HTML

Apróságok

Gyufásdoboz

2013.02.23. 12:57 BlackPsenior

Valamikor régen, egy másik blogban már írtam a Matchboxokról.

http://picivw.blog.hu/2011/02/03/matchbox_3#more2635251

Talán elnézi a Nyájas Érdeklődő, hogy magamtól idézek: nem sikerülne jobban megfogalmazni akkori mondókámat.

Mecsboksz, mecsi, mecsó, medzsó -ezek az elnevezések eleinte nem egy márkanevet, hanem "A Kisautó"-t jelentették.
A hatvanas évek közepe felé jelentek meg először a polcokon ezek, a korabeli szemmel feltűnően jó minőségű "angol modellek". Klasszisokkal jobbak és szebbek voltak az akkori kisipari műanyag fröccsöntött játékoknál. Az áruk is ennek megfelelően borsos volt: némelyikért 20-22 forintot is elkért a kapzsi kereskedő. Pult alól persze ennél jóval drágábban is hozzá lehetett jutni a szerencsés bennfenteseknek néhány ritka pédányhoz.
Fém karosszéria és alváz, részletgazdag műanyag belső kialakítás, szép fényezés, műanyag ablakok, jól futó apró, sokszor rugózó kerekek, olykor nyíló ajtók és motorháztetők - persze, hogy minden kölök gyűjtötte őket, már amennyire a lehetőségek engedték.

Az a régi bejegyzés -ellentétben ezzel- a léghűtéses Volkswagenekre volt kihegyezve. Ezúttal bemutatom a majd' 50 éves gyűjteményem legkorábbi darabjait. Eredetileg korabeli katalógusaim szolgáltak volna a kisautók hátteréül, de legnagyobb sajnálatomra jónéhány elkallódott az évek során. Az interneten fellelt képekkel illusztrálom tehát ezt a fejezetet.

1964

64 - dozer

1964-ből származó modell, Caterpillar gyártmányú lánctalpas bulldózert ábrázol. Méretes példány, a korabeli meghatározás szerint King Size, tehát Királyi Méret, több, mint 8 cm hosszú. Súlyos darab, akkoriban nemigen takarékoskodtak az anyaggal. Sajnos a világoszöld színű, gumiból készült lánctalppal elbánt az idő: rideggé és törékennyé vált az évtizedek során. A bal oldali lánctalp már korábban, a jobb oldali a fényképezés után esett darabjaira. Pótlásuk reménytelen, de a rugalmatlanná szilárdult apró darabokat megőrzöm.

64 - fire

Tűzoltó Főnöki Járgány, szintén '64-ből. A katalógus nem utal arra a tényre, hogy egy Ford Galaxy-ról van szó.

64 - mixer

1964-ből van még egy "American Ford Station Wagon" fedőnevű, zöld-fehér kombim is a padláson vagy a garázsban valahol egy doboz mélyén. A maguk valójában látható viszont egy korabeli narancsszínű betonmixer és egy metállos lakókocsi.

64 - lo

Egy lószállító járgány a 64-es katalógusból. Az ajtaja sajnos elveszett, cserébe került két paripa hozzá, fogalmam sincs honnan.

1965

65 - fiat-fordgt-lotus-cadillac

Jó volt a '65-ös év! Ezen a képen négy autó is szerepel, ráadásul a katalógusban látható Mercedes busz is megvan valahol, a képen ábrázolttal ellentétben vörös színben. A fényképezésig sajnos nem került elő. 1500-as Fiat, csomagokkal, Ford GT, Lotus Forma1 és Cadillac mentőautó.

 65 - lincoln-etype-zephyr-vauxhall

Még mindig '65. Lincoln Continental. Rejtélyes módon a csomagtartója nyitható. (Miért?) Jaguar E Type, klasszikus forma. Ford Zephyr 6, egyik legelső modellem. Rugózó kerekek (Miért?). A matricákat nem is tudom, miért tettem rá.
Vauxhall Victor. A hátsó ajtaja nyílik. Nagy dolog volt az akkoriban! (A háttérképen látható "Studebaker Station Wagon" a Vadásszal és az Ő Kutyájával szintén valahol egy dobozban pihen.

65 - t1-corsair

Végre egy léghűtéses VW!! '65-ös évfolyam. A Ford Corsair csomagtartója elveszett, de a ladik még megvan!!

1966

66 - bus-berlinetta

1966. Fehér színű, de a katalógusban szereplőtől eltérő festésű emeletes busz. A jobbkormányos Ferrari Berlinettát én láttam el a csíkokkal.

66 - fiat-corsair-pot

Még mindig 1966. A már megismert Fiat és Corsair mellett a korabeli traktor utánfutója - sajnos hordók nélkül.

66 - lotus-taxi-mixer

Továbbra is '66. Lotus F1, Cadillac taxi és a mixer. A BP tankert később mutatom be.

66 - mento-rendor

Cadillac Ambulance és Ford Galaxy Police Car (utóbbi megegyezik a már bemutatott '64-es évjáratú Lánglovaggal, természetesen eltérő fényezéssel és matricázattal) A nyitható ajtajú állólámpás 220-as Mercit sem találom sehol.

66 - mini

MG. A bal hátsó ablakon egy blöki kandikál kifele. (Talán említettem már, hogy a Mercedes buszt nem találom...)

66 - opel-fordgt

Opel Diplomat. Nyitható motorháztető, ebben a méretben elfogadható részletességű motortér: Egyedülálló abban az időben. A FordGT már ismerős lehet.

1967

66 - bp

1967. BP tanker, előre billenő pilótafülkével. A képen néhány ismerős és később bemutatandó példány is látható.

1968

68 - 6an

1968-as évkönyv. Lakókocsi (levehető tető, részletes belső),  Rolls-Royce (nyitható csomagtartó), Ford Cortina (nyíló ajtók), Lincoln Continental (nyíló csomagtartó) Mercedes-Benz 230SL (nyíló ajtók), Ford Zephyr6 (rugózó kerekek). Figyelemreméltó apróságok!

68 - greyhound

Buszok. Emeletes Greyhound, már megismert fehér DoubleDecker. A Mercit még mindig nem találom sehol, az MG meg messze nem busz.

68 - mustangboat

A '68-as év nagy szenzációja: a kormányozható Ford Mustang egy elegáns motorcsónakot vonszol. A képen fellelhető Mercedes Benz Ambulance-hoz járt egy hordágyon szenvedő beteg is. Nem találom őket. Remélem, azóta meggyógyult a páciens.

68 - vw1500-berlinetta

Két külön világ: VW Typ3 (a katalógus szerint VW 1500TL) és Ferrari Berlinetta - metálzöld színben. (Saját, egyedi matricázat) Népautó vs. luxusjárgány.

1969.

Ismét új modellek a választékban.

69 - corsair-fordgt-mb

A már ismerős csónakos Corsair és a FordGT mellett feltűnik az elegáns Mercedes300SL, nyitható ajtókkal és csomagtartóval.  (A Kennel Truck fedőnevű blökiszállítót sem találom sehol)

Királyi Méret, 1969-ből.

69 - kscougar

Kormányozható Mercury Cougar, már bemutattam régebben. Gyönyörű modell!!

69-70 - ksmiura

Még egy Királyi Méret, a már előzőleg megismert Lamborghini Miura. A '69-es katalógusban még sárga színben és nyitható ajtókkal pompázott, az én '70-es példányom óarany színű és az ajtók helyett a motorház nyitható. Külön tanulmányt érdemelne a koncepció váltása.

Feledjük a nagy méreteket és térünk vissza a gyufásdoboznyi terjedelemhez.

69 - lincoln-miura

Valamikor volt egy sárga színű Miurám is, de elkallódott. Az utánfutós motornak viszont meg kell lennie valahol.

69 - rr-lotus-iso

Ismerős Rolls-Royce és Lotus. Újdonság a gyönyörű ISO Grifo, nyitható ajtókkal. Nem csúfítottam el a képet a rózsaszínű lakókocsival.

69 - t1-opel

Érdekes módon még a '69-es katalógusban is szerepelt a T1 és az Opel Diplomat. A lap tetején hívták fel a figyelmet a nyitható alkatrészekre.

1970

Nagyjából ebben az évben hagytam fel (először) a kisautók gyűjtésével.

70 - europa

Az akkori, kék színű és nyitható ajtajú Lotus Europa valahol egy doboz mélyén pihen. Az új évezredben sárga színben és zárt ajtókkal (valamint gusztustalan, ezüst színű belvilággal) újra megjelentette választékában a Matchbox. A katalógusban látható csőszállító teherautót sem leltem fel egy fényképezés erejéig.

Folyt.köv.

Lapzárta után két héttel érkezett friss hírek: előkerült néhány elveszettnek hitt kisautó: a sokat emlegetett Merci busz (saját matricázattal, ne kérdezze senki, miért..), American Ford Station Wagon a legelső időkből, Mercedes mentőautó befagyasztott Han Solo--val a raktérben, ütött-kopott, sokat játszott Lotus Europa, nyíló ajtókkal.

SDC11209 

SDC11213

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aprok.blog.hu/api/trackback/id/tr685099044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása