Ha egy baráti társaságban véletlenül a léghűtéses Volkswagenek kerülnek szóba, valószínűleg mindenkinek a Nagy Hármas: a Bogár és a két veterán Transporter jut az eszébe:
Természetes, hiszen még ma is látni az utakon őket - sajnos egyre kevesebbet, pedig igen nagy sorozatban gyártották őket...
Képzeletbeli társaságunk ennél tovább megy. Rögtön megemlíti valaki a Buggyt és a Baját. A többiek persze lehurrogják, hiszen ezek valóban VW alapra épültek, de messze nem gyári járművek, inkább egyedi átalakítások, ráadásul kis szériában készültek.
Aztán más a homlokára csap és megemlíti, hogy emlékszik a régmúltból valami léghűtéses VW-re, ami nem annyira gömbölyded, hanem inkább szögletes volt. Fel-fel bukkantak a hazai utakon is. Háromféle változatban tűntek fel: lépcsőshátú, kombi és csapott. Hát persze, hogy a Typ3-ról van szó!
Szisszen a sör, folytatódik a játék. Beindul a társaság agya. Röpködnek a nevek: Fridolin (haszonjármű, ami erősen emlékeztet a Typ3-ra), Karman Ghia (a luxusVolkswagen), a Kübel. Ez utóbbit felhördülés követi, hiszen a Typ181 csak nyomokban emlékeztet a háborús Vödörkocsira. A tengeren túl "The Thing" - magyarul mondjuk "Az Izé" néven emlegették a járművet.
Elhangzik aztán a Matador név is, de ezt is leszavazzák. Igaz, hogy a VW támogatásával, hozzájárulásával és engedélyével használták a sorozatban gyártott haszonjárművek a léghűtéses boxer erőforrást, de hát nem VW-ről van szó. Mindenesetre a társaság nem veti el teljesen, még átgondolják a dolgot.
Később említi valaki, hogy egy régi rajzáson, talán az autópiacin látott egy VW-t, amit léghűtéses boxer farmotor hajtott. Még arra is emlékszik, hogy valami narancsszínű, roppant szőrös belvilága volt. A többiek helyeselnek: valóban megjelent ott egy Brasilia, "picit" módosítva. Lényeg, hogy valóban gyári, léghűtéses VW.
(a HotWheels lecserélhetné ezeket a kerekeket... )
Ennek kapcsán rögtön eszébe jut másvalakinek, hogy készült négyajtós, akár taxinak is használható, a Brasiliára hasonlító léghűtéses VW, jelesül a 411. (Vagy inkább a Brasilia hasonlít elöl a 411-re és hátul a Typ3-ra???)
Ekkor áll elő valaki a legnagyobb meglepetéssel:
Mi ez? Porsche? Opel? Lamborghini? Nem, Puma!!
(A NEO modellgyár 1:43-as apróságáról van szó. A gyártót már megismerhettük a Baja kapcsán)
Rövid kutakodás az interneten és az eredmény: Brazíliában VW alapra épített. 1968 és 1992 között több, mint 20 ezres sorozatban gyártott sportautó.
Egy bogártalálkozó résztvevője Sao Pauloban:
Érdemes megnézni ezt a videót is:
Főbb paraméterei: 4 hengeres léghűtéses VW boxer farmotor, 1584 cm3 lökettérfogat, 90 LE, Solex ikerkarburátor, 12V-os rendszer, 4 sebességes váltó, olasz formatervezésű üvegszálas karosszéria, hidraulikus fékek (elöl tárcsa, hátul dob), 750 kg saját tömeg, 182 km/h csúcssebesség.
Ha a Pumát elfogadjuk VW-nek, akkor a Matador is az!
Óriási köszönet az ifjúságnak a meglepetésért!!