Az előző fejezetben bemutatott Matchbox nevű kisautógyár már a kezdetek-kezdetétől (1953) használta termékei népszerűsítésére a nyomdatermékeket. Eleinte csak pár oldalas szórólapokat, melyek elsősorban a kereskedők tájékoztatását szolgálták, később rájöttek, hogy érdemes a vásárlók figyelmét is felhívni a csábos gyártmányaikra. Kialakult az évkönyv formájú, adott évben megjelenő modellek választékát bemutató katalógus. A katalógusok fénykora a '960-as évekre tehető. Eleinte egyszerűbb formát öltött a választék bemutatása, később persze fejlődött a marketingtechnológia.
Lapozgassunk a '60-as évek katalógusaiban. Saját példányaim szkennelt lapjait az interneten fellelhető, gyűjteményemből hiányzó évkönyvek oldalai egészítik ki.
Elő tehát a fluxuskondenzátorral, kezdődjék az időutazás!
Az 1961-es katalógus még egyszerű, színes rajzokkal mutatja be az azévi választékot. Feltüntetik a modellek hosszát és a méretarányt.
Néhány vázlatos vonallal felhívják a figyelmet a tervbe vett, elkövetkező esztendőben megjelenő modellekre is.
A megvalósítás aztán egy picit eltért a tervezettől. A VW T1 Transporter pl. a tervek szerint balkormányos (ajtók a jobb oldalon) lett volna, de az 1962-es katalógusban (és a polcomon) már jobbkormányos változat látható, bal oldali oldalajtókkal.
Figyelemreméltó a 62-es katalógus címlapjának a szlogenje is: Gyufásdoboznyi, zsebpénzen megvásárolható modellek nemzetközi zsebkönyve.
A 63-as könyvben volt egy oldal, ami az összes, abban az évben kapható járművet ábrázolta.
A 64-es évkönyv címlapja egy erősen idealizált forgalmi helyzetet ábrázol.
"Ajándékdobozok" is kerültek a választékba, amikben téma szerint összegyűjtve kínálták a modelleket.
A katalógusokban segítették regisztrálni a gyűjteményben már meglévő modelleket: a számok mellé a YES rubrikába pipával vagy X -szel jelezhette a büszke tulajdonos, melyik jármű található a gyűjteményében. De mire való a NO oszlop??
A tervezett újdonságok tulajdonságaira is felhívták a figyelmet: billenő pilótafülke, rugózó kerekek, nyitható csomagtartó.
Érdekes pl. a '65-ös évfolyam hátoldala.
Az akkori világ egy boldogabbik felén kapható kisautók árait böngészhetjük. Nagy-Britanniában pl. 2 Font volt egy 1-75 kategóriájú (tehát azévi széria gyufásdoboznyi modell) egységára.
Ugyanezen év címlapja, versenyhelyzet ábrázolással.
A '66-os USA kiadású évkönyv érdekes módon egy londoni városképet ábrázol, az előzőekhez hasonló meghökkentő járműválasztékkal.
Ez az évkönyv nemcsak egyszerűen termékbemutatás célját szolgálta, ismeretterjesztésre is vállalkozott.
Nyolc fejezetben mutatják be a Matchboxok gyártását a tervezéstől a csomagolásig.
A gyár történetét is elmesélik pár oldalon.
A 67-es könyv borítója már nemzetközinek tekinthető.
Történelmi jelentőségű pillanat: fényképek a katalógusban! Eddig csak és kizárólag rajzok, akvarellek, festmények ábrázolták a kisautókat. Most először fényképen is szemügyre vehetjük a választék jelentős részét a -valljuk be- nem túl részletgazdag fényképen. (Remélem, jó néhány modell ismerős már az előző fejezetekből.)
A 68-as katalógus szintén nemzetközi jellegű.
A füzetben az aktuális választékon kívül bepillantást engednek a kisautók gyártásának rejtelmeibe is.
A 69-es katalógus címlapja már nem meglepő.
A hátoldalát is érdemes szemügyre venni.
Mennyibe is került 65-ben egy modell?
Az oldtimerek bemutatásához egész életképeket alkottak a dizájnerek.
A kerekek fejlődéséről is készítettek egy rövidke, három oldalas ismertetőt.
A 70-es év új dizájnt hozott. Az eddigi, konzervatív, valósághoz nagy mértékben hasonlító rajzocskákat felváltotta egy, az akkori divatnak megfelelő mozgalmas stílus.
Az újdonságnak számító Superfast technológiára rávezető és kedvcsináló ismertető a német nyelvterületet célzó füzetkéből:
A már jól ismert és megszokott ismeretterjesztést is felváltotta egy egyszerű reklám: tessék megvenni a kereskedelemben kapható könyvet.
Véleményem szerint ekkor ért véget a Matchbox katalógusok aranykora. Ezután nemcsak a kisautók dobozának kinézete, hanem az évkönyvek is jelentősen megváltoztak: a gyufásdobozra hajazó dobozokat lassacskán felváltották a celofánablakú skatulyák, később a bliszternek nevezett, kartonlapra kasírozott átlátszó műanyag tartók. Az évkönyvek formátuma is fekvőről állóra változott, a rajzokat felváltották a rideg fényképek. Újabban papír alapon már meg sem jelennek a katalógusok: az interneten lehet az aktuális választékot megtekinteni és böngészni bennük.
Búcsúzóul egy három dimenziós kép a két dimenziós témáról. Keressük hát meg a vörös-cián szemüveget!