HTML

Apróságok

Fantázia

2016.09.16. 20:45 BlackPsenior

A modellgyártók nagyon sokszor nem egy-egy létező jármű apró mását dobják a piacra, hanem néha-néha csak a rajzasztalon vagy a tervezők-alkotók fantáziájában élőt is.
Legjobb példa talán a Disney-Pixar alkotóműhelyében készült Cars (magyarul Verdák) című animációs film egyik szereplője, Fillmore.

fillmore-Pixar

Gyűjteményemben két, gyufásdoboznyi méretnél picit nagyobb példány is jelen van. A fejhallgatós egyed puha műanyag, míg a másik neves modellgyártóknak is becsületére válna: szegecselt alvázzal rendelkező fém modell, precíz festéssel.

fill1
fill2

Álljunk meg egy rövid szóra az ismertetéssel. Talán sokan nem tudják, honnan származik a figura neve.
Nos, a hatvanas évek végén és a hetvenes évek elején az Államokban üzemeltetett egy Bill Graham nevű jóember a keleti és a nyugati parton egy-egy koncerttermet. A termek érdekes módon a Fillmore East és a Fillmore West nevet viselték.
Akkoriban jól ismert és elismert sztárok léptek fel, mint pl.  Jefferson Airplane, Canned Heat, Grateful Dead, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Santana, a Ten Years After és rajtuk kívül még a kor számos jónevű előadója.
Az animációs film ezt a hippi korszakot idézi meg a T1-es Transporter, a "woodstocki-i hippibusz" karakterével.

Másik rajzfigura a Transformers képregény sorozatban a BumbleBee. (Sajnálatos módon a karakter nem kapott szerepet az animációs filmekben ill. nem VW bogár alakította a Zümit.)

bumbleb transf
bee2

Valószínűleg a játékszer tervezője csak hallott róla és nem látta a képregényt, így egy picit eltért a rajzolt figurától. Talán némi jogdíj is szerepet játszhatott az eltérő ábrázoláshoz.

robot1
robot2

A modellt bemutattam már részletesebben itt:

http://picivw.blog.hu/2011/02/03/robot_16#more2635303

Hagyjuk egy kicsit pihenni a szórakoztató ipart.

A fiam gyűjteményéből való ez az 1:43-a méretarányú  Concept Transporter. Valószínűleg csak a tervező asztalon létezett, de talán készült is belőle egy bemutató példány. (A hozzáértők majd kiigazítanak, remélem)
Egy biztos: sajnos nem léghűtéses farmotort terveztek bele.

concept1
concept2

Maradjunk még a fiam gyűjteményénél.

Remélem ez a BigFoot csak a fantázia szüleménye (bár ki tudja, a Nagy Víz túloldalán mire képesek egyesek...)

bigf1

bigf2

És még egy fantazmagória, szintén a fiam gyűjteményéből:

t1doka

Térjünk vissza saját apróságaimhoz.
Ez a vontatmány akár még a valóságban is létezhetne. Figyeljük csak meg: a farmotoros Transporter súlypontja bőven a plató mögött van, nincs alátámasztva. Nem valószínű, hogy a valóságban lehetne vele közlekedni.

truck

Erre meg szavakat sem találok. Nem sok köze van sem a valósághoz, sem a VW-hez, remélem pusztán a fantáziában létezik.

track

És egy utolsó jármű a rajzfilmekből, ami a fantázia műve. Nem Volkswagen ugyan, de nem is vízhűtéses!

flin

 

Itt is köszönöm az ifjúságnak a fejezethez való aktív közreműködést!

Szólj hozzá!

Sárga-Fekete Versenyző...

2016.08.08. 18:25 BlackPsenior

... vagy ahogyan a bogarasok körében ismert: GSR 1303, azaz a Gelb-Schwarzer Renner.

 "A Volkswagen 1970-ben egy akkoriban vadonatúj koncepcióval állt elő: szakított a hagyományos, torziós "szekér" futóművel és a McPherson-féle független felfüggesztést kapta a bogár. Az új futómű jelentősen megnövelte az utazási komfortot, amit a lágyabb rugózás biztosított. A megváltozott futómű előnye lett, hogy csaknem kétszeresére növekedett az első csomagtér mérete. Emiatt a karosszéria első szélvédőtől előre elhelyezkedő elemei mind megváltoztak". (Forrás: Nagy Gábor Attila: Volkswagen Bogár című könyve.)

Az 1303-as típus kis szériás (3500 db), egyedi változata volt a GSR. Nevét természetesen a jellegzetes fényezésről és a speciális erőforrásról kapta.

Néhány száraz adat:

- évjárat: 1973

- motor: négyütemű, négyhengeres léghűtéses boxer farmotor (mi más??) , lökettérfogat: 1,6 liter, teljesítmény: 37kW/50lóerő (4000/min ford. szám mellett),  nyomaték 106 Nm 2800/min ford.számon

- Solex-34 PICT-3 karburátor.

- fényezés: VW színkód - sárga: L 13 M, matt fekete: L 41

- kerekek: Jubileum acélfelni, 5 1/2 J x 15 ET 26 - 175/70 HR 15 Pirelli Cinturato gumik

- rendelhető extrák: sport kormánykerék, versenyülések

- az alapfelszereltség ára (1973-ban): 7650 DM

- jellegzetességek: a fényszórókeret és az indexbúra kivételével a krómozás tejes mellőzése, ideértve a díszléceket és a kilincseket is.

 

A Solido nevű francia modellgyártó cég jelentette meg a GSR-t 1:18-as méretarányban, igen elfogadható áron. (Olcsóbban lehetett hozzájutni - postaköltséggel együtt-,  mint pl. itthon egy börzén egy első kategóriás Minichamps vagy Norev 1:43-as modellhez)

Lássuk hát őkelmét:

 doboz

Biztonságos csomagolás, a doboz viszont a gagyi ill. a még éppen elfogadható kategória között helyezkedik el. Nagyon durva a hullámpapír jelenléte és az egyencsomagolás, a típus feltüntetése nélkül. Vegyük is ki gyorsan!!

 Nézzük a műteremben a kötelező jobb első - bal hátsó beállítást.

 JE

BH

Minden a legnagyobb rendben! Felülnézetben megfigyelhetjük a VW1303-asokra jellemző domború, "panoráma" szélvédőt.

felul

Elölnézetben az értő bogaras szemek észrevehetik a lökhárító alatt lapuló rácsot, ami az elöl elhelyezkedő olajhűtőre enged következtetni. Ennek pedig egyenes folyománya a megnövelt motorteljesítmény, ami az extra hűtést igényli.

E

Hátul semmi különleges: "elefánt talp" lámpák, rács a motorháztetőn. Csúnya viszont a kipufogók ábrázolása: egy pici fekete pötty a csövek végén sokat javított volna az összképen.

H

Szépen sikerültek a Jubileum felnik, egyedül talán a szelepsapka hiánya fájó.

 jubi

Sajnos nem nyitható minden alkatrész a modellen, pedig ebben a méretarányban szinte kötelező lenne. Érdemes lett volna megjeleníteni a motorteret és a típusra jellemző, egyedi csomagteret is. Kár értük... (Valószínűleg emelte volna az apróság árát, de a gyűjtők talán szívesen adtak volna egy kicsit többet a részletekért)

 belul

A belső kidolgozás is elfogadható. Láthatjuk a 1303-as egyedi műszerfalát, a sportüléseket. A kormány fura picit: mintha 180 fokkal elfordítva szerelték volna fel a jellegzetes "K" kormányt. Az első kerekek viszont elfordíthatók és a kormány követi mozgásukat.

Az alváz említésre sem méltó, nem is készítettem róla képet.

Menjünk vissza a szabadba, néhány más, kis szériás modell (Jeans Bug, Última Edicón, Oettinger) társaságában.

 harman 1

harman 2

harman 4

negyen 2

negyen 1

Vegyük elő a vörös-cián szemüveget is!

 

3D 1

3D 3

 

3D 6

Azután 1974-ben a Volkswagen a labdarúgó világbajnokság tiszteletére egy újabb, limitált 1303-as, Weltmeister  szériával jött ki, a GSR-hez hasonló fényezéssel. A Minichamps 1:43-as modelljét mutatom. Ez már egy másik kávéház...

WC74

Szólj hozzá!

Puma Buggy

2016.07.03. 08:43 BlackPsenior

Köszönjük, Carlo!

 puma-buggy-03

 

http://aprok.blog.hu/2016/01/01/leghuteses_volkswagenek

Szólj hozzá!

Részletek

2016.06.18. 08:34 BlackPsenior

 

 

Állítólag az ördög a részletekben rejlik. Lássuk hát őkelmét!

A0

B0

C0

D0

E0

F0

H0

G0

 Lépjünk hátrébb és nézzük a részletek után az egészt!

J0

K0 

I0

L0

M0

Elő a vörös-cián szemüveggel!

N0

O0

Itt is köszönöm szépen az ifjabb nemzedéknek az évfordulós ajándékot!!

Szólj hozzá!

Nem is olyan régen...

2016.06.16. 19:35 BlackPsenior

.. egy nem is olyan messzi-messzi (na nem galaxisban, hanem egy) repülőtéren...

... volt egyszer egy népautós találkozó, nevezetesen a Volks&Roll #6, ahol megmutat6ttad, mit is tud a vas!

Jómagam nemigen kínoztam szegény 20. évébe lépő Rozit, viszont elkalandoztam kicsit, remélem nem tiltott területekre.

Készült néhány kép, elhagyatott hangárokról és egy népautóról:

 

SDC19939

SDC19944

SDC19947

SDC19952

 

SDC19956

 

SDC19964

 

SDC19970

 

Újabb apróságokról hamarosan...

Szólj hozzá!

Agymenés

2016.01.01. 13:32 BlackPsenior

 

Ha egy baráti társaságban véletlenül a léghűtéses Volkswagenek kerülnek szóba, valószínűleg mindenkinek a Nagy Hármas: a Bogár és a két veterán Transporter jut az eszébe:

bugbus2.jpg

Természetes, hiszen még ma is látni az utakon őket - sajnos egyre kevesebbet, pedig igen nagy sorozatban gyártották őket...

Képzeletbeli társaságunk ennél tovább megy. Rögtön megemlíti valaki a Buggyt és a Baját. A többiek persze lehurrogják, hiszen ezek valóban VW alapra épültek, de messze nem gyári járművek, inkább egyedi átalakítások, ráadásul kis szériában készültek.

Aztán más a homlokára csap és megemlíti, hogy emlékszik a régmúltból valami léghűtéses VW-re, ami nem annyira gömbölyded, hanem inkább szögletes volt. Fel-fel bukkantak a hazai utakon is. Háromféle változatban tűntek fel: lépcsőshátú, kombi és csapott. Hát persze, hogy a Typ3-ról van szó!

typ3.jpg

Szisszen a sör, folytatódik a játék. Beindul a társaság agya. Röpködnek a nevek: Fridolin (haszonjármű, ami erősen emlékeztet a Typ3-ra), Karman Ghia (a luxusVolkswagen), a Kübel. Ez utóbbit felhördülés követi, hiszen a Typ181 csak nyomokban emlékeztet a háborús Vödörkocsira. A tengeren túl "The Thing" - magyarul mondjuk "Az Izé" néven emlegették a járművet.

fridokar.jpg


Elhangzik aztán a Matador név is, de ezt is leszavazzák. Igaz, hogy a VW támogatásával, hozzájárulásával és engedélyével használták a sorozatban gyártott haszonjárművek a léghűtéses boxer erőforrást, de hát nem VW-ről van szó. Mindenesetre a társaság nem veti el teljesen, még átgondolják a dolgot.

Később említi valaki, hogy egy régi rajzáson, talán az autópiacin látott egy VW-t, amit léghűtéses boxer farmotor hajtott. Még arra is emlékszik, hogy valami narancsszínű, roppant szőrös belvilága volt. A többiek helyeselnek: valóban megjelent ott egy Brasilia, "picit" módosítva. Lényeg, hogy valóban gyári, léghűtéses VW.

brasilia.jpg

(a HotWheels lecserélhetné ezeket a kerekeket... )

Ennek kapcsán rögtön eszébe jut másvalakinek, hogy készült négyajtós, akár taxinak is használható, a Brasiliára hasonlító  léghűtéses VW, jelesül a 411. (Vagy inkább a Brasilia hasonlít elöl a 411-re és hátul a Typ3-ra???)

411.jpg

Ekkor áll elő valaki a legnagyobb meglepetéssel:

puma1.jpg

puma2.jpg

puma3.jpg

puma5.jpg

puma7.jpg

puma6.jpg


Mi ez? Porsche? Opel? Lamborghini? Nem, Puma!!

pumalvaz.jpg

(A NEO modellgyár 1:43-as apróságáról van szó. A gyártót már megismerhettük a Baja kapcsán)

puma4.jpg

Rövid kutakodás az interneten és az eredmény: Brazíliában VW alapra épített. 1968 és 1992 között több, mint 20 ezres sorozatban gyártott sportautó.

puma4a.jpg

Egy bogártalálkozó résztvevője Sao Pauloban:

puma5a.jpg

Érdemes megnézni ezt a videót is:


Főbb paraméterei: 4 hengeres léghűtéses VW boxer farmotor, 1584 cm3 lökettérfogat, 90 LE, Solex ikerkarburátor, 12V-os rendszer, 4 sebességes váltó, olasz formatervezésű üvegszálas karosszéria, hidraulikus fékek (elöl tárcsa, hátul dob), 750 kg saját tömeg, 182 km/h csúcssebesség.

motor.jpg

Ha a Pumát elfogadjuk VW-nek, akkor a Matador is az! 

 

 

Óriási köszönet az ifjúságnak a meglepetésért!!

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Rozi 20

2015.12.27. 16:30 BlackPsenior

Idei utolsó bejegyzésem meglehetősen személyes hangulatú lesz. 20 éves lett az autóm, a Rozi. A forgalmi szerint 1996. februárjában helyezték üzembe, tehát elképzelhető, hogy valamikor '95 végén gördült le a szalagról.

A városi legenda szerint akkoriban egy kereskedő egy tucatnyi VW 1600i-t hozott be az országba, némelyikkel találkoztam is. Az autó a Rozi nevet a színe után kapta: már nem is emlékszem, hogy ki mondta először, hogy olyan a színe, mint a rózsabogáré. RózsaBogár, tehát Rozi... Előélete: Mexico-Puebla, Tatabánya, Mosonmagyaróvár, Pécs, azután Budapest. (Nem valószínű, hogy tovább fog költözni)

Elmúlt 20 év, következzen 20 kép!

Az első közös felvétel: Pécs, 2009. május 14, fél órával a vásárlás után.

09-05-pecs-elso.JPG

 

Az első találkozó: Tököl, 2009. június09-06-tokol.jpg

Népautós Szilveszter, 2009.

09-12-nepauto.JPG

Megtiszteltető, a legfiatalabb résztvevő minőségében kitüntetett helyen, a Westend tetején. 2010. április, Tavaszi Rajzás

10-04-rajzas.JPG

Kedvenc találkozónk, Tatabánya, 2010. szeptember. (I. Sanyi barátom egy fényképpel bizonyította, hogy már a második tatabányai találkozón, 1996-ban is jelen volt az autó. Sajnos nem találom sehol a képet...)

 10-09-tatabanya.jpg

 2010. októbere, kirándulás. Balatonlelle...

10-10-balatonlelle.JPG

... Kehidakustány...

10-10-kehidakustany.JPG

...Kehida közelében

10-10-kehida_2.JPG

Nagymaros, Királykút.  2010. október vége

10-10-nagymaros.JPG

Villány, pincesor. 2010. november

10-11-villany_2.jpg

Nagymaros, Királykút.  2011. január 1.

11-01-nagymaros.JPG

Egy kortárssal. Lehet, hogy ugyanazon a hajón szelték át az óceánt? Tavaszi Rajzás, Hungaroring, 2011. április.

11-04-rajzas.JPG

Szigetbecse, André Kertész múzeum. 2011. július

11-07-rackeve.JPG

Siroki vár, 2011. július

11-07-sirok.JPG

Szilvásvárad, 2011. július

11-07-szilvasvarad.JPG

Kiskunhalas, 2012.április

12-04-kiskunhalas.jpg

Városligeti tó, Tavaszi Rajzás, jelmezverseny. 2012. május

12-05-rajzas.jpg

Orfű, egy nagyon fontos családi esemény alkalmával. 2012. szeptember. 

12-09-orfu.JPG

Nemcsak kortárs, inkább ikertestvér. Premier Outlet, Beetle City, Biatorbágy, 2013. április

13-04-rajzas.JPG

 Rozi és apró mása, 2015.

ketrozi.jpg

 

MINDEN KEDVES OLVASÓMNAK

MÉG A 2015-ÖS ÉVNÉL IS BOLDOGABB

2016-OT KÍVÁNOK!

 

Lapzárta előtt, az utolsó percekben érkezett három archív felvétel. 20 képet ígértem, ez a három többlet csak ráadás.

I.Sanyi barátom megtalálta és elküldte az elveszettnek hitt képeket.

Tatabánya, II. Bogártalálkozó, 1996.

96tatabanya_1.jpg

96tatabanya_2.jpg

 

B. Sanyi barátom 1997-ben fényképezte, az Agárdi Bogártalálkozón. Rozi erős takarásban, de a rendszám kivehető..

97-agard.jpg

 Hálás köszönet Sanyiknak a régi képekért!!

 

Szólj hozzá!

Évforduló

2015.12.08. 20:32 BlackPsenior

Újabb évforduló, újabb meglepetés, ismét családi összefogással.

Nem lövöm le a poént, ha azzal kezdem, ami legbelül volt a dobozban:

lap.jpg

Amolyan hagyományos méretű képeslap-féleség.

Kívülről így néz ki az a bizonyos doboz:

03.jpg

05.jpg

 Úgy tervezem, hogy a monitorom előtti szirszarjaim ebben lesznek majd.

Kinyitva:

04.jpg

 A busz kb. 1:43 méretarányú, a bogár kicsit nagyobb

02.jpg

Hülye helyen vannak az antennáik.

01.jpg

Súlyos darabok, a kerekek sem forognak. A kidolgozás, az arányok megfelelőek, a színezés érdekes.

Tökéletes ünnepi ajándék, ezúton is köszönöm szépen!!

06.jpg

 

mikikicsi.jpg

 

        BÉKÉS, BOLDOG ÜNNEPEKET KÍVÁNOK

           MINDEN KEDVES OLVASÓMNAK!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Veterán Transporter

2015.10.23. 13:40 BlackPsenior

Ha szóba kerül a "Veterán Transporter", legtöbbünknek a "mozdonyorrú hippibusz" a T1 ugrik be:

 T1 124

Ez a fejezet nem róla fog szólni...

Soha nem utaztam ilyenben, esélye sincs, hogy birtokoljam egyik példányát. Még egy romos, felújításra váró jármű ára is csillagászati, valószínűleg a jövőben sem engedhetem meg magamnak, hogy vásároljak egyet közülük.

Veterán korba lépett viszont utóda, a T2. Ez a típus sokkal közelebb áll hozzám. Alkalmam volt fiam buszában utazni, szerelgettem néha, egyszer-kétszer vezettem is.

Mostanában újra a figyelem középpontjába került a "terrorista busz", a Vissza a jövőbe című filmtrilógia aktualitása és néhány emlékezetes jelenete kapcsán.

Elővettem hát asztali műtermem és lefényképeztem gyűjteményem néhány darabját. Régi követőimnek ismerős lehet legtöbbjük. Lássuk hát őket nagyság szerinti sorrendben!

Kezdjük a legkisebbekkel. H0, azaz 1:87 méretarányú apróságokról van szó.

H0 187

 Kicsit nagyobbak az Oxford modellgyár 1:76 méretarányú modelljei

Oxford 176

 A Siku 1:55 méretarányú modelljei között egy hasonló méretű Maisto, valamint egy kicsit nagyobb, számomra ismeretlen német gyártó műanyag aprósága.

Siku 155

 Régebbi és újabb Matchboxok (1:64)

MB1 164

Ezek is 1:64-es Matchboxok, de picit módosítgattam őket

MB2

1:43-as modellek

143 1

Haszongépjárművek ugyanebben a méretarányban

143 2

A Csehszlovák Lemezárugyár kb. 1:32-es játékszerei

Lemez 132

A Welly 1:32-es modelljei (Némelyik saját módosítás. Aki megtalálja a módosított járműveket, fizethet egy söröt Pityubácsinak - ha rábukkan)

Welly132

Ugyancsak Welly, de 1:24-es méretarány

124

És jöjjenek a Királyi Méretek! Schuco 1:18

118

Dickie Toys 1:14

dickie 114

 

Szándékosan monoton a beállítás és kontrasztos a kép. Így próbáltam bemutatni a T2 ezer arcát.

2015 október vége felé járunk. Ha valaki véletlenül találkozik a Dokival vagy Martyval, ne feljtse el figyelmeztetni őket, hogy visszatértükkor várja majd őket a múltban egy terroristabusz!

Szólj hozzá!

Etűd

2015.06.23. 21:00 BlackPsenior

Volt egy kis időm, játszottam és próbálgattam az új stúdiómat. Régi olvasóim már jól ismerik ezeket az 1:18-as méretarányú apróságaimat, így szöveg nincs hozzájuk. A most idetévedőknek ajánlom az archívumot, ahol részletesen bemutattam már ezeket a modelleket.

Sok kép következik, én szóltam!

 

perec-1

perec-2

perec-3

oval-1

oval-2

oval-motor

adac-1

Na ezt az antennaerdőt kivételesen 3D-ben is érdemes megnézni!

adac-3d-2

adac-2

adac-3

adac-4

adac-motor

1302

1302-1

1302-2

1302-motor

jeans-1

jeans-2

jeans-3

jeans-motor

oettinger-1

oettinger-2

oettinger-3

ultima-1

ultima-2

ultima-3

ultima-motor

zebra1

zebra2

zebra-motor

 

A nyers képeken csak minimális módosításokat követtem el: a képkivágásokon változtattam és a blog igényeihez átméreteztem őket.

Legközelebb egy másik méretarány következik...

 

Szólj hozzá!