HTML

Apróságok

Jamara 1:18

2013.02.09. 16:13 BlackPsenior

Valamikor a nyáron eldicsekedtem már más helyen egy új szerzeménnyel. Az interneten bukkantam rá egy előnyös árfekvésű 1:18-as rádióvezérlésű bogármodellre. Gyártottam már néhány hasonló méretű önjáró VW-t, de ez legalább készen volt. Az ismertető szerint fém modell, ráadásul minden nyitható dolog tényleg nyitható rajta. Először arra gondoltam, hogy a hirdetés szövege, mint az jól tudjuk, mindent elbír, nem kell teljes mértékben komolyan venni.

Meghozta aztán a postás a nagyméretű csomagot.

SDC19104

Láss csodát: tényleg fröccsöntött fém karosszéria, és tényleg mindene nyitható. Már első bemutatásakor is említettem, hogy nagyon ismerős volt a jármű: a karosszéria tökéletesen megegyezett a Sunnyside máshol már bemutatott modelljével.

http://picivw.blog.hu/2011/10/19/1967_sporolos

A belső azért módosult egy kicsit, érthető okokból: el kell férni a motornak, elemeknek, vezérlő elektronikának.

SDC19098

Ne minősítsük a motor ábrázolását. Jobb lett volna, ha nem nyitható a motorházfedél...

SDC19100

Hiányzik a jobb hátsó lámpa, de ez lenne a legkisebb baj.

Elöl sem sokkal jobb a helyzet, ráadásul mindkét lökhárítót fejjel lefelé szerelték.

SDC19101

A kerekekre ne is vesztegessünk képet. Naív voltam, amikor azt hittem, hogy megúszom az átalakítást.

A lökhárítókat megfordítani nem ügy, a hiányzó lámpa könnyen pótolható. A motorral és a csomagtérrel sajnos nincs mit kezdeni. A kerekeket viszont mindenképp le akartam cserélni. Némi habozás után úgy döntöttem, hogy a fehér spar lesz a donor. Adná még magát világítás beszerelése előre-hátra, de a végeredmény nem állna arányban a belefektetett anyaggal és munkával. Erről tehát lemondtam.

Először is szét kellett szedni az új szerzeményt.

SDC10770

A felső fele teljesen megegyezik fehér testvérével. A sárvédők is egyformák. (Egy futó gondolat: a fehér sárvédőkkel szerelem a piros autót, és mindenféle tűzoltó matricákkal ékesítem. Idejében elvetettem az ötletet.)

A belső már eltér a jól ismert modellétől:

SDC10950

A sebváltó előtti ládikó elég furán néz ki egy bogárban. Hasonlóan alaktalan a hátsó ülés és a kalaptartó.

Már az első pillanatban feltűnt a hasonló RC autókat annyira jellemző nagyméretű antenna hiánya. Nos ott van, a fémkasztnin belül, az első ülések mögött. Igen, az a törülközőtartó az antenna!

SDC10774

Az üléseket kivéve előbukkan az elektronika. Nincs túlbonyolítva. Most derült ki, mennyire érzékeny az autó rádióvevője: az antenna a trehány szerelés következtében nem volt galvanikus kapcsolatban az elektronikával, mégis működött a kis szerkezet.

SDC10776

Megfigyelhető a motort tartó bölcső spirálrugós felfüggesztése. Ebben a kategóriában elterjedtebb az egyszerű mágneses kormányzás: az első kerekeket egy elektromágnes rángatja jobbra-balra.

Esetünkben egy második motor mozgatja egy fogaskerék áttétel segítségével az ívelt fogaslécet.

SDC10782

Nem bonyolult szerkezet, de ezzel az erővel akár egy félprofi szervós kormányzást is alkalmazhattak volna.

Nézzük a hátsó traktust.

SDC10805

SDC10808

Erre aztán végképp nem számítottam. Mi lehet az a nagyméretű hengeres izé ott a hátsó tengelyen?

SDC10813

Gyanús, nagyon gyanús. Differenciálmű egy ilyen gagyi modellben? Igen!

Le kéne szedni a kerekeket a tengelyről. Először a donort szabadítottam meg egészen tűrhető VW kerekeitől.

SDC10818

SDC10826

Persze a felnik nem maradnak fehéren. Némi vívódás után úgy döntöttem, hogy a karosszéria színére fújom őket. Nem éppen valósághű, de messziről jól mutatnak majd a mozgó járművön.

SDC10828

Ha már kézben volt a piros festék, az eredetileg fekete műszerfal sem úszhatta meg az elengedhetetlen színrefújást.

SDC10948

Sajnos a donor tengelyeinek átmérője nem egyezett meg a modellével. A hátsó kerekek voltak az egyszerűbbek: kicsit kellett csak reszelni. Persze csak óvatosan, mert az eredeti ricnizést nem tudtam reprodukálni, úgyhogy szorosan kellett illeszkedni a teflontengelyre.

SDC10851

Elöl fordított a helyzet: szűkíteni kell a furaton. Egy darab mipoláncső két réteg zsugorcsővel pont elég.

SDC10872

Első próba

SDC10861

A végeredmény

SDC10965

Felemásra sikeredett, de nem is vártam mást. Játékszerhez képest nehéz és indokolatlanul kidolgozott a karosszéria. Vitrinmodellnek viszont nem való, mert ott a valósághűbb ábrázolás az elvárt. Nem véletlenül szorult ki szegény donor a nagyok közül. RC szempontból éppen hogy elfogadható színvonal: jön megy erre-arra. Megáll, ha kell. Megérdemelne a modell egy profibb, proporcionális rendszert, amivel lassítani-gyorsítani lehet, finomabb és valósághűbb a kormányzás. Összességében azért sokkal bogarabb, mint az eredeti volt, az árát és a rá fordított munkát mindenképp megérte.

Cirmi cicát csak addig érdekli a kis jármű, amíg nem mozog.

Terveim szerint a modell megtekinthető és kipróbálható lesz a Tavaszi Rajzáson, 2013.04.06-án a Premier Outlet Center területén, Biatorbágyon.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aprok.blog.hu/api/trackback/id/tr785070837

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása