HTML

Apróságok

Agymenés

2016.01.01. 13:32 BlackPsenior

 

Ha egy baráti társaságban véletlenül a léghűtéses Volkswagenek kerülnek szóba, valószínűleg mindenkinek a Nagy Hármas: a Bogár és a két veterán Transporter jut az eszébe:

bugbus2.jpg

Természetes, hiszen még ma is látni az utakon őket - sajnos egyre kevesebbet, pedig igen nagy sorozatban gyártották őket...

Képzeletbeli társaságunk ennél tovább megy. Rögtön megemlíti valaki a Buggyt és a Baját. A többiek persze lehurrogják, hiszen ezek valóban VW alapra épültek, de messze nem gyári járművek, inkább egyedi átalakítások, ráadásul kis szériában készültek.

Aztán más a homlokára csap és megemlíti, hogy emlékszik a régmúltból valami léghűtéses VW-re, ami nem annyira gömbölyded, hanem inkább szögletes volt. Fel-fel bukkantak a hazai utakon is. Háromféle változatban tűntek fel: lépcsőshátú, kombi és csapott. Hát persze, hogy a Typ3-ról van szó!

typ3.jpg

Szisszen a sör, folytatódik a játék. Beindul a társaság agya. Röpködnek a nevek: Fridolin (haszonjármű, ami erősen emlékeztet a Typ3-ra), Karman Ghia (a luxusVolkswagen), a Kübel. Ez utóbbit felhördülés követi, hiszen a Typ181 csak nyomokban emlékeztet a háborús Vödörkocsira. A tengeren túl "The Thing" - magyarul mondjuk "Az Izé" néven emlegették a járművet.

fridokar.jpg


Elhangzik aztán a Matador név is, de ezt is leszavazzák. Igaz, hogy a VW támogatásával, hozzájárulásával és engedélyével használták a sorozatban gyártott haszonjárművek a léghűtéses boxer erőforrást, de hát nem VW-ről van szó. Mindenesetre a társaság nem veti el teljesen, még átgondolják a dolgot.

Később említi valaki, hogy egy régi rajzáson, talán az autópiacin látott egy VW-t, amit léghűtéses boxer farmotor hajtott. Még arra is emlékszik, hogy valami narancsszínű, roppant szőrös belvilága volt. A többiek helyeselnek: valóban megjelent ott egy Brasilia, "picit" módosítva. Lényeg, hogy valóban gyári, léghűtéses VW.

brasilia.jpg

(a HotWheels lecserélhetné ezeket a kerekeket... )

Ennek kapcsán rögtön eszébe jut másvalakinek, hogy készült négyajtós, akár taxinak is használható, a Brasiliára hasonlító  léghűtéses VW, jelesül a 411. (Vagy inkább a Brasilia hasonlít elöl a 411-re és hátul a Typ3-ra???)

411.jpg

Ekkor áll elő valaki a legnagyobb meglepetéssel:

puma1.jpg

puma2.jpg

puma3.jpg

puma5.jpg

puma7.jpg

puma6.jpg


Mi ez? Porsche? Opel? Lamborghini? Nem, Puma!!

pumalvaz.jpg

(A NEO modellgyár 1:43-as apróságáról van szó. A gyártót már megismerhettük a Baja kapcsán)

puma4.jpg

Rövid kutakodás az interneten és az eredmény: Brazíliában VW alapra épített. 1968 és 1992 között több, mint 20 ezres sorozatban gyártott sportautó.

puma4a.jpg

Egy bogártalálkozó résztvevője Sao Pauloban:

puma5a.jpg

Érdemes megnézni ezt a videót is:


Főbb paraméterei: 4 hengeres léghűtéses VW boxer farmotor, 1584 cm3 lökettérfogat, 90 LE, Solex ikerkarburátor, 12V-os rendszer, 4 sebességes váltó, olasz formatervezésű üvegszálas karosszéria, hidraulikus fékek (elöl tárcsa, hátul dob), 750 kg saját tömeg, 182 km/h csúcssebesség.

motor.jpg

Ha a Pumát elfogadjuk VW-nek, akkor a Matador is az! 

 

 

Óriási köszönet az ifjúságnak a meglepetésért!!

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Rozi 20

2015.12.27. 16:30 BlackPsenior

Idei utolsó bejegyzésem meglehetősen személyes hangulatú lesz. 20 éves lett az autóm, a Rozi. A forgalmi szerint 1996. februárjában helyezték üzembe, tehát elképzelhető, hogy valamikor '95 végén gördült le a szalagról.

A városi legenda szerint akkoriban egy kereskedő egy tucatnyi VW 1600i-t hozott be az országba, némelyikkel találkoztam is. Az autó a Rozi nevet a színe után kapta: már nem is emlékszem, hogy ki mondta először, hogy olyan a színe, mint a rózsabogáré. RózsaBogár, tehát Rozi... Előélete: Mexico-Puebla, Tatabánya, Mosonmagyaróvár, Pécs, azután Budapest. (Nem valószínű, hogy tovább fog költözni)

Elmúlt 20 év, következzen 20 kép!

Az első közös felvétel: Pécs, 2009. május 14, fél órával a vásárlás után.

09-05-pecs-elso.JPG

 

Az első találkozó: Tököl, 2009. június09-06-tokol.jpg

Népautós Szilveszter, 2009.

09-12-nepauto.JPG

Megtiszteltető, a legfiatalabb résztvevő minőségében kitüntetett helyen, a Westend tetején. 2010. április, Tavaszi Rajzás

10-04-rajzas.JPG

Kedvenc találkozónk, Tatabánya, 2010. szeptember. (I. Sanyi barátom egy fényképpel bizonyította, hogy már a második tatabányai találkozón, 1996-ban is jelen volt az autó. Sajnos nem találom sehol a képet...)

 10-09-tatabanya.jpg

 2010. októbere, kirándulás. Balatonlelle...

10-10-balatonlelle.JPG

... Kehidakustány...

10-10-kehidakustany.JPG

...Kehida közelében

10-10-kehida_2.JPG

Nagymaros, Királykút.  2010. október vége

10-10-nagymaros.JPG

Villány, pincesor. 2010. november

10-11-villany_2.jpg

Nagymaros, Királykút.  2011. január 1.

11-01-nagymaros.JPG

Egy kortárssal. Lehet, hogy ugyanazon a hajón szelték át az óceánt? Tavaszi Rajzás, Hungaroring, 2011. április.

11-04-rajzas.JPG

Szigetbecse, André Kertész múzeum. 2011. július

11-07-rackeve.JPG

Siroki vár, 2011. július

11-07-sirok.JPG

Szilvásvárad, 2011. július

11-07-szilvasvarad.JPG

Kiskunhalas, 2012.április

12-04-kiskunhalas.jpg

Városligeti tó, Tavaszi Rajzás, jelmezverseny. 2012. május

12-05-rajzas.jpg

Orfű, egy nagyon fontos családi esemény alkalmával. 2012. szeptember. 

12-09-orfu.JPG

Nemcsak kortárs, inkább ikertestvér. Premier Outlet, Beetle City, Biatorbágy, 2013. április

13-04-rajzas.JPG

 Rozi és apró mása, 2015.

ketrozi.jpg

 

MINDEN KEDVES OLVASÓMNAK

MÉG A 2015-ÖS ÉVNÉL IS BOLDOGABB

2016-OT KÍVÁNOK!

 

Lapzárta előtt, az utolsó percekben érkezett három archív felvétel. 20 képet ígértem, ez a három többlet csak ráadás.

I.Sanyi barátom megtalálta és elküldte az elveszettnek hitt képeket.

Tatabánya, II. Bogártalálkozó, 1996.

96tatabanya_1.jpg

96tatabanya_2.jpg

 

B. Sanyi barátom 1997-ben fényképezte, az Agárdi Bogártalálkozón. Rozi erős takarásban, de a rendszám kivehető..

97-agard.jpg

 Hálás köszönet Sanyiknak a régi képekért!!

 

Szólj hozzá!

Évforduló

2015.12.08. 20:32 BlackPsenior

Újabb évforduló, újabb meglepetés, ismét családi összefogással.

Nem lövöm le a poént, ha azzal kezdem, ami legbelül volt a dobozban:

lap.jpg

Amolyan hagyományos méretű képeslap-féleség.

Kívülről így néz ki az a bizonyos doboz:

03.jpg

05.jpg

 Úgy tervezem, hogy a monitorom előtti szirszarjaim ebben lesznek majd.

Kinyitva:

04.jpg

 A busz kb. 1:43 méretarányú, a bogár kicsit nagyobb

02.jpg

Hülye helyen vannak az antennáik.

01.jpg

Súlyos darabok, a kerekek sem forognak. A kidolgozás, az arányok megfelelőek, a színezés érdekes.

Tökéletes ünnepi ajándék, ezúton is köszönöm szépen!!

06.jpg

 

mikikicsi.jpg

 

        BÉKÉS, BOLDOG ÜNNEPEKET KÍVÁNOK

           MINDEN KEDVES OLVASÓMNAK!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Veterán Transporter

2015.10.23. 13:40 BlackPsenior

Ha szóba kerül a "Veterán Transporter", legtöbbünknek a "mozdonyorrú hippibusz" a T1 ugrik be:

 T1 124

Ez a fejezet nem róla fog szólni...

Soha nem utaztam ilyenben, esélye sincs, hogy birtokoljam egyik példányát. Még egy romos, felújításra váró jármű ára is csillagászati, valószínűleg a jövőben sem engedhetem meg magamnak, hogy vásároljak egyet közülük.

Veterán korba lépett viszont utóda, a T2. Ez a típus sokkal közelebb áll hozzám. Alkalmam volt fiam buszában utazni, szerelgettem néha, egyszer-kétszer vezettem is.

Mostanában újra a figyelem középpontjába került a "terrorista busz", a Vissza a jövőbe című filmtrilógia aktualitása és néhány emlékezetes jelenete kapcsán.

Elővettem hát asztali műtermem és lefényképeztem gyűjteményem néhány darabját. Régi követőimnek ismerős lehet legtöbbjük. Lássuk hát őket nagyság szerinti sorrendben!

Kezdjük a legkisebbekkel. H0, azaz 1:87 méretarányú apróságokról van szó.

H0 187

 Kicsit nagyobbak az Oxford modellgyár 1:76 méretarányú modelljei

Oxford 176

 A Siku 1:55 méretarányú modelljei között egy hasonló méretű Maisto, valamint egy kicsit nagyobb, számomra ismeretlen német gyártó műanyag aprósága.

Siku 155

 Régebbi és újabb Matchboxok (1:64)

MB1 164

Ezek is 1:64-es Matchboxok, de picit módosítgattam őket

MB2

1:43-as modellek

143 1

Haszongépjárművek ugyanebben a méretarányban

143 2

A Csehszlovák Lemezárugyár kb. 1:32-es játékszerei

Lemez 132

A Welly 1:32-es modelljei (Némelyik saját módosítás. Aki megtalálja a módosított járműveket, fizethet egy söröt Pityubácsinak - ha rábukkan)

Welly132

Ugyancsak Welly, de 1:24-es méretarány

124

És jöjjenek a Királyi Méretek! Schuco 1:18

118

Dickie Toys 1:14

dickie 114

 

Szándékosan monoton a beállítás és kontrasztos a kép. Így próbáltam bemutatni a T2 ezer arcát.

2015 október vége felé járunk. Ha valaki véletlenül találkozik a Dokival vagy Martyval, ne feljtse el figyelmeztetni őket, hogy visszatértükkor várja majd őket a múltban egy terroristabusz!

Szólj hozzá!

Etűd

2015.06.23. 21:00 BlackPsenior

Volt egy kis időm, játszottam és próbálgattam az új stúdiómat. Régi olvasóim már jól ismerik ezeket az 1:18-as méretarányú apróságaimat, így szöveg nincs hozzájuk. A most idetévedőknek ajánlom az archívumot, ahol részletesen bemutattam már ezeket a modelleket.

Sok kép következik, én szóltam!

 

perec-1

perec-2

perec-3

oval-1

oval-2

oval-motor

adac-1

Na ezt az antennaerdőt kivételesen 3D-ben is érdemes megnézni!

adac-3d-2

adac-2

adac-3

adac-4

adac-motor

1302

1302-1

1302-2

1302-motor

jeans-1

jeans-2

jeans-3

jeans-motor

oettinger-1

oettinger-2

oettinger-3

ultima-1

ultima-2

ultima-3

ultima-motor

zebra1

zebra2

zebra-motor

 

A nyers képeken csak minimális módosításokat követtem el: a képkivágásokon változtattam és a blog igényeihez átméreteztem őket.

Legközelebb egy másik méretarány következik...

 

Szólj hozzá!

Térben

2015.06.12. 08:27 BlackPsenior

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából

A sztereoszkópia olyan képalkotási módszereket foglal egybe, mely segítségével egy képben a térlátás illúziója kelthető. A térlátás mindennapi szinten úgy valósul meg, hogy a szemeink által észlelt két, enyhén eltolt képet agyunk valós időben feldolgozza és egybe teszi (lásd sztereopszis). Ha tehát két, enyhén eltolt pontból készített képet bemutatunk külön-külön a megfelelő szemnek, kialakul egy virtuális mélységérzet.

Már zsenge ifjú koromban is szívesen nézegettem térhatású képeket. Talán többen emlékeznek a kétlencsés, távcsőre hajazó dianézőre, amibe a forgótáras fegyverekhez hasonlóan kör alakú muníciót lehetett tölteni.
Ezeken a korongokon leginkább városképek, csendéletek és báb-mesefigurák fényképei voltak láthatók.

dia

Meglehetősen kényelmetlen szerkezet, eléggé szegényes képválasztékkal. El kell ismerni, hogy a látvány viszont igen meggyőző volt.

Egy fokkal kényelmesebb volt a dianéző nélkül is élvezhető, úgynevezett lentikuláris technikával készült térhatású kép. Bélyeg, képeslap formájában lehetett hozzájuk jutni.
A módszer és az elv az akkoriban népszerű "kacsintgatós" pénztárcákéhoz hasonló: a két (vagy több) képet függőleges irányban keskeny sávokra bontják, ezeket váltva egymás mellé másolják, majd a képek fölött rögzített sűrű, függőleges, félhenger alakú lencsesor biztosítja, hogy más-más kép jusson a megfigyelő két szemébe. Sajnos az ilyen technikával készült képeket elektronikusan nem lehet továbbítani. Higgye el a nyájas olvasó, hogy elismerésre méltó jó eredményt lehet ezzel az eljárással elérni. Amatőr körülmények között sajnos messze nem elfogadható az eredmény, személyes tapasztalataim is bizonyítják.

Egy újabb lehetőség a térbeli ábrázolásra az ún. anaglif technikával készült képek. Ezek megtekintéséhez elengedhetetlen egy speciális szemüveg, ami biztosítja, hogy a két különböző kép a megfigyelő megfelelő szemébe jusson. Legelterjedtebb a vörös-cián összeállítás, ahol is a bal szem elé egy vörös, a jobb szem elé pedig egy cián színű szűrőt helyezünk el.
A két szembe szánt képeken némi színmódosítást kell végrehajtani, majd a két képet egymásra másolni.
Jómagam legelőször egy ábrázoló geometria tankönyvben találkoztam ezzel az eljárással. Roppant szemléletesen mutatták be a különböző térbeli testeket, áthatásokat. Valami ezekhez hasonló képekre emlékszem a régi időkből:

(Kéretik elővenni a reményeim szerint már sokszor használt vörös-cián szemüvegeket. Itt jegyzem meg, hogy ez a fejezet elsősorban ezekkel az eszközökkel élvezhető igazán. Tudom, hogy sokan nem kedvelik ezt az eljárást, szédülnek tőle. Nekik nem ajánlom a további nézelődést és igen fájó szívvel búcsúzom el tőlük. A mai kalandra vállalkozóknak pedig köszönöm a további érdeklődést és felhívom a szíves figyelmüket, hogy az eddig megszokottakhoz képest jelentősen több képpel fognak találkozni.)

Visszatérve: annak idején hasonló képeket láthattam az említett könyvekben

kocka1

kocka2

Magam is megkíséreltem hasonló egyszerű képeket előállítani, sajnos inkább kevesebb, mint több sikerrel.
Újabban ilyen lenyűgöző szabadkézi rajzok is készülnek ezzel az eljárással.

rajz2

Természetesen nem csak rajzok, hanem fényképek is alkalmasak az anaglif technikához. "Mindössze" két, egymáshoz képest eltolt fénykép és azok utólagos színkorrekciója szükséges, hogy a szemüveg segítségével az agyunk térbeli képet alkosson.
Már a digaitalizáció előtt, a filmes korban is gyártottak kétlencsés, térhatású képek készítésére alkalmas gépeket. Valószínűleg ilyen, ehhez hasonló szerkezetekkel készültek az imént emlegetett "forgótáras" felvételek.

sztereo fényképezőgép
Óriási előnye a kétlencsés fényképezőgépnek, hogy ugyanabban a pillanatban készül a két kép. Lehetőség van tehát a természetben, akár mozgó témáról is térhatású pillanatfelvételt készíteni. Egy felrebbenő galambcsapat például igen látványos tud lenni. Hátrányuk is van a kétlencsés gépeknek: állandó a távolság a két lencse között.Tapasztalatom szerint nem minden esetben ez a szemtávolság a legkedvezőbb. Nagyon közeli ill. igen távoli tárgyak fényképezésekor jobb eredményt hozhat a lencsék közötti kisebb ill. nagyobb távolság.
Nem feltétlenül elengedhetetlen ilyen speciális, kétlencsés gép a térhatású képek készítéséhez. Ha egy hagyományos, egyszerű fényképezőgéppel készítünk két (vagy több) egymáshoz képest eltolt képet, hasonló eredményt érhetünk el. A mai, digitális világban bátran készíthető egy csomó kép és bőven van lehetőség az utómunkálatokra-válogatásokra is. Jómagam készítettem is néhány ilyen térhatású képet az apróságaimról. Ők több, régebbi fejezetben is láthatóak.
Ezeket az apróságokat nyugodt, műtermi körülmények között fényképeztem. Az állványra helyezett, speciális csúszószerkezet biztosította az oldalirányú eltolást. (Óriási köszönet ezért Attila barátomnak!!)
Teljesen más dolog a szabadtéri fényképezés. Itt nincs mód az ismétlésre, kísérletezésre. Meg kell ragadni a megfelelő pillanatot (pillanatokat), az elfogadható térhatású képek készítéséhez.
Témaválasztás, megfelelő időjárási viszonyok (fények, szélcsend, stb) türelem és nyugalom kell a sikerhez.

Egy elrettenő példa a témaválasztáshoz.
Bármennyire is csábító egy virágzó rózsabokor fényképezése, sajnos anaglif technológiával igen zavaró. A vörös rózsák a szemlélő pillanatnyi állapotától függően hol vörösek, hol feketék.

rozsacol

Ugyanez a kép szürke-árnyalatban

rozsagray

A térhatás elfogadható, de sajnos a lényeg elvész.

Tapasztalatom szerint ökölszabály: vörös szín nem lehet a képen!!
Lássunk akkor néhány képet, ahol figyeltem a fentiekre.

Tűztövis. A termése vérvörös bogyófürt, ami sajnos alkalmatlan ezzel az eljárással a megörökítésre. A virágzat viszont tökéletes!

tuztov1

tuztov2

tuztov3

Jázmin. Nagyon rövid ideig lehet élvezni igen intenzív illatú virágzatát.Sajnos a tetvek nagyon szeretik a friss hajtásait.


jazmin1

jazmin2

Különdíj azoknak, akik megnevezik a lenti képen látható növényt: saját kézzel írt, személyre szóló dedikálással készült e-mail!


kap
Néhány ismerős háttér, amin modellek szerepeltek. Ezúttal nem apróságok parkolnak a garázs előtt.

modell1


rozi1

rozi2

rozi4

rozi3

És most néhány, állvány nélkül, szabad kézből készült kép.

Vajda
Budapest,  Városliget

Tettye
Pécs: Tettye

Zsolnai
Pécs: Zsolnay negyed

nyir
Nyíregyháza: állatkert

Manapság aktív, polárszűrős szemüvegekkel lehet színhelyesen csodálni a mozikban és otthon a tévékben a nagyfelbontású 3D-s műsorokat. Ez már (még) nem az én világom...

A fenti képek nagyobb felbontásban itt tekinthetők meg:

http://indafoto.hu/blackpsenior/3d

Szólj hozzá!

Évforduló

2015.06.07. 08:18 BlackPsenior

Évfordulók, ajándékok jönnek-mennek... Vannak, amik feledésbe merülnek, mások örökre emlékezetesek maradnak.
Ezek közé tartozik a legutóbbi, biztosan kiállja az idők próbáját.

01taska

02nyitva

Egy táska, három zsebbel. Mit rejt? Notebooktáskának túl lapos és a formája sem alkalmas. Nem beszélve arról, hogy notebookból és táskából van elegendő itthon.

Nézzük először a középső zseb tartalmát:

03talp

04talpnyitva

 Mintha egy elakadásjelző talpa lenne. De nem az!

Mit rejt még a zseb?

05stativ

06stativhosszu

Vipera? Na neee.....

07stativall

A talpba véletlenül pont beleillik a teleszkópos izé.

Mi lapul a másik két zsebben?

09lampa2

11lampa4

Halogénlámpák, pici, kinyitható állvánnyal. Nocsak.

12taskahat

Mit rejthet az egyre laposabb táska másik oldala?

13feher1

15feher3

Valami áttetsző, kihajtogatható, tépőzárral rögzíthető fehérség.

Ilyesmi lesz belőle:

16doboz

Jár még a készlethez négy, különböző színű drapéria is: fekete, fehér, sötétkék és vörös. Ez utóbbival próbáltam ki az összeállítást.

17piros

Bevetésre kész a mini-fotostúdió!

19kesz

Az első kép:

20eredmeny

Van még mit tanulni-kísérletezni a megvilágítás-záridő-rekeszméret-fókusz négyszögben. Érdemes lesz.

Itt is köszönöm szépen az ifjúságnak az évfordulós ajándékot!!

Szólj hozzá!

Baja Bug

2015.05.26. 20:52 BlackPsenior

Igen népszerű volt a 60-as években a tengeren túlon a VW, leginkább a kispénzű diákok körében.
Egyszerű, megbízható és főleg olcsó autók, ráadásul kitűntek jellegzetes apró, gömbölyded formájukkal az akkor már régen divatos országúti cirkálók közül.
Vettek hát a srácok egy európai léghűtésest, feldobták a tetőre a szörfdeszkát, a sátor és a hátizsák mehetett a hátsó ülésre és irány a tengerpart vagy éppen Woodstock.

woodstock

hippi

A tengerparti mély homokban persze sokszor elakadtak ezek a járgányok, így néhányan átalakították őket. Egész műhelyek specializálódtak ezekre a módosításokra. Az alvázon és a fülkén kívül majd' minden alkatrész változott: erősebb motor, igen hangsúlyos kipufogóval, órási kerekek, terepgumikkal, ennek következtében módosított futómű és sárvédők. Elhagyták a motorháztetőt, hogy mindenki megcsodálhassa az ikerkarburátorral, olajszűrővel és spéci kipufogóval szerelt motort. Változott a csomagtér is, a lámpák nem fértek el a kicsiny sárvédőn, így a pótkerék helyére kerültek. Új fajta lökhárítók és fellépők is jártak ezekhez a gépekhez, a lökhárítók olykor egész lámpaerdőt is hordoztak. Forgalmaztak a gyártók akkoriban egész készletet az átalakításhoz, üvegszálas műanyagból készült alkatrészekből.

Kit Baja

Baja Bug-nak nevezték el ezt a stílust. Nevét  Mexikó egyik tagállamáról, Alsó-Kaliforniáról (spanyolul Baja California) kapta. Itt rendeztek a 60-as és 70-es években a homokos tengerparton motorkerékpár és négykerekű autó terepversenyeket. Itt bukkant fel először a speciálisan átalakított nagykerekű, emelt futóműves, a homokos terepre átépített Bogár.

nagybaja

A fenti képen egy 1:12-es méretarányú Tamiya RC modell alapján készített 1:1 méretarányú gép látható. A járművek magukon viselik a stílus összes jegyeit!

Régi olvasóim talán emlékeznek rá, hogy egy kisebbfajta VW házimúzeumom van az egyik vitrinemben, 1:43-as méretarányban. A háború előtti prototípustól egészen a 2003-as Última Edición-ig majd' minden évjárat jellegzetes járműve helyet kapott: a háborús változatok (Schwimmwagen, Kübelwagen), kisablakos, döntött lámpás, karosindexes bogarak, nyitott és csukott kabriók, tolótetős és panoráma szélvédős bogarak, tengeren túli és speciális gyártmányok. A léghűtéses Transporterek is megtekinthetők: dobozos, körablakos, hosszú platós és dupla kabinos T1-ek és T2-k is elférnek a bogarak között.

vitrin

Itt mutattam be őket részletesebben:

http://picivw.blog.hu/2011/02/22/bogartortenelem_1_43_ban_1_resz

http://picivw.blog.hu/2011/02/24/bogartortenelem_1_43_ban_1966_2003

A Baja eddig hiányzott a gyűjteményemből. Sokáig célzottan kerestem, de érdekes módon a neves gyártók nem vették a választékukba ezeket a jellegzetes járműveket. (Kisebb, gyufásdoboznyi Baja modellek beszerezhetők, de ezek messze nem olyan szépek és részletgazdagok, mint nagyobb testvéreik)
Talán azt is tudják az olvasók, hogy felhagytam a modellek tematikus gyűjtésével, de ha véletlenül szembe jön egy kihagyhatatlan alkalom, hát elcsábulok néha. Így történt ez nemrégiben is, amikor valami egészen mást kerestem a világhálón. Félrekattinthattam és így bukkantam az általam eddig ismeretlen Neo nevű gyártó termékére. Elfogadható áron kínálták, tehát megrendeltem az apróságot.

dobozoldal

Nagyon szép, minden oldalról nyitott dobozban érkezett a modell. A hátoldalon egy tükör segítségével látható minden apró részlet.

 

dobozbe

doboze

Jól megfigyelhető a csővázas lökhárítón és a módosított csomagtéren elhelyezkedő lámpafüzér. A csomagtértetőt a rally autókon megszokott T alakú gumirögzítő tartja a helyén.

dobozh

1:43-a méretarányban a motortér ábrázolása ritka, mint a fehér holló. Egy Baja esetében viszont ez megkerülhetetlen. Sikeresnek mondható az eredmény.

Vegyük ki a tükröződő dobozból a kisautót!

fent

Még az avatatlan szemlélő számára is feltűnő az eltúlzott kipufogó, a terepgumik és a módosított lökhárítók jelenléte. Megfigyelhető a hátsó szélvédő mögötti, bogarakon szokatlan óriási légbeömlő is.

be

A fellépőt is csőváz helyettesíti. Vajon miért?

je

A rendszám alapján californiai illetőségű a jármű. Az irányjelzők is a cső-lökhárítóra kényszerültek.

Az alváz alatt látható spirálrugótól ne ijedjen meg senki, csupán a modell rögzítését segíti elő, a Baja-hoz semmi köze.

jh

A képen megfigyelhető a speciális kipufogó rendszer. (Mit szólnának ehhez az átalakításhoz a mi hatóságaink?)

motor

A sokat emlegetett motortér. Kivehető a légbeömlő, a dupla porlasztók egyike, az olajszűrő és természetesen a trombitakipufogó. Féklámpák a csökevényes sárvédőkön, indexek a csőlökhárítón.

alvaz

 Az alváz említésre sem méltó, de ebben a méretarányban elfogadható: a többi apró részlet feledteti ezt a hiányosságot.

 belso

 

Nehezen fényképezhető a kis autó belső tere, nekem legalább is nem igazán sikerült amatőr eszközeimmel.

Higgye el a kedves olvasó: tökéletes a belső ábrázolása. Ülések, kárpitok, műszerfal, kormány, minden a legnagyobb rendben. Bogaras szemmel nézve érdekes a puha műszerfal a karosszéria színére fújt kesztyűtartó ajtó és hangszórórács a kürtíves kormánnyal. A tükör, a kilincs és a pillangóablak viszont tökéletesnek mondható!

Óriási dilemmám: melyik bogár adja át a helyét a vitrinmúzeumban a Baja-nak? Lehet, hogy marad tükrös-trükkös gyári dobozban?

Ez legyen a legnagyobb problémám...

 

 

Lapzárta után érkezett Pityubácsi kiigazítása a Baja elnevezéssel kapcsolatban. Igaza van, köszönöm szépen a segítséget és a pontosítást. Módosítottam az erre vonatkozó bekezdést.

 

 

Szólj hozzá!

Oettinger

2015.05.10. 08:18 BlackPsenior



portre

                                                       Gerhard Oettinger (1920-1997)

A fiatal német gépészmérnök a háború után, tanulmányai befejeztével vállalkozásba fogott: mindenféle járműveket javított. Korán megtapasztalta, hogy könnyen szerelhető az akkoriban már igen népszerű Volkswagen. Rájött arra is, hogy érdemes a gyári alapelvek megtartásával (léghűtéses boxer farmotor), de jó néhány fontos alkatrész módosításával megnövelni az autó teljesítményét.

muhely

A sorozatban gyártott alkatrészeket áttervezte és válogatott anyagokból egyedileg, igen precízen munkálta meg. Megnövelte pl. a hengerűrtartalmat, átméretezte a főtengelyt, szelepeket, hajtókarokat, néha ikerporlasztókat, elektronikus gyújtást is alkalmazott.
A megnövelt teljesítmény miatt a sebességváltón, fékeken, felfüggesztésen is módosítani kellett.
Ráállt a műhely az utólag felszerelhető készletek kifejlesztésére is, amik a megbízható mindennapi használat mellett egy versenygép vezetésének az élményét is biztosították. OKRASA néven forgalmazta a cég ezeket a készleteket.

kit
A belbecs mellett hozzányúlt a külcsínhez is. A külső apró módosításai jelezték a hozzáértőknek, hogy nem szériabogárról, hanem egy Oettinger-ről van szó. Egyedi fényezés, egyedi felnik, ültetés, spoiler, sportülések és sportkormány, nem hétköznapi műszerfal: mind-mind arra utalt, hogy a megszokott bogárforma valami mást takar.
Rábukkantam a világhálón egy fényképre, ami egy Oettingert ábrázol. Az alap egy 1983-as évjáratú 1200ccm-es, Mexikóban készült bogár. Korlátozott példányszámban lehetett Németországban hozzájutni ezekhez a módosított járművekhez. (Ekkor Németországban már nem gyártottak bogarat, a hazai igényeket tengerentúli exportból elégítették ki.)

oettinger 80er

Megfigyelhető az egyedi fényezés, az arany színű Jubileum felni, a karosszéria színére fújt lökhárító, az első spoiler. A hátsó kerék előtt a fellépőnél, a motorháztetőn és a spoileren diszkrét felirat hirdeti, hogy az autó Oettinger mester műhelyéből jött.
Az információim szerint a következő módosításon estek át ennek a szériának a járművei:
- a sztenderd 1200ccm-s motort 1300ccm-es váltotta fel
- a teljesítmény 25kW-ról 38kW-ra nőtt
- a végsebesség 116km/h-ról 153km/h-ra nőtt
- négyküllős sportkormány váltotta fel az eredetit
- elől enyhe ültetést kapott
- tárcsafékek az első kerekeken
- olajhőmérőt is szereltek a műszerfalra
- első spoiler került a jármű orrára
- speciális fényezés arany színű díszcsíkokkal

Említettem már, hogy érdemes néhány megbízható weboldal hírleveleit elolvasni. Nagyon sokszor lehet elcsípni igen kedvező árú termékeket: kifutó készletet kínálnak nyomott áron, vagy éppen bevezetés előtt, előjegyzésre, a majdani ár töredékéért csinálnak kedvet egy-egy új sorozathoz. Így bukkantam egy olasz weboldalon az általam eddig nem ismert OttO autómodellgyár egyik új járművére. Lehet , hogy a tervező is látta az előbbi képet, hiszen ugyanezt a járművet jelentette meg 1:18 méretarányban.
Egyszerű, fehér kartondoboz rejti a járművet védő hungarocell-bölcsőt. Nincs ezzel semmi baj, a legszebb modellem, a Schuco Última Ediciónja is hasonló, biztonságos csomagolásban érkezett. Az OttO sem követte más gyártók gyakorlatát, amelyek vitrinszerű, polcra is kitehető csomagolásban forgalmaznak (Bburago, Minichamps, Norev, stb.)
A hungarocell dobozt szétnyitva még mindig nem tűnik elő a jármű, mert műanyag zacskó és vékony papírcsomagolás borítja. Óvatosan kell előbányászni a járművet, hogy végre megcsodálhassuk.

csomag

 oldal

 

Vegyük csak elő a jó öreg vörös-cián 3D-s szemüvegünket!

3D

Elismerésre méltó a modell kidolgozása: minden apró részlet a helyén.

elol

Jellegzetes, kockás üléshuzat...

kormany

... módosított műszerfal...

balkint

... külső-belső: minden a legnagyobb rendben!

jekint

bhkint

A hátsó szélvédő fűtőszáljai, a szellőző belső nyílásai is tökéletesek!

Sajnos nem mondható el ez a modell egészéről... Az alváz pl. éppenhogycsak jelzésértékű, gyufásdoboznyi autókon is láttam már szebbet-valósághűbbet.

alvaz

Nehezen gördülnek a kerekek, az első kerékpár nem kormányozható. Ez lenne a legkisebb baj, hiszen vitrinmodellről és nem játékszerről van szó. Megbocsáthatatlan viszont, hogy -ebben a méretarányban szinte kötelezően- nem nyitható a járművön semmi. Ennek következtében csak nehezen lehet megcsodálni az egyébként igen szépen és részletesen kidolgozott belteret (tetőkárpit, napellenzők, oldalkárpitok) és elmarad a motortér bemutatása is. Valószínűleg emelte volna az árat, ha ezeket is láthatnánk, de talán megérte volna. (Utánajártam a modellgyár egyéb termékeinek: sajnos teljesen mellőzik a nyitható alkatrészeket. Nagy kár...)

Lépjünk túl ezeken a hibákon, és gyönyörködjünk a fekete Oettinger bogár hasonló évjáratú kisszériás fehér JeansBug társágában készült képeken.

 

2hat

2orr

orrorr

orrhat2

orrhat

Szólj hozzá!

Egyszer csak csengettek...

2014.12.26. 22:02 BlackPsenior

... mint a régi rossz viccben, de nem a postás állt középen. Egy régi jó barát előzőleg már telefonon jelezte, hogy hoz nekem valamit: nos ő állt a kapuban. A kezembe nyomott egy nagy dobozt és eltűnt a palotai homályban. Épp csak megköszönni tudtam, még csak alkalmam sem volt beljebb invitálni. A dobozt és a tartalmát később tudtam csak szemügyre venni.

Ugorjunk most az időben vissza vagy 50 évet. Nem voltak akkoriban szupermarketek, barkácsáruházak, voltak viszont kisebb-nagyobb boltok, no meg mesteremberek. Ezek a mesterek megjavítottak mindent, ami elromlott: kávédaráló, porszívó, rádió, bármi. Értettek hozzá, szükség is volt rájuk, hiszen akkoriban, a 60-as évek elején még nem volt divat (szükségszerűség) kidobni az elromlott háztartási gépet és újat venni a rossz helyett. Még alkatrészeket is lehetett vásárolni ezekhez a kütyükhöz!
Az egyik ilyen alkatrész-beszerzési hely az Ezermester és Úttörő Bolt volt. Tekinthetjük a mai barkácsáruházak elődjének. Máig létezik az üzlethálózat, természetesen megváltozott profillal. Kikerült a választékból - érthető okokból - az úttörő felszerelés: nyakkendők, ingek övek, sípok, sapkák, kitudjamikmég.
Megmaradt viszont a barkács-profil: szerszámok, kiegészítők, apróbb alkatrészek.
Sajnálatos módon a múlté lett egy másik, számomra annak idején roppant fontos műfaj: a modellezés. Annak idején is kaphatóak voltak a játékboltokban összerakást és festést igénylő, műanyag modellek, leginkább repülők. Az Ezermesterben viszont egy teljesen más, sokkal több kézügyességet és figyelmet-pontosságot illető összeállítást lehetett vásárolni, méghozzá az akkori viszonyokhoz képest is nagyon kedvező áron.
Képzeljünk el egy kb. A3-as méretű, vastag borítékot. A címoldalon egy korabeli, modernnek tekinthető vadászgép rajza volt, a hátoldalon némi szöveges ismertető. Maga a boríték papír- és kartonlapokat rejtett. Ezekre a papírlapokra volt több színben rányomtatva a repülő burkolata, természetesen kiterítve. A vastagabb kartonlapokon a gép bordái voltak megjelölve. A vásárlónak "mindössze" annyi dolga volt, hogy nagyügyesen, a lehető legpontosabban kivágja az alkatrészeket a vonal mentén és némi Technokol Rapid felhasználásával összeillessze őket az útmutató alapján.
Nagyon hasznos kis zacskó volt, segítette az elszánt ifjúságnak megtanulni a pontos munkát, értelmezni az útmutatót, fejlesztette a térlátását, némi műszaki és statikai ismeretet nyújtott, megtanította a különböző szerszámok, anyagok használatát.
Egészen elfogadható, kb. 30-40 cm méretű kis gépeket lehetett összeállítani a készletekből. Sajnos ezek nem az örökkévalóságnak készültek: előbb-utóbb belepte őket a por, itt-ott elengedett a ragasztás, néhány hónap után eléggé csúfan néztek ki szegénykék. Sebaj, maga az összeállítás volt az igazi élvezet, könnyű szívvel dobtuk a szemétbe a megrongálódott járműveket. Ma már sajnálom, hogy annak idején nem tettem félre néhány készletet. Érdekes lenne most elővenni őket, feltéve, ha túlélték volna épségben azt a pár évtizedet.
Miután elmulasztottam megőrizni egy-két modellt, kénytelen voltam az interneten kutakodni, hogy legalább néhány képpel tudjam illusztrálni az eddigieket.

jak1
jak2
fiat1

fiat2
A kis történelmi kitérő után lássuk az ajándékot. Hát nem egy boríték, hanem egy meglehetősen súlyos doboz. A fedőlapja már sokat mondó.

teto

Az oldalakról készített képeimet összevágtam, hogy egyszerre vehessük szemügyre őket

oldalak

Több érdekes dolog is kiderül. Az egyik, hogy a csehszlovák Igra nevű játékgyár termékéről van szó. Az is egyértelmű, hogy német (leginkább talán keletnémet) nyelvterületre szánták a  gyártmányt.
Kiderül, hogy Kolumbusz Kristóf zászlóshajójának, a Santa Maria-nak 1:100-as méretarányú modelljét rejti a készlet. Minimális ismeretek mellett felhívják a t. vásárló figyelmét arra a tényre, hogy a majdan elkészült alkotás nem lesz hajlandó a vízen úszkálni, viszont annál szebb szobadísz szerepét töltheti be.

Nyissuk ki a dobozt!

furesz

Meglepő módon legelőször egy lombfűrész bukkan elő. Nocsak.
Azután egy többnyelvű ismertető olvasható a megsárgult, összehajtott árkus papíron

ismerteto

Borítsuk ki a doboz tartalmát. Két kicsiny zöld színű dörzspapír társaságában egy műanyag orsón vékony zsinór, műanyag zacskóban vastagabb zsinór, míg egy másikban műanyag fröccsöntött apró alkatrészek. Egy színes cédula több nyelven is felhívja a vásárló figyelmét a tényre, miszerint a készlet nem tartalmaz az összeállításhoz elengedhetetlen ragasztót.

kotel

Nézzük, mi mindent rejt még a doboz. Jó néhány, centi vastagságú, méretre szabott farostlemez. Nyilván a hajó fő alkatrészei, tartóelemei. Az összekötözött rudak talán az árbócokhoz kellenek majd.

gerenda

Igen vékony, 1-1,5 mm vastag furnérlemezek. A mintát valószínűleg égetéssel vitték fel a fára. Ezek nincsenek méretre vágva, nyilván szükség lesz majd a lombfűrészre és a csiszolóvászonra a későbbiekben.

furner

Egy darabka textil, előnyomva a vitorlák körvonala és a mintázat. Sajnos a csúnya hajtás megtöri a vásznat, valószínűleg nagyon nehéz lesz eltüntetni a nyomát.

vaszon

Két nagyméretű és igen részletes összeállítási rajz lesz a kis hajó megépítésének segítségére.

rajz1

rajz2

Internetes források szerint 1976-ban gyártották a készletet. Hiánytalanul és gyakorlatilag hibátlanul (a doboz apró sérüléseitől eltekintve) vészelte át az utóbbi majd' 40 évet! Egy darabka történelem.

Most teljesen tanácstalan vagyok. Legszívesebben azonnal nekilátnék összeállítani a modellt.  Azt viszont be kell vallanom, hogy eddig még soha nem dolgoztam fával. A méretre vágás és az összeállítás talán még menne, de fogalmam sincs, hogyan és mi módon hajlítsam meg a szükséges ívben a furnért, milyen ragasztót használjak, hogyan készítsem el a kötélzetet, hogyan konzerváljam a kész modellt. Tapasztalatból tudom, hogy az első, az összeállító számára ismeretlen módszerrel készült példányok nagyon ritkán sikerülnek tökéletesre.
Nincs szívem tönkretenni egy ilyen, már-már muzeálisnak tekinthető készletet. Lehet, hogy érdemesebb lenne ebben a mostani, eredeti állapotában megőrizni az utókornak.

Egy dologban biztos vagyok: Zsolt, nagyon szépen köszönöm!!

Szólj hozzá!