Az 1950-es évek vége és az 1960-as évek országúti és városképének meghatározó és figyelemreméltó eleme volt a farmotoros Ikarus autóbusz.
"1954-ben hatalmas meglepetéssel szolgált az IKARUS gyár: megindította az Ikarus 55 típusú, nagyméretű önhordó-vázas, farmotoros távolsági autóbusz sorozatgyártását. Vonalvezetése, szerkezeti megoldásai forradalmi újítást jelentettek az autóbuszgyártás történetében."
Részlet az "IKARUS 1948-1963" c. kiadványból
Készült a járműből majd' 20 éves pályafutása során ('72-ben fejezték be a gyártást a székesfehérvári üzemben) többféle, nemcsak apró részleteiben különböző változat: városi, távolsági, "luxus" kivitel egyaránt. Szerencsére nagyon bőséges az információ az interneten, érdemes az érdeklődőknek böngészni.
A számomra eddig ismeretlen "Editions Atlas" modellgyártó forgalmazza a fémből gyártott, kézzel festett, figyelemreméltó részletességgel készült 1:72-es méretarányú modellt. A vörös-cián 3D-s szemüveg elengedhetetlen a képek megtekintéséhez.
(A továbbiakban félre lehet tenni a szemüveget!)
Az interneten találtam a modell eredetijéről is képeket, korabeli és felújított állapotában egyaránt. A modell majd' minden apró részletében megegyezik az eredetivel, talán csak a dísztárcsák és a ködlámpák nem sikerültek teljesen.
Ilyen volt a modell eredetije '60-as években..
.. és napjainkban, felújított állapotban:
"Picit" manipulált fénykép, szintén az internetről vadászva:
Lássuk egy kicsit közelebbről a szép modellt:
Hasonlítsuk össze méreteit szokás szerint a sokak által ismert népautóval (és népkisbusszal)
(Nem defektes szegény Ikarus, hanem a szivacs alap nehezen viseli a nagy súlyt)
Farmotorosok
Végül a sok internetes kép után egy személyes vonatkozású felvétel egy korabeli, 1:1 méretarányú járműről. A kép valamikor 1964 nyarán készült, egy vállalati kirándulás alkalmával. A képen természetesen egy farmotoros Ikarus látható. A képet nem én készítettem, hiszen akkoriban az önkioldó nem volt igazán elterjedt. Jómagam a volán mögött vagyok megfigyelhető...