 6,17 literes Leyland O400 típusú dízelmotor hajtotta, öt fokozatú, Clark gyártmányú (Turner licensz) szinkron váltóval szerelték. Aránylag kis átmérőjű kerekei voltak.
Mai szemmel furcsa, de akkoriban nem volt szokatlan a három tengely alkalmazása, ráadásul úgy, hogy négy kormányozható kerék helyezkedik el elöl. Szervókormány segítette a meglepően kis íven történő fordulását. A hidraulikus féket is levegős szervómechanizmus támogatta, mert hajlamos volt a túlmelegedésre. Egy új szabadalom garantálta, hogy durrdefekt esetén is biztonságosan lehessen irányítani és megállítani a járművet.
Egyedi fényezését 1967 nyarán kapta. A filmben Alf Manders vezette az 52 férőhelyes buszt.

 

Néhány kocka a filmből, amin az Ötödik Főszereplő is látszik:

 

race1

race2

Ezen a képen, a tengerparti jelenet forgatása közben, egy fehér Bogár mellett parkolt a busz. Lehet, hogy ez a Bogár állt évekkel később a zebránál? Ki tudja...

bogar

A következő képek az előkészületek és a forgatás közben készültek.

Az egyik alkotó tekinti meg a járművet, még az egyedi fényezés előtt:

jl

Egy másik alkotó a forgatás közben, a jármű mellett:

pmc

Egy harmadik alkotó éppen leszáll a buszról:

rs

A negyedik alkotó is kivehető ezen a totálképen, némi segítséggel:

 

gh

 A négy Varázsló a Buszban:

beatles

A film szereplői egy csoportképen:

stab

Talán még mindig értetlenkedik régi olvasóm, hogy miről is van szó... Nem csigázom tovább az idegeket, hanem rátérek a lényegre, blogom fő témájára.

A Corgi nevű brit modellgyártó cég számos apróságot, pici járművet ábrázolt, többek között tömegközlekedési eszközöket is. Szerencsére nem kerülték el a figyelmét a Bedford gyár termékei sem. Még nagyobb szerencse, hogy felfigyeltek egy ma már kultikusnak számító járműre, jelesen a Buszra, Ami Elvitte Utasait Egy Varázslatosan Mesés Utazásra. Legyártották hát a Bedford VAL Panorama Coach-ot, a jól ismert egyedi fényezéssel, kb. 1:50-es méretarányban. Különleges doboz is járt a kis buszhoz.

doboz2

doboz1

A következő képeken jobban látható az apró jármű:

bentbe

bentjh

A gyártó kínosan ügyelt a legapróbb részletekre is: a rendszámtól kezdve a fényezésig minden tökéletesen egyezik a filmbéli eredetivel. A modell alvázán pl. jól megfigyelhető a négy kormányzott első kerék, a kettős hajtott kerékpár hátul a kardántengellyel, a kipufogó, a pótkerék.

alvaz

Dobozából kivéve így néz ki a kis busz:

kintje

kintbh

kintb

kintj

 kinte

kinth

 

Nagyon sajnálom, hogy annak idején, a hatvanas években nem készülhetett a valóságban így, egymás mellett hasonló felvétel ezekről a csodaszép buszokról. Megpróbálom a képeket ebben a formában, kicsiben pótolni...

 bibe

 bieh

bih

bie

Talán említettem, hogy a filmet és zenéjének anyagát többféle formátumban is megjelentették a kaidók az évek során. Lássuk hát ezeket a modell társaságában!

lemezek1

 A dupla EP mellett a vinyl nagylemez CD változata látható. A kiadó gondosan ügyelt a részletekre, még az eredetileg mellékelt könyvecskét is újra nyomták, kis méretben.

lemezek2

Magát a filmet is újra vágták és keverték lelkes rajongók, Magical Mystery Tour Revisited címmel 5.1-es hanggal és korabeli anyagokkal kiegészítve fellelhető a világhálón.

 polc

utóirat:

Friss hírek a Busz további sorsáról: Lelkes gyűjtők felkutatták és nem kevés pénzért megvásárolták a híres járművet. Újabb jelentős anyagi ráfordítással tökéletesen felújították a buszt. Ismereteim szerint átszállították az Egyesült Államokba, amit ez a kép is igazol:

trailer

Jelenleg, ha minden igaz, az orlandói Hard Rock Cafe előtt parkol. Megköszönném, ha valaki épp arra jár és véletlenül készít róla egy fényképet, elküldené nekem...

hardrock

 

(A Corgi nevű modellgyártó más járművek kicsiny mását is elkészítette. Lehet, hogy valamikor, a távoli jövőben bemutatok egy élénk színű víz alatti járművet is? Ki tudja...)

 

2014.03.28. (frissítés)

A legfrissebb és igen megbízható hírek szerint a busz már nincs Orlandóban. (Külön köszönet az informátoroknak!)

Nyomoztam egy keveset, és idei, 2014. februári hírekre bukkantam. Az alábbi, német nyelvű blogban olvashatók a közelmúlt történései.

http://www.beatles-stammtisch-hannover.de/MMT-Bus.html

Német és angol nyelvű újságok képekkel bőven illusztrált lapjait is láthatja-olvashatja az érdeklődő.

Jó kezekben van a jármű és jó(tékony) célokra használják!

 

 

 

1 komment

Polizei

2014.03.19. 19:43 BlackPsenior

Vannak olyan gépjárművek, amelyek teljesen alkalmatlanok rendőrségi feladatok ellátására.
Vannak bizony, mégis szolgálatba állt néhány ilyen jármű.

Valószínűleg ez az Isetta egy unatkozó, ám lelkes rajongó alkotása, viccből készülhetett a rendőrségi fényezés.

isetta-police

Valószínűleg ez a Bugatti Veyron egy unatkozó, ám dúsgazdag ország alkotása, nem viccből készült a rendőrségi fényezés (bár abban a környezetben talán nem nevetséges)

bugatti-veyron-police-car--image-dubai-police 100427824 l

A Volkswagen viszont nem viccből fényezte a Bogarakat és a Transzportereket rendőrségi színekre. Rengeteg népautó állt rendfenntartói szolgálatban. Talán az olcsóságuk és megbízhatóságuk miatt használta a Bundespolizei járőr és csapatszállító célokra a VW-ket.

Polizei VW Käfer 01

VW-T5-Transporter-Kasten-32129 wochenthema polizei 12 6

Polizei T2b04

A korabeli, sunyi, de terjedelmes méretű trafipax áldozata lett szegény T2.

t2trafipax.

Más európai és tengerentúli országokban is fel-felbukkannak bogárhátú szolgálati járművek.

policepelle norveg

brasil

mex2

us

 

És most valami, nem egészen más:
Szert tettem egyszer egy Disney-Herbie, kb. 1:24 méretarányú rádiótávvezérléses kis modellre. Volt már egy példányom ebből a szériából, de nem tudtam nemet mondani az ajánlatra.
Nem mondhatni, hogy megkímélt állapotú a jármű: látszik rajta, hogy régi kis gazdája sokat játszott vele. Voltak rajta apró külsérelmi hibák, de a lényeg: a rádió és a meghajtó-irányító szerkezet kifogástalan állapotban volt. Sokáig gondolkodtam, mi is legyen a további sorsa. Vitrinmodellnek nem alkalmas, játszani viszont tökéletes. Lemondtam a megszokott külsőről, arra gondoltam, hogy valami egyéni megjelenést kölcsönzök a kisautónak. Rövid töprengés után úgy döntöttem, hogy egy rendőrségi járőrkocsit faragok belőle. Vadásztam a képeket a neten, de nem sikerült korabeli, igazán autentikus képet találnom: majd mindegyik felvételen más volt a fényezés és a felszereltség. Egyedül a zöld-fehér fényezés volt közös a képekben. Ponyvatetős rendőrbogárra sem találtam utalást, így teljesen szabadjára engedhettem a fantáziám.
Lássuk, mi lett a vége:

Íme az alváztól és a sárvédőktől megfosztott karosszéria. (A képek háttere a 2014. március-áprilisi VW Depó középső oldala.)

SDC14928

Az eredeti csíkozás-festés eltávolítása csak többé-kevésbé sikerült.

SDC14930

Az alapozás jótékonyan eltakarja a nyomokban megmaradt csíkokat.

SDC14931

A ponyvatetőt festőszalaggal maszkoltam ki. (Sajnos ez a szalag egy rosszul sikerült példány: nemigen lehet nyom nélkül eltávolítani, hagy maga után némi ragacsot. Valószínűleg a kukában végzi majd, nemigen fogom ezt a gurigát többet használni.)

SDC14939

A csontfehér sárvédők is kapnak fényes fehér fényezést.

SDC14941

A festés után így néznek ki:

SDC14943
A maszk eltávolítása és az összeszerelés után a matricák próbanyomatával.

SDC14964

Bevetésre készen

SDC14971

A járőr és a versenyző egymás mellett

SDC14978

A modell megtekinthető és kipróbálható a 2014-es Tavaszi Rajzáson, a Beetle Cityben, 2014. 04. 12-én, szombaton, 8:00 órától a biatorbágyi Premier Outlet területén.

Szólj hozzá!

Farmerbogár

2013.12.26. 13:02 BlackPsenior

Jeans Bug

A Volkswagen előszeretettel készített a nagy számú szériái mellet kis sorozatú, speciális, egyedi jellemzőkkel bíró járműveket. Az 1955-ös Aranybogár mindössze egy példányban készült:

55-golden

Később, valószínűleg üzleti megfontolásból ennél jóval nagyobb darabszámú, különleges sorozatok is készültek.

94-VWGolfPinkFloydCloseup

1994 - Pink Floyd Golf

95 - golf-harle

1995 - Harlekin Polo

96 - sedan harlequin

1996 - Harlekin Sedan 1600i

81 - silver bug 20m vwbeetle

1981 - Silver Bug

82 - jeansbug2

1982-1983- Jeans Bug, azaz Farmerbogár.

A sorozat jellemzői: a króm díszítéseket felváltják a fekete alkatrészek: dísztárcsa (az archív képen dísztárcsa nélküli mexikói felni látható), díszlécek, lökhárítók, lámpakeret, ablakkéderek. A belvilág kárpitozása farmer anyagból készült. A jármű oldalán és a motorháztetőn büszke felirat hirdeti az egyedi sorozatot.

A MInichamps szerencsére megjelentette a roppant sikeres '982-es évjárat egy másik figyelemreméltó tagját is. (Itt látható pl. egy vérvörös példány az évjáratból: http://aprok.blog.hu/2013/02/02/mexico_716#more5057366 )

Mindenféle családi összeesküvés eredményeképpen tegnap a gyűjteményembe költözött egy 1:18-as méretarányú modell. (Ezúton is köszönet minden érintettnek!) Keressük csak elő a vörös-cián 3D-s szemüveget!

01

Lássuk közelebbről a nagyon szépen kidolgozott modellt:

side 0

Jeans

Megfigyelhető a króm díszítések teljes hiánya: matt feketére festett alkatrészek váltják őket.

JB 1

front

back

JB 3

Tökéletes a motortér ábrázolása!

JB 2

A pótkeréken végre nem dísztárcsa, hanem az ablakmosó tartálya látható.

JB 5

JB 4

Talán kivehető a meglehetősen sötétre sikerült felvételen a farmeranyagból készült belső.

JB 7

Ami sajnos nem nagyon látszik: mexikói, igen szépen kidolgozott műanyag műszerfal, K kormány...

side

03

Hová is tettük azt a fránya szemüveget??

Járjuk körbe még egyszer-kétszer a témát!

http://www.youtube.com/watch?v=U_E-9PP9gpc&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=wlvtkyf9Hww&feature=youtu.be

Szólj hozzá!

Egy Sárga Bogár kalandjai

2013.09.18. 21:11 BlackPsenior

Személyesen tapasztalom nap-mint-nap, mennyire tetszik a kissrácoknak a Bogár. Mutogatnak rá, kiabálnak neki, kérdezgetik szüleiket, miféle szerzet is ez. Valószínűleg gömbölyded formája, jellegzetes motorhangja, többnyire élénk színe emeli ki őt a mai divatos autók közül. Az is közre játszhat a gyerekek érdeklődésében, hogy sajnos egyre kevesebb fut belőlük az utakon, nagyobb feltűnést okoznak, mint pár évtizeddel ezelőtt.
Természetes, hogy a játékgyártók, könyv- és filmkiadók is megcélozzák az ifjú közönséget. Senki sem csodálkozik, ha mondjuk 60-as 70-es években megjelenik Németországban, Nyugat-Európában vagy a tengeren túl egy kisiskolásoknak készült képes mesekönyv, aminek a főszereplője egy Bogár.
Arra viszont már néhányan felkapják a fejüket, ha ez a mesekönyv 2012-ben Törökországban kerül a polcokra.
(A bogár egyébként a mai napig népszerű Törökországban, bár nagy kultusza nincs, sokan nem tartják olyan nagy becsben, mint nálunk.)

Lássuk hát Dütdüt, a Sárga Bogár kalandjait, ékes török nyelven, török alkotók tollából.

001

Már a cím is érdekes: Sari vosvos - Dütdüt.
Kezdjük egy kis alapfokú török nyelvleckével. A "sari" szó sárgát jelent magyarul. A "vosvos" néhány szótár szerint bogarat jelent, de a leghitelesebb forrásom szerint csak és kizárólag a VW bogarat értik alatta. (A rovar jelentése törökül: böcek).
"Dütdüt" főhősünk neve. Ha le kellene fordítani a "Töftöf" vagy a "Cüpcüp" név kínálkozna.

005

Rövid bemutatás után megismerhetjük Dütdüt barátait is.

006

Nagyon hamar kiderül a fő jellemhibája: meglehetősen hanyagul gazdálkodik az üzemanyaggal, nemigen figyel a szintmérőre. Többször is bajba kerül emiatt, de szerencsére mindig kisegíti valaki: hol a barátai, hol egy arra járó teherautó.

008

Egyszer aztán a társaival egy versenyen is elindul.

013

Természetesen ott is kifogy a benzin, kénytelen feladni a küzdelmet.

015

A végén persze minden jóra fordul: cimborája, a kék színű vosvos nyeri a versenyt.

016

Barátunk megfogadja, hogy ezentúl gondosabb lesz.

A könyv végén aprócska rejtvény, kifestő és rövid VW ismertető is olvasható.

017

Lássuk a végén, kikről is mintázta a rajzoló a szereplőket.

1

3

2

Külön köszönet Sophie-nak és Cati-nak, akik nélkül nem jöhetett volna létre ez a kis bemutató.

Szólj hozzá!

Így készültek

2013.06.02. 10:34 BlackPsenior

Az utóbbi fejezetekben három átalakított Legendás Autót is bemutattam. Fiam vörös-fekete bogarának készítését is nyomon követhette a figyelmes olvasó. Lássuk most a másik két jármű elkészítésének részleteit.

A kiindulási alap egy szépen kidolgozott és kedvező árfekvésű 1:43-as mexikói Bogár.

R - donor

Először saját autóm hasonmásának elkészítését mutatom be.

Legelső lépésben miszlikbe szét kell szedni szegényt:

R - miszlik

Nem is hinné a tájékozatlan érdeklődő, hogy egy ilyen, primitívnek mondható kis jármű hány apró alkatrészből áll össze: lámpatestek, lámpabúrák, lökhárítók, ablaktörlők, tükrük, szélvédők, ülések, műszerfal, kormány, beltér. És ennek az egyszerű modellnek nem nyithatóak az ajtajai, nincs ábrázolva a motortér, a csomagtartó.

A karosszéria is egyetlen, fröccsöntött fém alkatrész. A gyári festéket természetesen el kell távolítani. A nitrohígító a legegyszerűbb megoldás.

R - higito

Utána persze van némi utómunka: a polírpapír, a vasgyapot is előkerül, míg ilyen, többé-kevésbé fémtiszta lesz az alkatrész.

F - martvagott

R - mart

Tartottam tőle, hogy az ezüst átüt majd az olajzöld fényezésen, így kapott a modell egy fekete alapot.

R - fekete

Sok eddigi festésem nem sikerült ilyen szépre, pedig erre nem is figyeltem nagyon oda. Picit sajnáltam, hogy finom polírpapírral át kellett dörzsölni, hogy jobban tapadjon rajta az újabb réteg festék.

R - csiszolt

Talán nem kellett volna... A króm lökhárítók is kaptak fekete modellfestéket, mielőtt a karosszéria színére fújtam őket. Az a két bunkó ott a jobb szélen 1-1 gombostű, amik a lámpabúrákat rögzítik, nehogy elfújja őket a sűrített levegő. A lámpa keretei sem maradhattak ezüst színűek, zöldre kellett őket is festeni.

R - zold1

Az első próbálkozás. Nagyon nem voltam vele megelégedve: itt egy folyás, amott a csomagtartón csúnya egyenetlenség. Szívem szerint kezdtem volna elölről, de féltem, hogy a második kísérlet még rosszabb lesz. Előkaptam tehát egy újabb donort, azt is szétszedtem és kezdődött a második fényezés.

R - zold2

Ez már sokkal elfogadhatóbb, belőle lett a kis Rozi.

Közben a belvilággal is kellett foglalkozni. Ugyan nem sok látszik a kész modellen belőle, de ha már szét van szedve, javítok egy kicsit rajta.

R - matricak

Szürkére festettem az üléseket, a kalaptartóba bekerültek a hangszóróim kicsiny másai. Rendszámok és matricák is készültek.

R - tukortorlo

A krómozott tükröket, ablaktörlőket is feketére kellett festeni.

R - lokoslampa

A lökhárítók díszcsíkjai maszkolással készültek: nem bíztam annyira magamban, hogy szabad kézzel fessem őket.

R - lokosmaszk

Ugyancsak maszkoltam a karosszéria oldalán futó díszléceket is.

R - diszlecmaszk

Már a tervezés során felmerült a legnagyobb probléma: hogyan ábrázoljam a könnyűfém felnijeimet. Első gondolatom az volt, hogy az eredeti modellkerekeket símára csiszolom és fényképet ragasztok rájuk. Gondoltam a műgyantából való kiöntésre is. A végén a szerencse segített.

A börzén, ahol a donorokat vásároltam, kifelé jövet egy srác kartondobozból árult erősen használt 1:43-as modelleket, kétszáz forintos egységáron. Rutinból beletúrtam a dobozba és megakadt a szemem egy Peugeot 405-ösön. Jogosan kapja fel a fejét az olvasó: mi a fészkes fenének nekem ilyen jármű. Az alábbi képről talán kiderül.

R - peugeot

Megvoltak tehát a felnik, bátran nekifoghattam az átalakításnak.

Az első próba, a végeredmény már ismert.

R - teszt1

Kész lett a Rozi, de volt egy darabokra szedett, elrontott fényezésű másik modell, amivel kezdeni kellett volna valamit. Lemarni és újrafényezni mindenképp szükséges, legyen akkor már belőle egy igazi különlegesség: nyitott tetejű, ún. "hosszúfaltdach"-os mexikói.

Először a tetőn kellett egy nagyméretű nyílást vágni. Maszkolás után állványos fúróval készült a két kerek luk, ami kiindulása volt az egyenes vágásoknak.

F - maszk

F - flex

Dolgozott az apró flex!

F - reszelo

A festék lemaratása után azért kisebb-nagyobb reszelőkkel finomítani-pontosítani kellett a nyílást.

F - martvagott

Eredetileg élénk sárgára szerettem volna festeni. Háromszor is nekifutottam, különböző alapozókkal próbálkoztam, de nem igazán tetszett a végeredmény.Lemondtam a sárga színről és a világoszöld fényezés elsőre sikerült.

F - zold1

Az ablakokat ábrázoló alkatrészen is nyílást kellett vágni. Ez volt az egyik legkritikusabb és legkényesebb művelet. Szerencsére sikerült.

F - fent

A hátsó szélvédőn az apró karcot jótékonyan eltakarja majd a hátratolt ponyva.

F - belso

A tetőn a keret öntapadós tapétából készült.

F - zold2

Sokáig töprengtem a ponyva anyagán. Textil nem jöhet szóba, hiszen az 1:43-as méretarányhoz még a legfinomabb selyem is vastag - arról nem is beszélve, milyen körülményes az anyagot kellő redőzésű maradásra bírni. Volt ugyan igen vékony, amolyan posztóféle textilszerű anyagom, de sehogy sem sikerült a kívánt módon összehajtogatni. Maradt a végén a jó öreg A4-es géppapír, amit színre festettem Rossz fényviszonyok között, távolról nézve egy nem éppen élesen látó szemlélőben többé-kevésbé ponyva hatást kelt.

F - kesz1

És most lássuk a három átalakított járművet egymás mellett:

3 be

3 bh

A három testőr mellett a negyedik társuk, egy donor, aki -eddig még- elkerülte az átalakítást.

3 4

Bár az időjáráson nem venni észre, de állítólag közeleg a nyár. Pihen majd a blog és írója, egy darabig nem tervezem újabb fejezetek írását. Ősszel talán ismét találkozunk, itt, vagy máshol, hasonló témákkal, vagy valami egészen mással.

Köszönöm a megtisztelő érdeklődést.

Szólj hozzá!

Le a kalappal!!

2013.05.26. 13:15 BlackPsenior

Le a kalappal a Bogarak tervezői előtt: már a kezdetek kezdetén is kibővítették a választékot. A zárt kocsiszekrényű járművek mellett feltűntek a kínálatban olyan autók is, amikben a langy lég nemcsak a motorokat, hanem a vezetőt és utasait is hűtötte. Most ilyen kalap nélküli bogarakról lesz szó.

Róluk pl. nem, mert ők nem Bogarak, hiába hajtja őket léghűtéses farmotor.

oknem

Lássuk tehát az igazi Bogarakat, méghozzá a háború előttről!

perecek

A képen ún. "Faltdach", magyarul vászontetős változat látható, méghozzá kétféle verzióban is. A jobboldali perec vászontetejét fel lehetett göngyölni, míg a bal oldali hátratolható volt.

Jöttek aztán a borús-háborús évek. A Bogarak is részt vettek a harci eseményekben. A képen egy mai szóval kabriónak nevezhető nyitott változat látható, amit a harcok során az akkori tábori rendőrség használt.

harci

A nyitott/nyitható ponyvatetőn kívül figyelemreméltó az ajtókat helyettesítő lánc és ponyva. Mindez a gépjármű gyors elhagyását segítette.

Véget értek a harcok, következtek a békésebb polgári évek. A ponyvatető mellett rendelhető gyári extra volt a Bogarak kabrió változata is.

csukott

A modelleken jól látható, miként fejlődött a Bogár kabrió változata is. Érdemes egy pillantást vetni a hátsó lámpákra, a motorházfedélre, a lökhárítókra, a dísztárcsákra, a hátsó szélvédők méretére.

Bővült később a választék: rendelni lehetett ún. "Schiebedach"-al vagyis fém tolótetővel szerelt Bogarakat is.

schiebe

Az utolsó nyitott tetős, kabrió bogarakat Németországban gyártották.

nyitott

A kép bal oldalán látható, 1303-as típusszámú bogár volt az utolsó kabrio változat.

03belul

Fő ismertető jele a McPherson-féle első futómű (aminek köszönhetően jelentősen megnövekedett a csomagtér), az ívelt szélvédő és a megszokottól eltérő műszerfal.

Németországban befejezték a Bogarak gyártását, ezt követően már csak a tengeren túlról lehetett új gyártású Bogarat vásárolni.

Mexikóban nem gyártottak kabriót, pedig az éghajlat szinte megkövetelte azt. Sajnos nem derül ki, hogy német vagy mexikói mérnököknek jutott eszébe, hogy feltámassza a Faltdach verziót. Valahol a kabrió és a ponyvatetős Bogár között helyezkedik el a Bogár hazánkban nem igazán ismert változata. Az elektromos ponyvatető nagyobb, mint a hagyományos Faltdach, de a kabriónál zártabb. Egy korabeli prospektus így mutatja be a különleges járművet:

prospektus

Érdekes módon nyitott tetőnél eltűnik a hátsó szélvédő...

Akkoriban Németországban egy barkácsáruház kínálatában is felbukkant a jármű, egy dekopírfűrész és egy fűnyíró között.

praktiker-1600i-584x893

Jómagam egyetlen hazai példányával találkoztam, egy Bogárrajzáson. Rendszám nélkül, tréleren érkezett a jobb sorsra érdemes 1600i. Mi lett vele azóta?

westend2010

Az interneten szerencsére található néhány kép erről a kevéssé ismert változatról:

MexFalt7

MexFalt4

Érdekes a rendszám, viszont gyönyörű a szín és a felni... Mi lehet vele mostanában??

A modellgyártók  - legnagyobb sajnálatomra - meglehetősen hanyagolták a Bogár ezen változatának ábrázolását. Mit volt mit tenni, kézbe kellett venni a dolgokat. A múltkori börzén sikerült beszerezni néhány jobb sorsra érdemes mexikóit, így adott volt az alapanyag. Ezt sikerült alkotnom belőle:

mex

És akkor lássunk néhány kalaptalan Bogarat, méghozzá 1:43 méretarányban és 3D-ben!

sokan

Lapzárta után érkezett egy újabb kép Sanyi barátomtól:

100 0178

Szerencsére fel-fel bukkannak kis hazánkban efféle Bogarak...

Szólj hozzá!

Pityubácsi

2013.05.17. 20:14 BlackPsenior

Ne ijedjen meg senki, nem Pityubácsi a főszereplő. Még csak apró hasonmását sem készítettem el, hiszen őkelme egyszeri és megismételhetetlen. Mégis elévülhetetlen érdemeket szerzett ezen dolgozat létrejöttéhez, nélküle sohasem készült volna el. Ő volt az, aki szóvá tette valahol, hogy miért készítem el mindenféle járművek kicsiny hasonmását, amikor a sajátomról nem készült még effajta apróság. Igazat kellett adjak neki, bár az autóm inkább hétköznapinak nevezhető, mintsem jellegzetes különlegességnek.

Magamba szálltam és a következő modellbörzére kivételesen célzatos beszerzési szándékkal indultam: újabb mexikói bogárra vadásztam a Legendás Autók 1:43-as méretarányú sorozatából - ugyanis ez a jármű hasonlít legjobban az általam hajtott léghűtéseshez. Létezik ugyan néhány gyártó pár modellje, ami részleteiben talán jobban közelíti az ábrázolandó járművet, de ezek nem az a kategória, amit nyugodt szívvel széttrancsíroznék: Últimából sosem lesz Rozi.

Sikerült tehát a legközelebbi börzén beszereznem roppant jutányos áron egy újabb vérvörös mexikóit. Minimális átalakításra volt csupán szükség: miszlikbe szétszedni, kívül-belül átfesteni, kereket cserélni és néhány matricát-ködlámpát a megfelelő pozíciókban elhelyezni.

Íme a végeredmény:

Ha esetleg valaki nem látná, ezen a linken megtekintheti a csudálatos mozgóképet:

http://www.youtube.com/watch?v=vBCYkBymDVg

Legyártottam tehát a kisautót, lemostam a nagyautót.

Ezután igyekeztem néhány olyan képet készíteni az apró hasonmásról, ami talán már ismerős korábbról.

http://aprok.blog.hu/2013/03/23/hasonmas_955

be

jhalul

jh

je

fent

Néhány vörös-cián 3D-s kép a családi flottáról:

1 3d

2 3d

Ismét egy, talán már többek számára ismerős kép, ami tavaly készült Tatabányán:

tbanya

1:43-as méretarányban modellezve:

tb 1-43

És akkor térjünk vissza fejezetem címadójához!

Természetesen nem sikerült minden apró részletében hűen ábrázolni Rozit. Kivételesen és egyedülálló módon egy játékot hirdetek meg a témában: aki legalább három különbséget talál az eredeti és a másolat között, fizethet egy sört Pityubácsinak!

Pba2

Aki pedig a legtöbb eltérést találja meg, mind a négy Pityubácsinak fizethet 4-4 söröt!!

Pba1

Ezzel köszönöm meg az écászgébernek a nagy lehetőséget!! :-)

Szólj hozzá!

Märklin

2013.04.20. 08:06 BlackPsenior

Találtam egy használt, ám működőképes fluxuskondenzátort a vackaim között, így meghívom a Tisztelt Érdeklődőt néhány időugrásra.

Első állomásunk az 1960-as évek első fele. Helyszín: szűkebb hazám, Újpest.

"Az Árpád úton, az államival szemben a mejli melletti stümmernél lehet kapni kimért stollverket."

Ilyen, vagy ehhez hasonló mondatokat minden nap hallhattam otthon. Zsenge ifjúi fejemmel nagyjából tudtam, mit is jelentenek ezek az idegen hangzású szavak, bár furcsállottam, miért is nevezik így szüleim-nagyszüleim a jól ismert helyeket. (Az Árpád úton, szemben az áruházzal, a kávé-tea üzlet szomszédságában valóban volt egy édességbolt, ahol kimérve lehetett kapni tejkaramellát is.)

A megfejtés:
Árpád út: Újpest kacskaringós főtengelye. Ezzel nincs is semmi baj, mindig -még ma is- ez volt a neve.
"Állami": az újpesti áruház akkori népszerű, rövidített neve. Mintha abban a korban lett volna más tulajdonosi konstrukcióban is hasonló komplexum.... (Sajnos az időugrások alkalmával törlődik fényképezőgépem memóriakártyája, így kénytelen vagyok mások archívumában találhatő képekkel illusztrálni dolgozatomat.)

all3

Egy korabeli kép az akkor monumentálisnak számító épületről. Az Árpád úti homlokzaton méteres neonbetűk is jelzik a korabeli szupermarket hovatartozását. Az interneten talált képen remélem kivehető, hogy egy 20 filléres postai bélyegen is megjelent a fotó. Az áruház csomagolópapírja is ábrázolta az áruház háromszögletű jelvényét, mai szóval logóját.

"Mejli" és "stümmer":  valószínűleg őseim ebből a régmúlt korból emlékezhettek az akkori üzletekre:
(A fluxuskondenzátor kezd melegedni: visszafelé ugrottunk az időben.) 

meinl

A saroképület árkádjai alatt húzódott meg a kávé-tea üzlet bejárata. Emlékeim szerint a '60-as években, a képen jobbra látható földszintes épületeket már lebontották-átalakították. Valahol a a kép szélén lehetett az említett "stümmer".

Csak jóval később döbbentem rá, hogy a Meinl, a Stühmer és a Stollwerck annak idején -a háború előtt- jól bevezetett márkanevek voltak hazánkban, erre utaltak az ősök megszokott elnevezései. Az én időmben persze már más volt a minőség, jóllehet az államosított üzletek megtartották eredeti tevékenységüket.
Idézzük fel a régmúlt reklámokat! (Még mindig melegszik a fuxuskondenzátor)

Stollwerckfabrik
Meinl-Kaffee-Coffee

stuhmer-logo
Vissza a '60-as évek elejére. (Hűlőfélben kondenzátorunk)

Ezek után már nem is csodálkoztam, hogy a honi gyártmányú fémépítőkészletemet (a régiek közül sokan ismerjük: lukacsos fémlemezek, M5-ös csavarok és anyák segedelmével az ifjúság által elképzelt és megalkotott fantáziadús szerkezetek), valamint a népi demokratikus Németországban előállított, PIKO gyártmányú vasútmodellemet is a fura "Merklin" névvel illették felmenőim.

Néhány szó az 1859-ben Theodor Friedrich Wilhelm Märklin által alapított, családjáról elnevezett Märklin nevű cég nálunk is ismert, ám a hazai piacon nem igazán jelen lévő, legendás gyártóról. (ismét melegszik a fluxuskondenzátor).

Marklin factory photo Goppingen
Egy fotó a gyárról, az 50-es évekből.

Lássuk hát, miről is híres ez a játékgyár.
Eleinte mindenféle játékok gyártásával próbálkoztak: babák, babaházak, aprócska gőzgépek. 

220px-Maerklin Dampfmaschine1915

Aztán kikötöttek a mindenki által ismert lukacsos fémépítőnél és a kisvasútnál.
Nekik köszönhetjük a máig is szabványosnak tekinthető vasútmodell-méretarányokat, az elsősorban vitrinmodellek számára alkalmazott III, II, I és 0-val jelölt méreteket. (III: 75 mm a nyomtáv, II: 54mm, I: 48mm, 0: 35mm) Ez utóbbi kb. 1:43-1:45 méretaránynak felelt meg. Akkoriban nemigen törekedtek a valósághű megjelenítésre: játékszereket gyártottak. Az 1935-ös Lipcsei Vásáron mutatta be Fritz Märklin a nullás méretarány felét, kb. 1:90-et alapul vevő Halbnull (rövidítve H0) modelljeit.
Később, 1950-től a H0, az 1:87-es méretarány lett a vasútmodellezés legnépszerűbb nemzetközi szabványa. Ebben a méretben már igen részletgazdag, valósághű járműveket lehetett ábrázolni, a pálya is elfért egy korabeli nappaliban.
Az apró mozdonyok eleinte gőz-, később elektromos meghajtásúak voltak.  Akkoriban váltakozó áramú, háromsínes rendszert használt a Märklin. A háztartási, balesetveszélyes 110V-os feszültséget felváltotta a 12V-os törpefeszültség. Később, a valósághoz jobban hasonlító, de még mindig váltakozó áramot használó ún. C típusú vágányrendszert vezettek be. Itt a középső, harmadik sínt felváltották a talpfákból kiálló kisméretű pöckök. A 60-as évektől aztán fokozatosan átálltak a kétsínes, egyenáramú rendszerre. A nyomtáv változatlan maradt, ám a régebbi, váltakozó áramú pályákra tervezett mozdonyokat és kocsikat átalakítás nélkül nem lehetett használni a ma is használt vágányokon. Legújabban már számítógép által vezérelt, digitális rendszerrel épített járművek róják köreiket a pályán.

Közben lehűlt a fluxuskondenzátor, újabb ugrásra kész. Irány ismét az 1960-as évek eleje, jelesen 1964!

ursula

Az írás szerint egy német nyelvterületen élő kiskrapek kapott Ursula Nénitől valamit Karácsonyra. Lehet, hogy nem érdekelte őkelmét a játék, lehet, hogy játszott ugyan vele, de ritkán és roppant kíméletesen. Mindenesetre majd' 50 év múlva, a múlt héten egy budapesti kirakatban bukkant fel ismét az ajándék, hiánytalan és tökéletesnek mondható állapotban. A plüssállatok között megbúvó dobozt nyomott áron kínálta az eladó, jött velem haza. Újabb időugrás, hogy szemügyre vehessük a készletet.

doboz

A dobozon büszke írás: azonnal használatba vehető komplett készlet. Lássuk, mit is jelent ez:

doboznyitva
Vágányok, járművek, transzformátor. Valóban, minden szükséges kellék megvan.

A vágányok a Märklin C rendszerű, váltakozó áramú sínjei. Egyszerű, két rövidke egyenessel rendelkező körpályát lehet építeni a készletből.

sin1

sin2

sin3

mozdony3

Remélem kivehető a képeken a vágányrendszer lényege.

mozdony1

mozdony2

mozdony4
A mozdony egy háromtengelyes gőzös. A műanyag burkolat masszív fémvázat takar. Jól látható a vízszintes tengelyű motor, a kerekeket hajtó fogaskerék-áttétel, a menetirányváltáshoz szükséges relé valamint a homlokfényeket megvilágító izzó. Az egyik hajtott kerékpáron elhelyezett gumigyűrű a tapadást segíti. Elektromosan szigetel ugyan, de a kontkatus a többi kerék által biztosított.

alvaz1
A kocsik alváza lemezből készült, a felépítmény műanyag. A kocsik csatlakozását az alváz alatt meghúzódó spirálrugó is segíti.

teher1

Transzformátor: a vérvörös színű gomb jobbra foragatásával adhatunk gázt (gőzt??) a mozdonynak. A menetirányváltás a gomb enyhe balra fordításával történik. Fémből készült a trafó burkolata: valószínűleg nem voltak annak idején a maihoz hasonló szigorú előírások-szabványok. Elképzelhető, hogy a hálózati csatlakozó kábelt is cserélte valaki az évek során.

trafo1

trafo2

trafo3

Lássuk végül mozgásban a szerelvényt! (Kikapcsolhatom végre a fluxuskondenzátort...)

mod: többen panaszkodtak, hogy nem látják a beszúrt videókat. Nem veszítettek túl sokat, nem kell jancsói magasságokra gondolni. Nem értem, mi lehet a gond, ugyanúgy szúrtam be őket, mint eddig.

Ezeken a linkeken lehet elérni a mozgóképeket:

http://www.youtube.com/watch?v=2wVH6GsiGMc&list=UUbhkFwRUK99CCw9nv_hD9ww&index=1

http://www.youtube.com/watch?v=xQK8fRW_rvo&list=UUbhkFwRUK99CCw9nv_hD9ww

Szólj hozzá!

Keletiek

2013.04.12. 17:50 BlackPsenior

2009-ben egy kiadó igen figyelemreméltó sorozatba kezdett: "Retroautók a keleti blokkból" címmel. Kéthetente megjelenő pár oldalas kiadványuk melléklete egy-egy 1:43-as méretarányú fém modell volt. A nagyméretű füzetkében olvasható pár szavas ismertető az éppen bemutatásra kerülő járműről, természetesen fényképekkel  gazdagon illusztrálva. Így festett a ma is futó, gyűjtők körében igen népszerű sorozat első száma:

retro1

retro2

Hétköznapi, sokak számára ismerős járműveket mutat be a kiadó. Egy másik szép autó, szintén ebből a sorozatból:

wart

Talán kevesen emlékeznek rá, hogy ezt a sorozatot jóval megelőzően, a '980-as évek közepe-vége felé felbukkantak a játékboltok polcain hasonló, hétköznapinak nevezhető 1:43-as modellautók. Fémből készültek, meglepően valósághű és részletes kidolgozásuk elfogadható árral párosult. Az akkori Szovjetunió járműveit ábrázolták, egyszerű papírdobozban, aminek celofánból készült oldala láttatni engedte a modelleket. A gyártóról sajnos nem lehetett sokat tudni, mindössze annyit, hogy a Nagy Keleti Birodalomban készültek a kisautók. (Mostanában is Keleten készül a legtöbb kisautó, de az egy másik birodalom...)

1200

Nagyon szép modell, neves és nagy tapasztalatokkal-hagyományokkal rendelkező modellgyárak is büszkék lehetnének rá.

Egyedülálló módon a négyajtós járművek hátsó ajtajai is nyithatóak! Elfogadható részletességű a motor- és utastér ábrázolása is. Több, mint játékszer, igazi gyűjtői vitrinmodell.


2lada

Egymás mellett a két gyártó két különböző, ámde roppant hasonló modellje.

niva

Egy másik, igen népszerű járműszervény látható a fenti képen: Lada Niva és Skif sátras utánfutó. Utóbbi sátrát sajnos nem ábrázolta a gyártó.

nivaalvaz

Az alváz is tökéletes, egyedüli hibája a krómozott felület. Az első kerekek kormányozhatóak. A vonóhorog sajnos letörött, egy kisméretű csavarral próbáltam pótolni. Vegyük elő (és ne is nagyon tegyük el) a vörös-cián 3D-s szemüveget.

niva3d

A hazai utakon ritkábban előforduló, ámde tőlünk keletebbre hétköznapinak számító jármű: "IZS 1500 kombi" cirill betűs felirat található az alvázon

izs1

Az első lökhárító sajnos elveszett az idők során. Ennek a modellnek sem a hátsó ajtajai, sem a motorházteteje nem nyitható.

Ismerős, de hétköznapinak nem nevezhető a ZIL- 115 . Igen kiváltságos személyeket fuvarozott keleten ez a jármű.

zil1

Neki is nyílik minden nyitható alkatrésze. Sajnos a fényképezés során csomagtartó folyton becsukódott.

zil2

Egy szokásos, a méreteket összehasonlító kép: a mindenki által jól ismert Zsiga és a Titkári Járgány:

zillada

Lássunk egy újabb, kevésbé puccos járművet. Sokunk számára ismerős, a Honvédségnél is rendszeresített parancsnoki jármű: UAZ 469

uaz01

uaz02

A hátsó üléssor sajnos elkallódott valahol-valamikor.

Az alváza is kifogástalan, talán picit gondosabb megmunkálást is megérdemelt volna.

uazalvaz

Megfigyelhetők a laprugók, a négykerékmeghajtáshoz szükséges két kardántengely és a két differenciálmű.

A szovjet flotta:

oroszok

A valóságban nemigen férnének el így a garázsunk előtt...


Neves modellgyártók is ábrázoltak keleti járműveket. A Matchbox például a Skoda120-as szemelte ki, méghozzá versenyhelyzetben:

mbskoda

Számomra kedves ez a keleti, hétköznapi jármű, hiszen ehhez hasonló volt a család első autója is. Az Abrex nevű gyártó megjelentette utcai változatát is. Családunk második autója pont ilyen színű volt:

kisskoda 2

Ugyanez a jármű 1:43-as méretarányban is kapható. A Skoda-különítmény:

3skoda

Időzzünk még egy kicsit a személyes kedvenceknél. Családi autóink ezután mind-mind keletről származtak, igaz kicsit távolabbi keletről. Sajnos sem az Applause-t, sem a Shumát nem tudom bemutatni: egyik modellgyártó sem vette fel őket választékába. Kár, mert nagyon szép járművek voltak.

Beszerezhető viszont a jelenlegi családi jármű 1:43-as modellje, az AUTOart nevű gyártótól. Ő is jó távol, keleten készült.

mazdafront

mazdaback

A valóságban is készülhetne bármikor hasonló kép:

mazdabogar

Felkaphatja a fejét a figyelmes olvasó: mit keres egy Bogár a keleti autók között!! Nos kis jóakarattal: ha elég kitartóan haladunk a kelő nap irányába, előbb-utóbb Mexikóba is eljuthatunk...


Ők hárman sohasem álltak így egymás mellett.

harman

Vegyük újra elő a szemüvegünket!


3d02


3d04


3d01

3d02

3d05

3d08

3d07

3d06

3d10

Szólj hozzá!