Ami a hatvanas években az angol Matchbox, az volt a nyolcvanas években (az 1976-ban alapított) olasz Bburago: minden kölök és minden kölöklelkű apuka álma.
Míg a Matchbox kínálatának legnagyobb részét a gyufásdoboznyi, kb.6-7 cm hosszú járművek alkották, addig a Bburago legkisebb méretű autói 1:43-as méretarányúak, kb. 9-10 cm hosszúak. A Matchbox legnagyobb, Királyi Méretű autói voltak nagyjából akkorák, mint a Bburago legkisebb járművei. Eleinte a maszek trafikok polcain tűntek fel az igen szép kidolgozású kisautók, később az akkori játékboltok is bővítették velük választékukat.
Lássunk néhány, a fiam gyűjteményéből származó szép példányt, a '80-as és '90-es évekből!
Hétköznapi autó, nem éppen hétköznapi fényezéssel: FIAT Ritmo, 1:43-as méretarányban. Igen szép és valósághű külső és belső kidolgozás. Egy kollégámnak volt akkoriban egy ilyen járműve 1:1-es méretarányban, volt alkalmam összehasonlítani a modellel. Kár, hogy a motorháztető és a csomagtartó nem nyílik, de ebben a méretarányban ez megengedhető. A visszapillantó tükrök hiányára nincs mentség.
A kollégám el akarta kunyerálni tőlem, de persze a fiamra való hivatkozással szerencsére nem engedtem a csábításnak (pedig még söröket is ígérgetett...)
1:24-es Alfa Romeo 75. Rallye gépre utaló matricák,de hiányoznak a bukócsövek. Hiányzik továbbá a visszapillantó tükör. Ennek a modellnek is csak az első ajtajai nyithatók.
Ebben a méretarányban már-már kötelező lenne a motortér és a csomagtartó megjelenítése. Fordulnak viszont az első kerekek, amit a kormány is követ.
1:24-es Forma 1. Nigel Mansell világbajnok Williams Renault-ja 1992-ből.
Figyelemre méltó az első és hátsó kerekek közötti méretkülönbség. Az akkori szabályok ezt megengedték.
Ennek a modellnek is fordulnak az első kerekei, a kormány is követi a mozgást.
A visszapillantó tükrök viszont hiányoznak az egyébként igen szép modellről.
Versenyautó után egy utcai szörnyeteg: a 87-92 között gyártott Ferrari F308, 1:24-es méretarányban.
Terveim szerint találkozunk még ezzel a modellel.
Az igen szépen kidolgozott modellről vajon miért hiányoznak a visszapillantó tükrök?
Nézzünk meg egy pár nagyobb, 1:18-as méretarányú, régebbről már megismert modellt, a saját gyűjteményemből.
Már bemutattam a Lamborghini Miurát, 3D-ben is. Elfogadható visszapillantó tükrei vannak. (Vörös-cián szemüveg használata ajánlatos)
Jaguar E Type, eredeti dobozában, melyről nem sikerült maradéktalanul eltüntetni az árcédulát. Egy olaszországi nyaralás során került birtokunkba, az előbb ismertetett Ferrari társaságában. Gyönyörűek a visszapillantó tükrei! Nemrég, egy előző bejegyzésemben közelebbről is bemutattam ezt a modellt.
http://aprok.blog.hu/2012/12/02/jaguar_e_type_625#more4943104
1955-ös ovál Bogár, vele is találkozhatott régebben a figyelmes olvasó.
http://picivw.blog.hu/2011/10/07/1955_oval#more3284229
Egy áruházlánc ajánlotta a közelmúltban, roppant csábító, jutányos áron. Jobban tette volna a gyártó, ha ezen a modellen egyáltalán nem ábrázolt volna visszapillantó tükröt.