A világ egyik leghíresebb traktorgyára 1965-ben mutatta be egy országúti erőgépét, a Miura P400-at. Formaterve megelőzte korát, "azokban az időkben, amikor még az autókat elsősorban a szenvedély kreálta, s csak másodsorban vette őket kezelésbe a mérnöki lelemény". Az erőforrásról csak annyit: 12 hengeres 3929 cm3-s, keresztben elhelyezkedő, négy vezérműtengelyes V12-es motor, amin négy darab Weber karburátor csücsül. Teljesítménye 350 LE (260 kW)/7000, forgatónyomatéka 355 Nm/5000, legmagasabb fordulatszáma: 8750 . Mindez '65-ben a világ egyik legirigyeltebb gépjárműjét jelentette. Sajnos élőben nem volt szerencsém hozzá, így saját készítésű fényképet sem tudok mutatni róla.
Elkészítette viszont a Matchbox már 1969-ben a modelljét, ami hazánkban is kapható volt. A klasszikus "gombkerekű" kivitel citromsárga színben készült, nyitható ajtókkal. Sajnos az én példányom elkeveredett valahol az idők során. Megvan viszont az arany színű, korabeli, Superfast kivitelű modellem:
Kiadta a Matchbox újra ezt az autót, az eredeti sárga színben is. Sajnos nem nyílnak az ajtajai és a kerekek is más formát kaptak.
Narancs színben is létezik friss változata. Egy képen a több, mint 40 éves és a tavalyi verzió:
1969-ben a Matchbox megjelentette a "King Size" kategóriában a kb. 1:43-as modellt is.
Az akkori terminológia szerinti "True Guide" technológiával többé-kevésbé kormányozható volt az első kerék. (Erre majd még visszatérek később.) Lenne viszont egy kérdésem a korabeli modell tervezőjéhez: mit keres egy ilyen sportautón a vonóhorog?....
Találkoztam nemrég egy 1:24-es modellel. Noname (valószínűleg kínai) gyártó, egyszerű műanyag bliszterben. A nagyon kedvező ár kivételesen jó minőséggel párosult:
Mindene nyílik.
Jómagam sajnos nem tudom megítélni a beltér kidolgozásának minőségét, de meggyőzőnek tűnik:
A Bburago 1:18-as méretarányban mutatta be narancs színben a járművet. Mostanában roppant kedvező áron lehetett hozzájutni néhány üzletben.
Egy barátom ajándékozta ezt a kb. 1:12-es méretarányú, restaurálásra szoruló Miurát.
Ebből a nézetből látszik, hogy lesz vele dolgom:
Különlegessége, hogy a '70-es évek elején készült modell egy tranzisztoros rádiót rejt magában. Azt is életre fogom lehelni szándékaim szerint.
Lássuk együtt a különböző méretű Miurákat!
Szokás szerint hasonlítsuk össze a bejegyzés tárgyát képező járművet egy jól ismert népautóval. Tételezzük fel jóindulatúan, hogy a Bburago szigorúan ragaszkodik a méretarányokhoz.
Mintha a Miura legmagasabb pontja alig éré el a Bogár ablakának alsó szélét...
Ebbe nem beülni, hanem befeküdni célszerű!
Nem is olyan hűdenagy a jármű.
És akkor keressük csak meg azt a bizonyos 3D-s szemüveget!