Le a kalappal a Bogarak tervezői előtt: már a kezdetek kezdetén is kibővítették a választékot. A zárt kocsiszekrényű járművek mellett feltűntek a kínálatban olyan autók is, amikben a langy lég nemcsak a motorokat, hanem a vezetőt és utasait is hűtötte. Most ilyen kalap nélküli bogarakról lesz szó.
Róluk pl. nem, mert ők nem Bogarak, hiába hajtja őket léghűtéses farmotor.
Lássuk tehát az igazi Bogarakat, méghozzá a háború előttről!
A képen ún. "Faltdach", magyarul vászontetős változat látható, méghozzá kétféle verzióban is. A jobboldali perec vászontetejét fel lehetett göngyölni, míg a bal oldali hátratolható volt.
Jöttek aztán a borús-háborús évek. A Bogarak is részt vettek a harci eseményekben. A képen egy mai szóval kabriónak nevezhető nyitott változat látható, amit a harcok során az akkori tábori rendőrség használt.
A nyitott/nyitható ponyvatetőn kívül figyelemreméltó az ajtókat helyettesítő lánc és ponyva. Mindez a gépjármű gyors elhagyását segítette.
Véget értek a harcok, következtek a békésebb polgári évek. A ponyvatető mellett rendelhető gyári extra volt a Bogarak kabrió változata is.
A modelleken jól látható, miként fejlődött a Bogár kabrió változata is. Érdemes egy pillantást vetni a hátsó lámpákra, a motorházfedélre, a lökhárítókra, a dísztárcsákra, a hátsó szélvédők méretére.
Bővült később a választék: rendelni lehetett ún. "Schiebedach"-al vagyis fém tolótetővel szerelt Bogarakat is.
Az utolsó nyitott tetős, kabrió bogarakat Németországban gyártották.
A kép bal oldalán látható, 1303-as típusszámú bogár volt az utolsó kabrio változat.
Fő ismertető jele a McPherson-féle első futómű (aminek köszönhetően jelentősen megnövekedett a csomagtér), az ívelt szélvédő és a megszokottól eltérő műszerfal.
Németországban befejezték a Bogarak gyártását, ezt követően már csak a tengeren túlról lehetett új gyártású Bogarat vásárolni.
Mexikóban nem gyártottak kabriót, pedig az éghajlat szinte megkövetelte azt. Sajnos nem derül ki, hogy német vagy mexikói mérnököknek jutott eszébe, hogy feltámassza a Faltdach verziót. Valahol a kabrió és a ponyvatetős Bogár között helyezkedik el a Bogár hazánkban nem igazán ismert változata. Az elektromos ponyvatető nagyobb, mint a hagyományos Faltdach, de a kabriónál zártabb. Egy korabeli prospektus így mutatja be a különleges járművet:
Érdekes módon nyitott tetőnél eltűnik a hátsó szélvédő...
Akkoriban Németországban egy barkácsáruház kínálatában is felbukkant a jármű, egy dekopírfűrész és egy fűnyíró között.
Jómagam egyetlen hazai példányával találkoztam, egy Bogárrajzáson. Rendszám nélkül, tréleren érkezett a jobb sorsra érdemes 1600i. Mi lett vele azóta?
Az interneten szerencsére található néhány kép erről a kevéssé ismert változatról:
Érdekes a rendszám, viszont gyönyörű a szín és a felni... Mi lehet vele mostanában??
A modellgyártók - legnagyobb sajnálatomra - meglehetősen hanyagolták a Bogár ezen változatának ábrázolását. Mit volt mit tenni, kézbe kellett venni a dolgokat. A múltkori börzén sikerült beszerezni néhány jobb sorsra érdemes mexikóit, így adott volt az alapanyag. Ezt sikerült alkotnom belőle:
És akkor lássunk néhány kalaptalan Bogarat, méghozzá 1:43 méretarányban és 3D-ben!
Lapzárta után érkezett egy újabb kép Sanyi barátomtól:
Szerencsére fel-fel bukkannak kis hazánkban efféle Bogarak...