HTML

Apróságok

Le a kalappal!!

2013.05.26. 13:15 BlackPsenior

Le a kalappal a Bogarak tervezői előtt: már a kezdetek kezdetén is kibővítették a választékot. A zárt kocsiszekrényű járművek mellett feltűntek a kínálatban olyan autók is, amikben a langy lég nemcsak a motorokat, hanem a vezetőt és utasait is hűtötte. Most ilyen kalap nélküli bogarakról lesz szó.

Róluk pl. nem, mert ők nem Bogarak, hiába hajtja őket léghűtéses farmotor.

oknem

Lássuk tehát az igazi Bogarakat, méghozzá a háború előttről!

perecek

A képen ún. "Faltdach", magyarul vászontetős változat látható, méghozzá kétféle verzióban is. A jobboldali perec vászontetejét fel lehetett göngyölni, míg a bal oldali hátratolható volt.

Jöttek aztán a borús-háborús évek. A Bogarak is részt vettek a harci eseményekben. A képen egy mai szóval kabriónak nevezhető nyitott változat látható, amit a harcok során az akkori tábori rendőrség használt.

harci

A nyitott/nyitható ponyvatetőn kívül figyelemreméltó az ajtókat helyettesítő lánc és ponyva. Mindez a gépjármű gyors elhagyását segítette.

Véget értek a harcok, következtek a békésebb polgári évek. A ponyvatető mellett rendelhető gyári extra volt a Bogarak kabrió változata is.

csukott

A modelleken jól látható, miként fejlődött a Bogár kabrió változata is. Érdemes egy pillantást vetni a hátsó lámpákra, a motorházfedélre, a lökhárítókra, a dísztárcsákra, a hátsó szélvédők méretére.

Bővült később a választék: rendelni lehetett ún. "Schiebedach"-al vagyis fém tolótetővel szerelt Bogarakat is.

schiebe

Az utolsó nyitott tetős, kabrió bogarakat Németországban gyártották.

nyitott

A kép bal oldalán látható, 1303-as típusszámú bogár volt az utolsó kabrio változat.

03belul

Fő ismertető jele a McPherson-féle első futómű (aminek köszönhetően jelentősen megnövekedett a csomagtér), az ívelt szélvédő és a megszokottól eltérő műszerfal.

Németországban befejezték a Bogarak gyártását, ezt követően már csak a tengeren túlról lehetett új gyártású Bogarat vásárolni.

Mexikóban nem gyártottak kabriót, pedig az éghajlat szinte megkövetelte azt. Sajnos nem derül ki, hogy német vagy mexikói mérnököknek jutott eszébe, hogy feltámassza a Faltdach verziót. Valahol a kabrió és a ponyvatetős Bogár között helyezkedik el a Bogár hazánkban nem igazán ismert változata. Az elektromos ponyvatető nagyobb, mint a hagyományos Faltdach, de a kabriónál zártabb. Egy korabeli prospektus így mutatja be a különleges járművet:

prospektus

Érdekes módon nyitott tetőnél eltűnik a hátsó szélvédő...

Akkoriban Németországban egy barkácsáruház kínálatában is felbukkant a jármű, egy dekopírfűrész és egy fűnyíró között.

praktiker-1600i-584x893

Jómagam egyetlen hazai példányával találkoztam, egy Bogárrajzáson. Rendszám nélkül, tréleren érkezett a jobb sorsra érdemes 1600i. Mi lett vele azóta?

westend2010

Az interneten szerencsére található néhány kép erről a kevéssé ismert változatról:

MexFalt7

MexFalt4

Érdekes a rendszám, viszont gyönyörű a szín és a felni... Mi lehet vele mostanában??

A modellgyártók  - legnagyobb sajnálatomra - meglehetősen hanyagolták a Bogár ezen változatának ábrázolását. Mit volt mit tenni, kézbe kellett venni a dolgokat. A múltkori börzén sikerült beszerezni néhány jobb sorsra érdemes mexikóit, így adott volt az alapanyag. Ezt sikerült alkotnom belőle:

mex

És akkor lássunk néhány kalaptalan Bogarat, méghozzá 1:43 méretarányban és 3D-ben!

sokan

Lapzárta után érkezett egy újabb kép Sanyi barátomtól:

100 0178

Szerencsére fel-fel bukkannak kis hazánkban efféle Bogarak...

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aprok.blog.hu/api/trackback/id/tr15318632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása