HTML

Apróságok

Baja Bug

2015.05.26. 20:52 BlackPsenior

Igen népszerű volt a 60-as években a tengeren túlon a VW, leginkább a kispénzű diákok körében.
Egyszerű, megbízható és főleg olcsó autók, ráadásul kitűntek jellegzetes apró, gömbölyded formájukkal az akkor már régen divatos országúti cirkálók közül.
Vettek hát a srácok egy európai léghűtésest, feldobták a tetőre a szörfdeszkát, a sátor és a hátizsák mehetett a hátsó ülésre és irány a tengerpart vagy éppen Woodstock.

woodstock

hippi

A tengerparti mély homokban persze sokszor elakadtak ezek a járgányok, így néhányan átalakították őket. Egész műhelyek specializálódtak ezekre a módosításokra. Az alvázon és a fülkén kívül majd' minden alkatrész változott: erősebb motor, igen hangsúlyos kipufogóval, órási kerekek, terepgumikkal, ennek következtében módosított futómű és sárvédők. Elhagyták a motorháztetőt, hogy mindenki megcsodálhassa az ikerkarburátorral, olajszűrővel és spéci kipufogóval szerelt motort. Változott a csomagtér is, a lámpák nem fértek el a kicsiny sárvédőn, így a pótkerék helyére kerültek. Új fajta lökhárítók és fellépők is jártak ezekhez a gépekhez, a lökhárítók olykor egész lámpaerdőt is hordoztak. Forgalmaztak a gyártók akkoriban egész készletet az átalakításhoz, üvegszálas műanyagból készült alkatrészekből.

Kit Baja

Baja Bug-nak nevezték el ezt a stílust. Nevét  Mexikó egyik tagállamáról, Alsó-Kaliforniáról (spanyolul Baja California) kapta. Itt rendeztek a 60-as és 70-es években a homokos tengerparton motorkerékpár és négykerekű autó terepversenyeket. Itt bukkant fel először a speciálisan átalakított nagykerekű, emelt futóműves, a homokos terepre átépített Bogár.

nagybaja

A fenti képen egy 1:12-es méretarányú Tamiya RC modell alapján készített 1:1 méretarányú gép látható. A járművek magukon viselik a stílus összes jegyeit!

Régi olvasóim talán emlékeznek rá, hogy egy kisebbfajta VW házimúzeumom van az egyik vitrinemben, 1:43-as méretarányban. A háború előtti prototípustól egészen a 2003-as Última Edición-ig majd' minden évjárat jellegzetes járműve helyet kapott: a háborús változatok (Schwimmwagen, Kübelwagen), kisablakos, döntött lámpás, karosindexes bogarak, nyitott és csukott kabriók, tolótetős és panoráma szélvédős bogarak, tengeren túli és speciális gyártmányok. A léghűtéses Transporterek is megtekinthetők: dobozos, körablakos, hosszú platós és dupla kabinos T1-ek és T2-k is elférnek a bogarak között.

vitrin

Itt mutattam be őket részletesebben:

http://picivw.blog.hu/2011/02/22/bogartortenelem_1_43_ban_1_resz

http://picivw.blog.hu/2011/02/24/bogartortenelem_1_43_ban_1966_2003

A Baja eddig hiányzott a gyűjteményemből. Sokáig célzottan kerestem, de érdekes módon a neves gyártók nem vették a választékukba ezeket a jellegzetes járműveket. (Kisebb, gyufásdoboznyi Baja modellek beszerezhetők, de ezek messze nem olyan szépek és részletgazdagok, mint nagyobb testvéreik)
Talán azt is tudják az olvasók, hogy felhagytam a modellek tematikus gyűjtésével, de ha véletlenül szembe jön egy kihagyhatatlan alkalom, hát elcsábulok néha. Így történt ez nemrégiben is, amikor valami egészen mást kerestem a világhálón. Félrekattinthattam és így bukkantam az általam eddig ismeretlen Neo nevű gyártó termékére. Elfogadható áron kínálták, tehát megrendeltem az apróságot.

dobozoldal

Nagyon szép, minden oldalról nyitott dobozban érkezett a modell. A hátoldalon egy tükör segítségével látható minden apró részlet.

 

dobozbe

doboze

Jól megfigyelhető a csővázas lökhárítón és a módosított csomagtéren elhelyezkedő lámpafüzér. A csomagtértetőt a rally autókon megszokott T alakú gumirögzítő tartja a helyén.

dobozh

1:43-a méretarányban a motortér ábrázolása ritka, mint a fehér holló. Egy Baja esetében viszont ez megkerülhetetlen. Sikeresnek mondható az eredmény.

Vegyük ki a tükröződő dobozból a kisautót!

fent

Még az avatatlan szemlélő számára is feltűnő az eltúlzott kipufogó, a terepgumik és a módosított lökhárítók jelenléte. Megfigyelhető a hátsó szélvédő mögötti, bogarakon szokatlan óriási légbeömlő is.

be

A fellépőt is csőváz helyettesíti. Vajon miért?

je

A rendszám alapján californiai illetőségű a jármű. Az irányjelzők is a cső-lökhárítóra kényszerültek.

Az alváz alatt látható spirálrugótól ne ijedjen meg senki, csupán a modell rögzítését segíti elő, a Baja-hoz semmi köze.

jh

A képen megfigyelhető a speciális kipufogó rendszer. (Mit szólnának ehhez az átalakításhoz a mi hatóságaink?)

motor

A sokat emlegetett motortér. Kivehető a légbeömlő, a dupla porlasztók egyike, az olajszűrő és természetesen a trombitakipufogó. Féklámpák a csökevényes sárvédőkön, indexek a csőlökhárítón.

alvaz

 Az alváz említésre sem méltó, de ebben a méretarányban elfogadható: a többi apró részlet feledteti ezt a hiányosságot.

 belso

 

Nehezen fényképezhető a kis autó belső tere, nekem legalább is nem igazán sikerült amatőr eszközeimmel.

Higgye el a kedves olvasó: tökéletes a belső ábrázolása. Ülések, kárpitok, műszerfal, kormány, minden a legnagyobb rendben. Bogaras szemmel nézve érdekes a puha műszerfal a karosszéria színére fújt kesztyűtartó ajtó és hangszórórács a kürtíves kormánnyal. A tükör, a kilincs és a pillangóablak viszont tökéletesnek mondható!

Óriási dilemmám: melyik bogár adja át a helyét a vitrinmúzeumban a Baja-nak? Lehet, hogy marad tükrös-trükkös gyári dobozban?

Ez legyen a legnagyobb problémám...

 

 

Lapzárta után érkezett Pityubácsi kiigazítása a Baja elnevezéssel kapcsolatban. Igaza van, köszönöm szépen a segítséget és a pontosítást. Módosítottam az erre vonatkozó bekezdést.

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aprok.blog.hu/api/trackback/id/tr847492688

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása